باغ کتاب، باغ آگاهی

باغ کتاب، باغ آگاهی

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: اگر پیش از این‌ها رادیو، تلویزیون،‌ فیلم و سریال فقط رقبایی پر قدرت برای کتاب بودند، حالا دیگر با همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی کتاب طوری مهجور مانده که اصلا دور از ذهن نیست کم‌کم از خانه‌ها جمع شود و جایش را به نوشته‌های کوتاه تلگرامی دهد. پس درست در همین شرایط بحرانی آمار کتاب‌خوانی ست که باید برنامه‌‌های جدید و طرح‌های نو تهیه شود و به هر طریق ممکن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور ترویج پیدا کند.

حالا که خبرها، آمار مطالعه قابل توجهی را در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهند و ما کماکان رکورد شکن رستوران‌گردی هستیم، چاره رهایی فرهنگ‌سازی و تلاش برای انس گرفتن با همین یار مهربان است. خوشبختانه در کشور ما در چند سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی صورت گرفته. هرچند باید تعارف را کنار بگذاریم و بپذیریم بخش اعظمی از فروش کتاب در کشور ما مربوط به مناطقی ست که قشر مرفه سکونت دارند و در خیلی جمع‌ها کتاب به یک کالای لوکس و اسباب نمایش روشنفکری به حساب می‌آید. ولی اگر دست کم از هر ۳ جلد کتاب خریداری شده ۱ جلد آن هم خوانده شود خیلی بهتر از هیچ نخواندن است.

باغ کتاب، باغ آگاهی

با گلایه‌های ناشران و اوضاع بد فروش کتاب نمی‌توانم دلیلی برای ارزان شدن قیمت کتاب بیاورم و خواسته‌ای در این زمینه داشته باشم. اما مطمئنم که اگر هر ایرانی بخشی از مبلغی را که برای تفریحات ماهانه‌اش کنار می‌گذارد به خریدن کتاب اختصاص دهد آمار کتاب‌خوانی در کشور به طرز محسوسی تکان خواهد خورد. راهش هم این است که کتاب وارد تفریح و سرگرمی‌ها شود. امروز با افتتاح باغ کتاب گام بلندی در همین زمینه برداشته شد. باغ کتاب فضایی فرهنگی و علمی و سرگرم کننده با ۶۵۰۰۰ متر مربع زیر بناست.

قرار گرفتن کتاب‌فروشی‌ها در کنار اماکن تفریحی برای کودکان،‌کافه،‌ سالن نمایش و کارگاه‌های علمی آموزشی این مجموعه را برای همه‌ی گروه‌های سنی جذاب کرده است. در باغ کتاب هر چهار فصل سال نمایشگاه موضوعی کتاب دایر است. سالن‌های همایش و کلاس‌های آموزشی هم هست. مسلما تاثیری که باغ کتاب تهران در ترویج کتاب‌خوانی خواهد داشت غیر قابل اغماض است. موقعیت جغرافیایی باغ کتاب طوری است که امکان رفتن به آن‌جا از طریق مترو و اتوبوس هم فراهم شده است.

حالا که برای شهروندان تهرانی این امکان فراهم آمده چه خوب است که استقبالی درخور و شایسته صورت گیرد. سفر به این سرزمین هیجان‌انگیز به همه مسافرانی که چند روزی مهمان پایتخت می‌شوند توصیه می‌شود. راستی فضای سبز این مجموعه این امکان را به شما می‌دهد که خیلی از قرارهای کاری،‌دوستانه و دانش آموزی‌تان را به آن‌جا منتقل کنید.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 45824 ساعت خبر : 0:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45824
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات