هزارصدای موسیقی سنتی در ارسباران

هزارصدای موسیقی سنتی در ارسباران

هشتمین برنامه “هزارصدا”در بخش موسیقی سنتی جمعه ۶ اسفند ساعت ۱۵ در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این برنامه چهار گروه موسیقی اصیل ایرانی به مدت ده دقیقه به اجرا می‌پردازند و با حضور استاد هادی منتظری به عنوان کارشناس موسیقی، حسین علیشاپور (آواز) و علیرضا بدیع (شعر) اجرای گروه‌های موسیقی بررسی و داوری شده و در پایان گروه برگزیده معرفی می‌شود.

هزارصدای موسیقی سنتی در ارسباران

همچنین اجرای بهرام به اجلان خواننده معروف موسیقی ایرانی بخش دیگر این برنامه است.

برنامه “هزارصدا” برای معرفی گروه‌ها و هنرمندان جوان  به عرصه موسیقی در دو بخش موسیقی کلاسیک ایرانی و پاپ در این فرهنگ سرا برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به نشانی خیابان شریعتی، سیدخندان، خ جلفا، فرهنگ‌سرای ارسباران مراجعه و یا با شماره‌های ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.

موسیقی یا موزیک (به فرانسوی: musique) که در فارسی به آن خُنیا هم گفته می‌شد، یکی از فعالیت‌های بشری است که بُن‌مایهٔ تشکیل‌دهندهٔ آن، صدا و سکوت است. عناصر اصلی تشکیل‌دهندهٔ موسیقی شامل زیروبمی (نَواک) (تعیین‌کنندهٔ ملودی و هارمونی) و ریتم است.

خُنیا از ریشه «خونیاک» زبان پارسی میانه و «هو نواک» اوستایی است که خود آن از دو بخش تشکیل شده: «هو» به معنای نیک، زیبا، خوش (برای نمونه در واژهٔ «هومن» به معنای نیک‌اندیش)، و «نواک» به معنای نوا. در کل هونواک، خونیاک و خنیا به معنی «نوای خوش» است. پیشوند خو ( به معنای خوش) در واژگان دیگری مانند خجیر، خسرو، خرم نیز دیده می‌شود.

موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیلهٔ آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش‌آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 36118 ساعت خبر : 1:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36118
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات