محیط زیست به دنبال سهم ۳درصدی از نفت

محیط زیست به دنبال سهم ۳درصدی از نفت

ابتکار ضمن گلایه از حذف بند مربوط به اختصاص ۳ درصد منافع قراردادهای نفتی به رفع مشکلات محیط زیستی استان‌های نفت‌خیز گفت: فوراً لایحه‌ای در این باره به دولت ارائه می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، معصومه ابتکار اظهار کرد: یکی از مفاد مهمی که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کشور پیش‌‌بینی شده بود، جبران هزینه خسارت‌های محیط زیستی توسط پیمانکاران و مجریان طرح‌های نفتی بود. این موضوع در بند الحاقی تبصره سه لایحه بودجه آمده بود، اما شورای نگهبان روی این بند ایرادی گرفت و متاسفانه مجلس به هر دلیل به این بند رای نداد و در مدت زمان محدود که در روزهای پایانی سال بود، این بند بسیار مهم حذف شد. یکی از عمده‌ترین مشکلات محیط زیست، پساب‌های نفتی تولیدشده پالایشگاه‌ها و مراکز پخش مواد نفتی است. پساب‌های نفتی و امولسیون‌های نفت-آب، دو نمونه از اصلی‌ترین آلاینده‌های محیط زیست محسوب می‌شوند. اگرچه مقدار آنها از نظر حجم کم است، اما میزان آلودگیش فراوان است. جمع‌آوری پساب از منابع مختلف و ذخیره در تانک‌های نگهدارنده مشکلات را چندین برابر می‌کند. بنابراین چنین مواد زائدی بدون پیش‌تصفیه نباید در محیط تخلیه شوند. معمولا میزان کل مواد نفتی حاصل از پساب‌های نفتی ۱۰درصد از کل پساب را تشکیل می‌دهد که برای حل مشکل مربوط به پساب‌های حاوی مواد نفتی و امولسیون‌های پایدار، از روش اولترافیلتراسیون استفاده می‌شود. تاکنون پروژه‌های متعدد و توسعه‌ای از جمله حفاری‌های نفتی و پروژه‌های اکتشاف نفت در تالاب شادگان و استخراج نفت دشت آزادگان، تالاب هورالعظیم را با چالش مواجه کرده است. چون نفت انتشاریافته به عنوان یک خطر جدی برای آب‌های شیرین و محیط‌های دریایی مطرح است که سطوح منابع و دامنه وسیع از زیر مجموعه‌های ارگانیسم‌ها را که با زنجیره غذایی پیچیده در ارتباط هستند که انسان نیز شامل آن است، تحت تاثیر قرار می‌دهد. نفت انتشاریافته می‌تواند به روش‌های مختلف به محیط پیرامون آسیب برساند که از جمله آن می‌توان به تخریب فیزیکی که مستقیما حیات وحش و زیستگاه‌های آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اشاره کرد. همچنین سمیت نفت به خودی خود می‌تواند ارگانیسم‌ها را به شدت مسموم کند و از بین ببرد.

محیط زیست به دنبال سهم ۳درصدی از نفت

پسماندهای خطرناک نفتی را دریابید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر اساس این بند وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه مکلف شده بود که سه‌درصد از مبلغ قراردادها و پیمان‌های خود در مناطق نفتخیز، گازخیز و پیرامون میدان‌های نفتی و گازی را پس از واریز به خزانه برای کاهش اثرات سوء محیط‌زیستی حاصل از فعالیت‌های نفتی هزینه کند و گفته بودند که این مبلغ باید در صورت‌وضعیت پیمانکاران لحاظ شود. ابتکار یاد‌آور شد: البته بر اساس مصوبه مجلس صدمیلیون دلار در بودجه ۱۳۹۶ برای مقابله با گرد و غبار اختصاص یافته است، اما این بند از نظر ما خیلی مهم بود و می‌توانست به رفع برخی مشکلات در مناطقی همچون خوزستان، بوشهر، فارس و دیگر نقاط کشور که تراکم فعالیت‌های نفتی و گازی داریم، کمک کند و بسیار مهم است که سهمی برای جبران خسارت و اجرای طرح‌های زیست‌محیطی، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی ناشی از پساب‌ها و آلودگی آب، کاهش مخاطرات ناشی از پسماندها و فرایندهای شیمیایی در نظر گرفته شود، چرا که پسماندهای خطرناک نفتی از زمان حفاری گرفته تا مواد پسماندهایی که در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود یا حتی موادی همچون گوگرد و… داریم که در مناطق نفتی باید مدیریت و رسیدگی شوند که این بند می‌توانست کمک کند. ابتکار افزود: در ارتباط با برنامه‌هایی همچون کاشت نهال، کمک به مهار گرد و غبار، کمک به حل مسائل محیط‌زیستی که این استان‌ها با آن درگیر هستند و باید همه دستگاه‌ها به هم کمک کنند تا این مشکلات کم شود، این بند خیلی مهمی بود که متاسفانه به این ترتیب حذف شده است. او تصریح کرد: دولت نظرش این بوده که چنین مساله‌ای حتما در بودجه دیده شود و الان هم در حال تهیه لایحه‌ای هستیم که به رئیس‌جمهوری ارائه کنیم. معاون رئیس‌جمهور گفت: به احتمال زیاد رئیس‌جمهوری دستورهای لازم برای طی مراحل را می‌دهد. لازم است هماهنگی بین دستگاهی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت و دستگاه‌های مرتبط باشد و نظر بدهند تا تبدیل به لایحه شود و امیدواریم هر چه سریع‌تر در دستور کار اولین جلسه هیات دولت قرار گیرد.  او تصریح کرد: برای ما خوزستان و مسائل محیط‌زیستی آن و همین‌طور دیگر نقاط نفت‌خیز کشور که مشکلات محیط زیستی دارند، آن‌قدر اهمیت دارد که در اولین جلسه هیات دولت به این موضوع بپردازیم.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 38006 ساعت خبر : 12:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38006
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات