شهر یک موجود زنده است

شهر یک موجود زنده است

پایگاه خبری گلونی، آتوسا رحمتی: شورا صرفا شهرسازی نیست بلکه چهار کمیسیون مختلف است و هرکدام متخصصان خاص خود را می‌طلبد. از طرفی نباید تصور عمومی این باشد که اعضای شورا شخصا قرارست پروژه‌های شهرسازی را انجام دهند بلکه بناست در رشته‌های مختلف مدیریت شهری اظهارنظر کنند. کار کارشناسی در اتاق فکرها و کمیسیون‌های تخصصی و شرکت‌های مشاور پروژه‌ها انجام می‌شود. دقت داشته باشید امورمالی، بودجه‌، عمران، شهرسازی، ترافیک و حمل‌و‌نقل درصورتی به نتیجه می‌رسد که کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با نگاه صحیح به شهروندان، سرمایه‌های اجتماعی و انسانی را به خوبی هدایت و آماده‌سازی کند. بنابراین روشن است شهرسازان، بی‌فرهنگ‌سازان و روشنگران و ایده‌پردازان قطعا موفق نیستند. در هیچ کجای دنیا نبوده‌اند.
برخی از روی دلسوزی می‌گویند صرفا به شهرساز رای بدهید، اما لازمست ببینیم در سراسر دنیا چه الگویی مطرحست؟
شهر یک موجود زنده است. موجود زنده حتما برای رشد علاوه بر آب و غذا، به هوای پاک و لطیف هم احتیاج دارد. فرهنگ، اکسیژن شهر است. نباید بیاندیشیم شهر را فقط با آجر و سیمان و فلز می‌شود ساخت. روح تمام پروژه‌های شهری با نگاه و مدیریت زنانه و عاطفی، شکوفا می‌شود و  راهگشای همه‌ی اتفاقات خوب است.

شهر یک موجود زنده است

شهر؛ سکونتگاهی، نسبتاً بزرگ و دائمی است.  سازمان ملل متحد، در سال ۱۳۶۷ خورشیدی، شهر را چنین، تعریف می‌کند:

شهر، مکانی با تراکم بالای جمعیت و مرکزیت سیاسی، اداری و تاریخی است که در آن، فعالیت اصلی مردم، غیر کشاورزی است و دارای مختصات شهری بوده که از طریق دولتی محلی، اداره می‌شود.

شاخص‌های تفکیک شهر از روستا، عبارت است از:

وسعت
وضعیت و نوع فعالیت اقتصادی
درجه اشتغال و قشربندی اجتماعی
درجه پیچیدگی روابط و مناسبات
چگونگی بهره‌گیری از نهادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی
میزان و ترکیب جمعیت.

واژه Urban در زبان انگلیسی و Urbain در زبان فرانسوی، از ریشه Urbanus لاتین، یعنی شهری یا متعلق به شهر و از Urbs که به شهر رم اطلاق می‌شد، می‌آید.

پایان پیام

کد خبر : 38687 ساعت خبر : 0:33 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38687
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات