آخرین وضعیت حذف ۲۰۵۱ رشته محل ارشد

آخرین وضعیت حذف ۲۰۵۱ رشته محل ارشد

معاون آموزش وزارت علوم گفت: ۱۰۰ مورد از مجوزهای رشته محل های ارشد دانشگاه آزاد که لغو شده بود به دلیل اینکه در مقطع دکتری مجوز داده شده بود، به دفترچه بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مجتبی شریعتی نیاسر در واکنش به اظهارات ولایتی درباره تایید ۲۰۵۱ رشته محل و اینکه گفته بود؛ وزارت علوم سلیقه‌ای این رشته‌ها را حذف کرده است، گفت: همه ضوابط و مقررات بالادستی تایید می‌کند که دانشگاه آزاد یکی از زیر نظام‌های تابع وزارت علوم و بهداشت است. اینکه دانشگاه آزاد بگوید در جای دیگر بررسی‌ها انجام می‌شود، اشتباه است.

وی افزود: از دکتر ولایتی انتظار داشتم که با توجه به رزومه درخشانی که دارند، با اشراف کامل بر ضوابط دانشگاه اظهار نظر کنند.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: مرجع تایید همه مدارک تحصیلی، وزارت علوم است. وزارت علوم بر شاخص‌ها و ضوابط باید نظارت کند و مجوز صادر کند و اینکه یک زیر نظام بگوید ما کاری به وزارت علوم نداریم اصلا منطقی نیست.

آخرین وضعیت حذف ۲۰۵۱ رشته محل ارشد

شریعتی نیاسر اضافه کرد: ما برای سال ۹۶، ۳ هزار و ۷۱۵ رشته محل برای ارشد دانشگاه آزاد مجوز دادیم که در واقع ۸۰ هزار دانشجوی ارشد را پوشش می‌دهد. برای دکتری نیز، ۱۴۱۳مورد رشته محل را مجوز دادیم و این خیلی فرا‌تر از ظرفیتی است که در سایر دانشگاه‌ها داریم.

وی ادامه داد: اعتراضات اخیر درباره رشته محل‌های دانشگاه آزاد، در دست رسیدگی است. در حال حاضر نیز ۱۰۰ مورد از مجوزهای رشته محل‌های ارشد که لغو شده بود به دلیل اینکه در مقطع دکتری مجوز داده شده بود، به دفترچه بازگشت.

وی اضافه کرد: امروز صبح با معاون آموزشی دانشگاه جلسه گذاشتیم تا اعتراضات را بررسی کنیم، منتها متاسفانه معاون آموزشی دانشگاه نیامدند. با سرپرست دانشگاه دیروز صحبت کردم که امروز حتما معاون ایشان بیاید. ظرف امروز و فردا رسیدگی‌ها درباره رشته‌های حدف شده مشخص می‌شود.

شریعتی نیاسر افزود: همه داوطلبان باید بدانند رشته‌های محل‌های مصوب در ‌‌نهایت توسط سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود، آنچه در سایت دانشگاه آزاد وجود دارد، صرفا برای انتخاب رشته پیش بینی شده نه برای قطعیت رشته‌ها.

وی درباره تکلیف دانشجویانی که رشته‌هایشان حذف شده است، گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد این پیش فرص را داشته‌اند که در زمان ورود رشته‌شان مصوب بوده، هیچ مشکلی ندارند و تا پایان ادامه دهند و مدرکشان معتبر است.

شریعتی‌نیاسر در پاسخ به این سوال که مسولان دانشگاه آزاد می‌گویند در کمیته ۳ نفره برای بررسی رشته محل‌ها، نماینده وزارت علوم (فریدون) حضور داشته ولی شما می‌گویید کسی حضور نداشته است، گفت: خیر، در بررسی رشته محل‌های دانشگاه آزاد نماینده وزارت علوم حضور نداشته است. فریدون در یکی از جلسات رسیدگی به نحوه برنامه ریزی‌ها بوده و در صورتجلسه هم نوشته که من مخالف هستم و اصلا ربطی به رشته محل‌ها نداشته است. در کمیته ۳ نفره حضور هر ۳ نفر در دفتر گسترش اموزش عالی الزامی است. در درجه دوم نیز اصلا این کمیته منسوخ شده است و شورای سنجش و پذیرش تعیین کننده است.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه درباره کد رشته‌های دانشگاه آزاد سیاسی کاری نکرده‌ایم، گفت: ما مصمم هستیم؛ ضوابط را رعایت کنیم و هیچ ملاحظه سیاسی نداریم. آینده جامعه شغلی ما را تحصیل کرده‌های بالا، رقم می‌زنند؛ یعنی کیفیت تحصیل مهم است. یکی از مولفه‌ها در کیفیت تحصیل، نسبت استاد به دانشجو است. یقینا اکثریت واحدهای دانشگاه آزاد فاقد این شرایط است. دانشگاه آزاد سرمایه ملی ماست و ما از آن حمایت می‌کنیم ولی باید کیفیت را رعایت کند.

وی در ادامه تاکید کرد: نباید رویکرد و نگاه‌مان به مسائل دانشگاهی، بنگاه اقتصادی باشد. اگر واقعا درآمد مهم است، باید راهکارهای غیرشهریه را در نظر بگیریم.

آخرین وضعیت حذف ۲۰۵۱ رشته محل ارشد

معاون اموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در برخی واحدهای دانشگاه آزاد دیده‌ام که ماشین‌های لوکس ایستاده‌اند که استاد‌ها را جابجا کنند، گفت: ما برای توسعه و ایجاد رشته محل در دانشگاه‌های مختلف مستندات دریافت می‌کنیم؛ بنابراین چرا نباید توقع داشته باشیم که دانشگاه آزاد نیز مستندات لازم را ارائه کند؟

شریعتی نیاسر با اعلام اینکه در سال ۹۶، ۳۷۱۵ مجوز مربوط به ایجاد رشته محل‌های کار‌شناسی ارشد به دانشگاه آزاد اعطا شده که این آمار جدا از مواردی است که طی روزهای اخیر بررسی و مجوز آن‌ها برای این دانشگاه صادر شده است، ادامه داد: تا زمان انتشار دفترچه دکتری نیز ۱۴۱۳ مورد مجوز برای رشته محل‌های دکتری این دانشگاه در سال جاری اعطا شد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دیگری برخی از مسئولان چون دارای دانشگاه غیرانتفاعی هستند، بنابراین تسهیلات بیشتری به این دانشگاه‌ها داده می‌شود، گفت: دکتر نوریان خود یکی از افرادی بوده که در دانشگاه‌های غیرانتفاعی خیلی فعال هستند و دانشگاهی که راه‌اندازی کردند از دانشگاه‌های خوب غیردولتی است.

شریعتی نیاسر در مورد اینکه در دوره دکتر میرزاده نیز این مباحث وجود داشت اما این قدر رسانه‌ای نشده بود، گفت: در آن موقع ما مذاکره می‌کردیم و کمتر انتقاد می‌شد و انتقادی که من به سرپرست دانشگاه دارم، این است که خیلی زود وارد عرصه رسانه‌ای شدند، باید مقداری می‌گذشت، مراجع تصمیم‌گیری را شناسایی می‌کردند، آمار دستشان می‌آمد، بعد در رسانه ملی تحلیل می‌کردند که خلاف آن نیز اعلام شد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 45583 ساعت خبر : 0:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45583
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات