جشنواره جهانی فجر فرش قرمز ندارد

جشنواره جهانی فجر فرش قرمز ندارد

امیر اسفندیاری معاون بخش بین‌الملل سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر پنجشنبه  ۳۱ فروردین‌ماه و در آستانه آغاز این دوره از جشنواره مهمان برنامه سینما دو بود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، اسفندیاری در ابتدا به دلایل مهم تفکیک شدن این جشنواره از جشنواره فجر پرداخت و گفت: مدت سه سال از مستقل شدن جشنواره جهانی فجر می‌گذرد. به نظر من یکی از دلایل مهم آن  به شور و شوقی بر می‌گشت که برای دیدن فیلم‌های ایرانی وجود داشت و باعث می‌شد بخش بین‌الملل در سایه سینمای ملی قرار گیرد و دیده نشود. تفکیک بخش بین‌الملل در دوره اول با استقبال چندانی مواجه نشد، اما امروز استقبال بسیار گسترده شده است.

او در ادامه درباره این گستردگی توضیح داد: در جشنواره‌های خارجی افرادی به صورت داوطلب کمک می‌کنند و امسال این افراد حدود ۱۴۰ نفرند. همچنین باشگاه هواداران بیش از ۲۰ هزار عضو دارد. بنابراین با توجه به خاص بودن مخاطب بخش بین‌الملل این تعداد دنبال‌کننده عدد قابل توجهی است. ضمن اینکه بخش دارالفنون هم با توجه به تاثیرگذاری که سینمای ایران در کشورهای هم جوار و منطقه دارد راه‌اندازی شده و می‌تواند رشد یابد.

اسفندیاری در خصوص نحوه دریافت فیلم‌ها در این دوره از جشنواره توضیح داد: نحوه دریافت فیلم‌ها در این دوره نسبت به گذشته تغییر کرده است. سال گذشته ۱۲۰۰ فیلم در مرحله اول به جشنواره رسید، اما امسال از طریق دو سایت اینترنتی حدود ۶۱۰۰ فیلم ثبت شد.

جشنواره جهانی فجر فرش قرمز ندارد

او ادامه داد: هنوز سینمای ایران پس از سه دهه در  صدر قرار دارد و خارجی‌ها می‌خواهند فیلم‌های ایرانی را ببینند، این جشنواره فرصت خوبی برای دیده شدن فیلم‌های بخش بین‌الملل است.

اسفندیاری درباره سیاست‌های جشنواره در انتخاب فیلم‌ها بیان کرد: در سینمای بخش بین‌الملل هم یک جریان مسلط و یک سینمای هنری داریم که فیلم‌های ما جزو همان بخش هنری است و به همین خاطر طرفداران بسیاری دارد. در حقیقت فیلم‌هایی که دارای چارچوب‌های اخلاقی است.

او همچنین عنوان کرد: همان‌طور که قبلا هم توسط دبیر جشنواره اعلام شده جشنواره جهانی فجر فرش قرمز ندارد و قرار نیست ستاره‌ها را بیاورد.

اسفندیاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امسال یک بخش جنبی به نام «زیتون‌های زخمی» داریم که فیلم‌های مربوط به مسائل منطقه در آن نمایش داده می‌شود مثل بسیاری از جشنواره‌های مطرح دنیا که به موضوعات روز از نگاه خودشان توجه می‌کنند. این نگاه ویژه در کنار راه‌اندازی «دارالفنون» به سینمای منطقه توجه دارد. مضافا بر اینکه امسال بیش از ۲۰ کارگاه آموزشی مختلف داریم که درباره موضوعات مختلف سینما، مخاطبان حرفه‌ای و دانشجویان سینما را هدف قرار داده است.

معاون بخش بین‌الملل جشنواره جهانی فجر بیان داشت: برداشت ما این است که این جشنواره جای رشد زیادی دارد و فارغ از جایگاه خود در ایران، باید در دنیا شناخته شود. همانطور که به سالن‌های نمایش فیلم‌های جشنواره در این دوره افزوده شده و سالن‌های خاص هم برنامه‌های مختلفی برای علاقه‌مندان سینما تدارک دیده‌اند.

اسفندیاری درباره هزینه دعوت مهمانان خارجی به این جشنواره توضیح داد: به مهمانان این جشنواره حدود ۱۰۰ مهمان اضافه شده ضمن اینکه قرار نیست برای جلب این مهمانان هزینه گزافی پرداخت شود، بسیاری از مهمانان ما همه هزینه‌هایشان را خودشان پرداخت می‌کنند و ما فقط به آنها کارت جشنواره را می‌دهیم. اگر بازار فیلم ما نیاز شرکت‌کنندگان در بازار جشنواره را پاسخگو باشد نیازی به هزینه کرد بالا نیست.

او ادامه داد: وقتی که این بازار بیست دوره ادامه پیدا کرده و در کشورهای اطراف ما با هزینه‌های بسیاری همراه بوده، باید حضور در این جشنواره برای شرکت‌کنندگان آورده مالی داشته باشد چون پخش‌کنندگان فیلم که تغییر نمی‌کنند و هزینه‌ای که برای حضور در بازار فیلم می‌پردازند، باید به صرفه باشد. در هیچ بازار فیلمی آماری در خصوص نقل و انتقالات به صورت دقیق داده نمی‌شود. فکر می‌کنم در جشنواره ما حدود ۲، ۳ میلیون دلاری فیلم خرید و فروش شده است.

اسفندیاری در پاسخ به این پرسش محمد خزاعی؛ مجری- کارشناس برنامه که چرا هنوز زمان مناسبی برای این جشنواره طراحی نشده، اظهار کرد: انتخاب زمان بسیار کار سختی است. همزمانی با جشنواره‌های معتبر، ترافیک اسفندماه تهران و توجه به اتمام ساخت برخی فیلم‌ها و … دست ما را در انتخاب زمان مناسب می‌بندد.

او همچنین به بخش ویژه بزرگداشت عباس کیارستمی در این جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ بزرگداشت برای این فیلمساز فقید در نقاط مختلف دنیا برگزار شده، در این جشنواره بخش ویژه بزرگداشت عباس کیارستمی به همراه نمایش عکس و سمینار، برگزاری کارگاه‌های مختلف را برای مخاطبان سینما در نظر گرفته‌ایم.

او درباره داوری‌ها ادامه داد: از ۶۱۰۰ فیلمی که باید بررسی می‌شد، با توجه به اینکه هیات انتخاب در این جشنواره وجود ندارد و دبیر جشنواره به همراه مشاوران وظیفه انتخاب فیلم‌ها را بر عهده دارند، حدود ۸۶ فیلم سینمایی بلند خارجی، ۲۴ فیلم کوتاه خارجی و ۴۴ فیلم ایرانی انتخاب شد که در بخش‌های سینمای سعادت یا مسابقه بین‌الملل، جلوه‌گاه شرق یا پانورامای آسیا، نمایش‌های ویژه مختص اساتید سینما، جشنواره جشنواره‌ها، مستند زیر ذره‌بین، مروری بر سینمای بالتیک، مروری بر سینمای کره، فیلم‌های کلاسیک مرمت شده و … به نمایش در می‌آیند.

سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

پایان پیام

 

کد خبر : 41196 ساعت خبر : 11:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=41196
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات