اعلام نتایج چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر بومی تیرنگ گفت: ۱۲۷ طرح نمایشی به دبیرخانه جشنواره ارسال و ۷۲ اثر بازبینی شد.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از حوزه هنری، یاسر محمودی برنتی، عصر دوشنبه ۲۱ فروردین اظهار کرد: چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ  به همت حوزه هنری استان مازندران و با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری  از ۲۷ لغایت ۳۰ فروردین ماه سال جاری با حضور هنرمندانی از ۹ استان کشور در ساری برگزار می شود.

وی افزود: با آغاز فراخوان این جشنواره  و ارسال ۱۲۷ طرح به دبیرخانه،  نتایج مرحله نهایی  را در دو بخش نمایش های آیینی( الف ، آئین های عاشورایی – مذهبی. ب، بخش خیابانی) و اجراهای پژوهشی اعلام شد که در مرحله نخست ۷۲ اثر پذیرفته شد.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ، از بازیبنی ۷۲ اثر پذیرفته شده توسط هیات بازبین که شامل حسن دولت آبادی، جهانگیر نصری اشرفی و سینا دلشادی بود ، خبر داد و افزود: پس از بازبینی آثار در هر دو بخش ۱۶ نمایش برای حضور در مرحله نهایی انتخاب شدند که شامل پنج اثر در بخش آئین های عاشورایی- مذهبی، پنج اثر در بخش خیابانی و شش اثر در بخش پژوهشی است.

محمودی، گفت: فضایی که تاکنون توسط  حوزه هنری با برگزاری جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ  در معرفی فرهنگ بومی و منطقه ای  فراهم شده ،بی نظیر  بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طی چند دوره از برگزاری این جشنواره همواره مخاطبین آثار برگزیده مشتاقانه اجراهای آئینی را  می دیدند، افزود: هر ساله توسط شورای سیاست گذاری جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ نقاط ضعف و قوت جشنواره مورد بازبینی قرار میگیرد تا هر دوره بهتر از دوره قبل برگزار می شود.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ، اعلام کرد: به اذعان همه ، بخش  استثنایی این جشنواره، اجراهای پژوهشی است که پاسخی است برای نیازهای اساسی هنرمندان تئاتر ، زیرا همیشه جای خالی پژوهش در  هنر احساس می شود.

محمودی، افزود: امسال که چهاردهمین دوره این جشنواره را در پیش داریم بسیاری از نگاه ها با این ویژگی استثنایی بخش پژوهشی ایجاد شده است و ۱۶ نمایش از فرهنگ ، آداب و رسوم لباس و داستانهای کهن ایران زمین داریم که آماده تولید و نمایش در این جشنواره است.
محمودی، افزود: امسال هدف ما صرف معرفی یک آئین خاص نیست بلکه ما به دنبال آن هستیم که نمایشی اجرا شود که آن آئین دستمایه  نمایش شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه مازندران در این دوره از جشنواره با چهار اثر حضور دارد ،افزود: اثر  پژوهشی «نقش زنان در فلکلور مازندران»در بخش اجراهای پژوهشی  و مجلس«تعزیه دو طفلان مسلم»، در بخش  آئین های عاشورایی- مذهبی و  اثر «تندیس های شهر من» و «شوره سما» در بخش نمایش های خیابانی آثار منتخب استان مازندران هستند.

محمودی خاطرنشان کرد: امسال هنرمندانی از استانهای بوشهر، کردستان، تهران، مرکزی، گیلان، قم ، همدان ، آذربایجان شرقی، کرمانشاه در چهاردهمین دوره از جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ مهمان مازندرانی ها هستند.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ،  اظهار کرد:  آثار منتخب بخش اجراهای پژوهشی شامل آثاری همچون « نی مه»، از بوشهر،«آواهای محلی کردستان» از کردستان، «کوسه برنشین»از تهران، «بدل پوشی در تعزیه خروج مختار» از مرکزی و «پرسه» از کردستان است.

محمودی ادامه داد: نمایش‌های آئین های عاشورایی- مذهبی  شامل؛ «تمنای باران» از گیلان، «تعزیه خروج مختار» از قم، «مجلس نامه امیر کبیر»از مرکزی و «آش باران » از همدان  هستند و آثاری همچون «یاشیل» از آذربایجان شرقی، «زیارت» از کرمانشاه و «آق قویون  و قره قویون» از آذربایجان شرقی  منتخب بخش خیابانی هستند.

در پایان این نشست خبری از پوستر چهاردهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ، کاری از ملیحه مقصودی شهمیرزادی هنرمند مازنی رونمایی شد.

چهاردهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ از ۲۷ لغایت ۳۰ فروردین ماه با حضور هنرمندانی از ۹ استان کشور در ساری برگزار می شود.

پایان پیام

 

کد خبر : 39865 ساعت خبر : 1:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=39865
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات