نامه ظریف و ابتکار به کشورهای منطقه در موضوع گردوغبار

نامه ظریف و ابتکار به کشورهای منطقه در موضوع گردوغبار

جلسه کمیته راهبردی مقابله با گردوغبار پیش از ظهر امروز با حضور محمد جواد ظریف و حمید چیت چیان وزرای امور خارجه و نیرو، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست و با محوریت بررسی راهکارهای بین المللی برای مقابله با کانون‌های خارجی گردوغبار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی, محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست با اشاره به تلاش‌های گسترده ایران در سطح بین المللی طی دو، سه سال اخیر برای مقابله با طوفان‌های گردوغبار و ایجاد اجماع جهانی و منطقه‌ای در این خصوص، گفت: متاسفانه روند همکاری‌های شکل گرفته در سطح منطقه به دلیل تحولات سال ۲۰۱۱ متوقف شد و البته شرایط عراق و سوریه و تخریب‌های صورت گرفته بر اثر جنگ در کشورهای همسایه و منطقه در این شرایط بی تأثیر نیست.

ظریف افزود: البته ایران به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد و در همین راستا، امروز نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل برای بیان ضرورت‌های اجماع جهانی در خصوص مقابله با گرد و غبار، همچنین اقناع کشورهای همسایه برای همکاری در این زمینه با امضاء مشترک من و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارسال خواهد شد.

نامه ظریف و ابتکار

ایجاد اجماع جهانی موضوعی زمان بر است

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آنچه باید بدان توجه کنیم این است که تقویت همکاری‌های بین المللی و منطقه‌ای و ایجاد اجماع جهانی در این زمینه و سپس تبدیل این اجماع به عمل، موضوعی زمان بر است و در کوتاه مدت نتایج خاصی به همراه ندارد.

به گفته وی، با وجود آنکه محیط زیست از جمله حوزه‌های موفق جهانی است و به رغم آنکه سال ۱۹۷۲ استکهلم میزبان نخستین اجلاس جهانی محیط زیست شد جهان در سالجاری به موفقیت‌هایی هر چند مختصر در زمینه حفاظت از لایه اوزن و تغییرات آب و هوا دست پیدا کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: البته که این موضوع به معنای بی عملی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی نیست بلکه به معنای توجه به واقعیات است زیرا طبیعتاً اجماع سازی جهانی بر سر موضوعی خاص حتی اگر آن موضوع، محیط زیست باشد که به اولویت مذارکه ها و مجامع بین المللی تبدیل شده است باز هم اقدامی زمان بر است.

موضوع مقابله با طوفان‌های گرد و غبار در صدر مذاکره با کشورهای همسایه قرار گیرد

حمید چیت چیان وزیر نیرو در این جلسه با اشاره به برخی اقدام‌های صورت گرفته از سوی وزارت نیرو برای احیاء تالاب هورالعظیم همچون رهاسازی ۴ میلیارد متر مکعب آب شیرین از کرخه، گفت: بخش اعظم تالاب بین مرزی هورالعظیم در عراق قرار دارد که در بحث آب و مدیریت منابع آبی با دو موضوع رو به رو است.

چیت چیان افزود: این دو موضوع، نخست اجرای طرح‌های گسترده سد سازی ترکیه بر روی دجله و فرات معروف به پروژه گاپ و دوم ذخیره سازی آب در دریاچه‌های میانی عراق با حجمی بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است.

وزیر نیرو اشاره‌ای هم به موضوع تالاب بین المللی هامون داشت و خاطرنشان کرد: افغانستان باید علاوه بر ۸۲۰ میلیون متر مکعب آبی که در حال حاضر به سمت ایران می‌آید، رهاسازی حجم بیشتری آب برای احیاء هامون در بخش ایرانی را در دستور کار قرار دهد.

وی دو پیشنهاد مشخص نیز در این حوزه ارائه داد. نخست آنکه سازمان‌های بین المللی درگیر پروژه‌های مطالعاتی با شناسایی منشاء های گرد و غبار در موضوعاتی همچون تخصیص حق آبه طبیعی تالاب‌های ایران از کشورهای همسایه، مطالبه گری از کشورهای منطقه و همسایه برای کنترل مدیریت آب و عدم ادامه طرح‌های گسترده‌ای همچون گاپ با ایران همکاری کنند و دوم آنکه تلاش کنیم تا از طرق مختلف به ویژه شبکه‌های اجتماعی که این روزها بسیار مورد استفاده مردم قرار دارد، نمودارها، آمارها و اطلاعات درست و کافی در خصوص گرد و غبار و منشاء های خارجی و داخلی آن را به مردم منتقل کنیم.

چیت چیان خاطرنشان کرد: همچون روند سال‌های گذشته در دولت یازدهم، موضوع همکاری‌های محیط زیستی، مقابله با طوفان‌های گرد و غبار و آب باید همچنان اولویت مذاکراتی ایران با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه باشد.

افزایش سالانه کانون‌های داخلی در خوزستان

ابتکار با یادآوری تأثیرپذیری ایران از طوفان‌های گرد و غبار ناشی از کانون‌های داخلی و خارجی، گفت: دخالت‌های انسانی در طبیعت، گرمایش زمین و تغییر اقلیم منجر به ایجاد این کانون‌ها شده که متاسفانه به طور نمونه در خوزستان به صورت سالانه نیز با تشدید شرایط مؤثر، شاهد افزایش کانون‌ها هستیم.

معاون رئیس جمهور ضمن بیان این موضوع که تشدید کانون‌های گرد و غبار در کشورهای همسایه و منطقه منجر به آن شده که ایران حتی از قره قوم افغانستان نیز تأثیر بگیرد، اظهار کرد: عربستان، امارات و به طور کلی کشورهای جنوب خلیج فارس از دیگر کانون‌های خارجی مؤثر بر ایران هستند که البته عراق به واسطه اجرای طرح سدسازی‌های بزرگ ترکیه معروف به طرح گاپ و کاهش شدید آب دجله و فرات، جنگ، تغییر اقلیم و بسیاری مداخلات انسانی دیگر تأثیر بیشتری بر ایران دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تشکیل این جلسه به منظور بررسی اقدام‌های دو و چند جانبه در سطح منطقه‌ای و بین المللی برای مقابله با طوفان‌های گرد و غبار، همچنین تعیین نقشه راه دفاع از حقوق ملی و جلوگیری از صدمه‌ها و آسیب‌های وارده به بخش‌های مختلف همچون بهداشت، سلامت، اقتصاد ملی، آب، کشاورزی، منابع طبیعی است.

وی با تاکید بر اثر مثبت ملی، منطقه‌ای و بین المللی نهال کاری در ۲۰۰ هکتار از کانون‌های گرد و غبار اطراف کربلا، همچنین قبول مسئولیت نگهداری نهال کاری توسط تولیت آستان امام حسین (ع)، خواستار همکاری و مشاوره وزارت امور خارجه در این زمینه شد.

نامه ظریف و ابتکار به کشورهای منطقه در موضوع گردوغبار

ابتکار ضمن بیان این موضوع که برخی از چالش کنونی خوزستان ناشی از اتفاق‌های درونی این استان همچون ۱۰۰ نوع مداخله انسانی در سرچشمه‌های کارون و ایجاد اختلال در روند اکوسیستمی هور، کشاورزی و آب، همچنین توسعه ناپایدار کشت نیشکر در بالادست کارون در سال‌های پیشین و البته برای توسعه ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی درگیر در سال‌های آتی است، گفت: برای تغییر این روند باید اصلاح الگوی کشت و آبیاری، همچنین تعیین و تخصیص حق آبه پائین دست و تالاب‌ها در دستور کار قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مباحث تاب آوری با تغییر اقلیم نه به معنای تسلیم شدن بلکه به معنای سازگار شدن و پیشگیری از آسیب‌های بیشتر باید پیگیری شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از ارسال نامه‌ای مشترک به امضاء خود و وزیر امور خارجه برای تشکیل  Task foruمنطقه‌ای با همکاری کشورهای منطقه برای رسیدگی به موضوع گرد و غبار خبر داد.

حداقل یک دهه کار مستمر برای کنترل کانون‌ها فعلی گرد و غبار در استان خوزستان زمان لازم است

همچنین، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این جلسه پیشنهاد داد با توجه به پایدار بودن و حتی رو به گسترش بودن طوفان‌های گرد و غبار در کشور طی سال‌های آتی، جلب همکاری سازمان‌های جهانی مختلف همچون سازمان بهداشت جهانی و استفاده از امکانات و همکاری‌های آن‌ها برای کاهش اثر طوفان‌های گرد و غبار بر مردم در کوتاه مدت اقدام کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در خصوص خوزستان مقرر شد طی سالجاری عملیات ضربتی مقابله با ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار صورت پذیرد اما با توجه به اینکه برای کسب نتیجه مثبت از نهال کاری حداقل سه سال زمان نیاز است تا زمان گذر از این شرایط سخت باید برای کاهش آسیب‌ها بر مردم، اقدام‌هایی داشته باشیم.

جلالی با اشاره به برخی اقدام‌های صورت گرفته برای کنترل کانون‌های داخلی همچون پخش سیلاب، کاشت نهال و مالچ پاشی، گفت: آنچه در حال حاضر در خصوص خوزستان مطرح است، بحث کنترل ۳۵۰ هزار هکتار کانون جدید گرد و غبار ایجاد شده بر اثر خشکسالی و خشک شدن تالاب‌ها در این استان است. به گونه‌ای که از این مساحت کانونی، ۲۵۰ هزار هکتار هورای مقطعی، ۴۶ هزار هکتار تالاب دائمی، ۵۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و ۴۰ هزار هکتار اراضی بیابانی بوده است که البته بخش اعظم این کانون‌ها همچون کانون‌های ناشی از خشک شدن تالاب‌ها و هورها نیازمند تأمین آب هستند.

وی خاطرنشان کرد: تنها برای کنترل کانون‌های کنونی بدون در نظر گرفتن کانون‌های جدید سالانه، یک دهه زمان نیاز است.

ضرورت بهره مندی از تکنولوژی‌ها و منابع بین المللی در حوزه محیط زیست

گفتنی است، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و از دیگر حاضران در این جلسه نیز با تاکید بر ضرورت بهره مندی از تکنولوژی‌ها نوین برای مدیریت درست منابع به ویژه استفاده از امکاناتی همچون صفحات خورشیدی که مانع تبخیر آب می‌شوند، تصریح کرد: در بسیاری از این اقدام‌ها، علاوه بر بهره مندی از تخصص و تکنولوژی‌های نوین می‌توان از اثرات این تکنولوژی‌ها در کاهش انتشار گاز کربن (گاز گلخانه‌ای) برای جذب مشارکت‌های جهانی بهره مند شد.

پیشنهاد تشکیل کارگروه فناوری، تکنولوژی و جذب منابع بین المللی از دیکر مباحث مطروحه توسط عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان بود.

پایان پیام

کد خبر : 37092 ساعت خبر : 1:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37092
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات