اشتباه وحشتناک دولت دهم در واگذاری بالگردهای آتش‌نشان

اشتباه وحشتناک دولت دهم در واگذاری بالگردهای آتش‌نشان

در دولت گذشته ناوگان هوایی اطفای حریق وزارت کشاورزی برای تفریح به شهرداری قزوین واگذار شد!

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روزنامه شهروند نوشت: «ایران ناوگان تخصصی برای خاموش‌‌ کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع را ندارد.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها و معاون وزیر کشاورزی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و گفت، برای اطفای حریق جنگل‌ها ناچارند بالگردهای نظامی اجاره کنند. این در حالی است که وضع جنگل‌های ١۶ استان بحرانی است و نیاز به حضور دایمی بالگردهای اطفای حریق است. ماجرا این‌ بار به کمبود اعتبار و نبود سازمان متولی برنمی‌گردد و جالب است که بدانید ایران سالیان طولانی یک شرکت هواپیمایی ویژه برای مهار آتش در جنگل‌ها و مراتع داشته است؛ شرکتی که بازیچه واگذاری‌های غیر اصولی شد و در دولت محمود احمدی‌نژاد به بهانه کوچک‌سازی وزارت کشاورزی به شهرداری قزوین واگذار شد تا بالگردها از ماموریت تخصصی‌شان تغییر مسیر بدهند و برای مقاصد تفریحی مورد استفاده واقع شوند! موضوعی که بارها مورد انتقاد کارشناسان کشاورزی قرار گرفت اما این انتقادها راه به جایی نبرد و خبرهای تازه حاکی از آن است که شرکت هواپیمایی ویژه پس از واگذاری تعطیل شده است.

اشتباه وحشتناک دولت دهم در واگذاری بالگردهای آتش‌نشان

جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام این خبر می‌گوید: تقریبا تمام واگذاری‌های دولت گذشته برای تسویه بدهی بوده و هیچ‌کدام در راستای اجرای واقعی اصل ۴۴ نبوده است.

نیاز مستمر ١۶ استان به بالگرد

سازمان جنگل‌ها بالگرد مالکیتی برای مهار آتش‌سوزی‌ها و حوادث احتمالی در اختیار ندارد. خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری روز گذشته به ایرنا گفت: برای مهار آتش در عرصه‌های طبیعی، بالگرد مورد نیاز توسط وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح تأمین می‌شود و بر اساس تفاهمنامه، این بالگردها از طریق ستاد هماهنگی مدیریت بحران در اختیار اطفای حریق قرار می‌گیرد.

به گفته او نهادهای مزبور تعهد دارند که نیازهای بالگرد در استان‌ها و مناطق بحرانی را تأمین کنند. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: اکنون در ١۶ استان که به‌عنوان استان‌های بحرانی شناسایی شده‌اند و نیازمند مستمر به بالگرد دارند، این پرنده مستقر است. او با بیان این‌ که این سازمان، بالگرد در مالکیت خود ندارد، گفت: در برنامه ششم توسعه و در قالب اجرای طرح پیشگیری از اطفای حریق، تأمین تجهیزات زمینی و تجهیزات ناوگان هوایی اطفای حریق پیش‌بینی شده است. به ‌زودی این طرح نهایی شده و به دولت ارایه می‌شود. گستره عرصه‌های جنگلی ایران ١٧‌میلیون هکتار است که ١٠,۵‌درصد از مساحت ١۶٢‌میلیون هکتاری کشور را به خود اختصاص داده است.

واگذاری اشتباهی

همه چیز از یک خصوصی‌سازی عجیب و اشتباه آغاز شد و کار در نهایت به جایی رسید که امروز، وزارت کشاورزی و سازمان جنگل‌ها بالگرد مالکیتی برای مهار آتش‌سوزی‌ها ندارد. در سال‌های ٨٨ تا ٩١، ١٣۵ فروند هواپیمای وزارت کشاورزی با تصمیمات غیر کارشناسی در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت و به بخش خصوصی فروخته شد؛ چرا که به‌ رغم دولت قبل این ادوات زمین‌گیر شده بود و بدون مجوز پرواز در گوشه فرودگاه شرکت هواپیمایی خدمات ویژه خوابیده بودند.

صادق خلیلیان، وزیر کشاورزی دولت دهم که در دوره او این اتفاق عجیب رخ داده، معتقد است که زیر فشارهای فراوان فعالان صنفی و متخصصان کشاورزی و منابع طبیعی، آتش‌نشانی بخش را فروخته است! خلیلیان که این شرکت مهم را به اسم خصوصی‌سازی به یک بخش نیمه‌دولتی واگذار کرده بود، بعدها در جواب انتقادات بی‌شمار رسانه‌ها و کارشناسان اعلام کرد که این واگذاری را با فشارهای احمدی‌نژاد انجام داده است تا با پول آن بتوانند کسری بودجه دولت قبل را برطرف کنند.

انتقادهای فراوان به واگذاری شرکت هواپیمایی خدمات ویژه موثر نیفتاد و این شرکت مانند ساختمان شیشه‌ای وزارت کشاورزی و بر خلاف اصل۴۴ قانون اساسی نه‌ تنها به بخش خصوصی واگذار نشد بلکه در اختیار یک بخش نیمه‌دولتی قرار گرفت و ساختمان شیشه‌ای به قوه‌ قضائیه رسید. شرکت هواپیمایی خدمات ویژه سرانجام در سال ٩١ و در جریان مزایده‌ای با قیمت ٣٣‌میلیارد تومان به شهرداری قزوین واگذار شد تا در ناوگان آتش‌نشان طبیعت ایران با مقاصد تفریحی مورد استفاده قرار بگیرد. به همین راحتی کاربری بالگردها تحت‌تأثیر قرار گرفت و تبدیل به ادوات تفریحی شد. در ١٠‌سال گذشته بیشتر از ١۴‌هزار فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی رخ داده و بیشتر از ١۴۵‌هزار هکتار ثروت سبز ایران را به خاکستر تبدیل کرده است و اگر این بالگردها این گونه از دست نرفته بود، امروز مهار آتش در عرصه‌های طبیعی سازمان جنگل‌ها با مشکلات عمده مواجه نمی‌شد.»

پایان پیام

کد خبر : 46707 ساعت خبر : 0:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46707
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات