نمایش آثار جدید و نفیس در موزه کتاب و میراث مستند ایران

به مناسبت فرا رسیدن سال نو تعداد دیگری از آثار نفیس موجود در مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در موزه کتاب و میراث مستند ایران به نمایش درآمد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از آنجایی که معرفی هر چه بهتر تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم از وظایف اصلی موزه‌ها است، موزه کتاب و میراث مستند ایران نیز در این راستا ایفای نقش کرده و همواره با نمایش دوره‌ای آثار نفیس موجود در مخازن خود این هدف را دنبال می‌کند.

این بار نسخه‌های نفیسی از مخزن اسناد در کنار دیگر آثار نفیس موزه در معرض نمایش قرار گرفته ‌است که از آثار شاخص به نمایش درآمده، زیج نامه‌ای متعلق به دوره قاجار از حالات و حرکات افلاک و ولایت و امامت ائمه معصومین (ع) مبتنی بر علم حروف ( جفر و اسطرلاب ) است.

این زیج نامه ترسیمی از میرزا مسیح است. در حواشی این تابلوی رمز گونه، تعدادی از اسماء و صفات باری تعالی و آیاتی از قرآن کریم، به خط نسخ و ثلث نوشته شده و در بالای این تابلو تصویری از شمایل مولای متقیان در حالت نشسته آمده و در متن میانی این تابلو نیز دعای معروف نادعلیا با خط مشکی و قرمز نوشته شده است.

این سند در مخزن اسناد خریداری آرشیو ملی ایران نگهداری می‌شود که به مدت دو ماه به موزه کتاب و میراث مستند منتقل شده و در معرض نمایش قرار گرفته است.
این موزه، همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۵ به جز پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل آماده پذیرش بازدید کنندگان است. گفتنی است موزه کتاب و میراث مستند ایران، از اول تا چهاردهم فروردین تعطیل است.

پایان پیام

 

کد خبر : 37545 ساعت خبر : 10:02 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37545
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات