تکذیب ساخت ورزشگاه در تالاب انزلی

تکذیب ساخت ورزشگاه در تالاب انزلی
در پی انتشار اخبار و عکس‌هایی مبنی بر تخریب پوشش گیاهی تالاب انزلی به منظور احداث یک ورزشگاه،معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تکذیب این خبر اظهار کرد: آماده‌سازی اراضی کشاورزی در این منطقه شائبه ساخت ورزشگاه در تالاب انزلی را به وجود آورده است.
به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، مسعود باقرزاده کریمی در نشست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد ساخت زمین ورزشی در بخشی از تالاب انزلی اظهار کرد: ۹ سال پیش طرحی مبنی بر ساخت ورزشگاه در منطقه «چراغ بستان» تالاب انزلی مطرح شد حتی نماینده مجلس این شهر نیز با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کرد. در همان زمان سازمان محیط زیست مخالفت جدی خود را با این موضوع اعلام کرد.

وی افزود: اجرای این طرح در همان زمان منتفی شد. اخیرا صحبت جدیدی در مورد این موضوع انجام شده است. در واقع تعدادی زمین و مستثنیات در این منطقه وجود دارد . افراد اراضی خود را برای کشت آماده می‌کنند و شخم می‌زنند بنابراین شائبه ایجاد زمین ورزشی ایجاد شده و برای برخی اینطور تداعی شده است که در تالاب انزلی اجرای ساخت زمین ورزشی انجام می‌شود. به لحاظ مکاتبات و مسائل اجرایی هیچ شواهدی دال بر اجرای این طرح در تالاب انزلی وجود ندارد. سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها مخالفت خود را با این موضوع پیشتر اعلام کرده است بلکه از اجرای چنین طرحی نیز ممانعت می‌کند.

تکذیب ساخت

باقرزاده کریمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های ستاد دریاچه ارومیه اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۴ باید تراز این دریاچه به ۱۲۷۰.۱ متر برسد همچنین باید شوری آب ۲۵۰ گرم در لیتر (آستانه زنده ماندن آرمیا) باشد و سطح دریاچه به ۴۸۰ هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۹۹۶ در اجلاس تالاب‌ها در سوییس تصمیم گرفته شد ارزیابی از وضعیت تالاب‌هایی که ثبت بین‌المللی شده‌اند صورت گیرد، اظهار کرد: قرارشد تغییرات اکولوژی تالاب‌ها بررسی و اعلام شود چون این تغییرات می‌توانند کارکرد تالاب‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. در این اجلاس ایران هفت تالاب را معرفی کرد. در سال‌های اخیر تلاش کردیم این تالاب‌ها را از شرایط نامساعد خارج کنیم. تالاب انزلی، بختگان، هامون و یادگارلو از جمله این تالاب‌ها هستند.

باقرزاده کریمی در مورد ورود پساب‌ها به دریاچه ارومیه اظهار کرد: سعی می‌کنیم هر نوع آب را که امکان صرفه جویی آن وجود دارد وارد دریاچه ارومیه کنیم. اما این دغدغه وارد است که مبادا پساب‌های وارد شده به دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها آلوده باشند و به حد استاندارد نرسند. سازمان محیط زیست این اطمینان را می‌دهد که اجازه ورود پساب‌های آلوده را نه تنها به دریاچه ارومیه نمی‌دهد بلکه انتقال پساب آلوده به هیچ تالابی صورت نمی‌گیرد.

وی درباره ورود زه‌آب‌های کشاورزی به تالاب‌ها اظهار کرد: در ورود زه‌آب‌ها به تالاب‌ها باید شوری آنها در نظر گرفته شود. شوری زه‌آب باید کمتر از شوری آب تالاب باشد و این زه‌آب‌ها یک فرصت برای تالاب‌ها هستند.

معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خودبا بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته چند سانتیمتر کاهش یافته است،تاکید کرد: این کاهش تراز معنادار نبوده است و نگران کننده نیست.

وی ضمن ابراز خرسندی از حساسیت رسانه‌ها نسبت به وضعیت تالاب‌ها اظهار کرد: سال گذشته علیرغم کاهش بارش در حوضه دریاچه ارومیه ۳۵ سانتیمتر سطح دریاچه بالا آمد بنابراین در شرایط کنونی مهم آن است که سیر نزولی دریاچه ارومیه متوقف شده است.

معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: میزان مطالبه‌گری در رسانه‌ها به حدی رسیده که روی سانتیمترها هم بحث می‌کنیم. من به عنوان کسی که در پنج دولت مسئول فنی تالاب‌های کشور بوده‌ام به خاطر رسیدن به این درجه حساسیت درباره تالاب‌ها در رسانه‌ها خوشحالم.

وی در مورد دریاچه ارومیه گفت: همانطور که ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده بود کنترل ورودی و خروجی‌های دریاچه طی دو سه سال اول برنامه به منظور تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه صورت گرفت. نوسانات نزولی دریاچه ارومیه یک شبه اتفاق نیفتاد بلکه چهار دهه طول کشید تا دریاچه ارومیه خشک شود بنابراین فراهم کردن فرصت احیاء برای دریاچه ارومیه ضروری است و  ۱۰ سال زمان برای احیای این اکوسیستم مهم کافی نیست.

تکذیب ساخت ورزشگاه در تالاب انزلی

معاون امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کمترین بارش‌ها می‌تواند اعداد مربوط به دریاچه را بالا و پایین کند،گفت: شرایط هیدرولیکی روی زمین و داخل زمین به شکلی است که نمی‌توان به طور روشن گفت سهم ستاد احیای دریاچه ارومیه و سهم طبیعت در احیاء چقدر بوده است البته روشن است اصلاح الگوی کشت، بستن چاه‌ها و تغییر هدفگذاری سدها به این راحتی‌ها امکان‌پذیرنیست ولی به هر شکل تلاشی برای تغییر این رویکردها آغاز شده است.

باقرزاده کریمی با تاکید بر اینکه سایر مناطق کشور نیز با کمبود منابع آب مواجه هستند،اظهار کرد: به عنوان کارشناس تالاب‌ها تاکید دارم که شرایط کنونی تالاب‌ها به لحاظ مدیریت در یک شرایط مساعد قرار گرفته است زیرا هم دولت بر احیای تالاب‌ها تاکید دارد و هم مجلس درباره این موضوع با دولت همکاری می‌کند.

وی با اشاره به تصویب قانون حفاظت از تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت: جای خوشحالی است که نمایندگان مجلس علاوه بر مطالبات توسعه‌ای در خصوص احیای تالاب‌ها نیز مطالبه گر شده‌اند. قانون تالاب‌ها تصویب نمی‌شد مگر از طریق حمایت مجلس از دولت.

پایان پیام

کد خبر : 43948 ساعت خبر : 1:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=43948
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات