برجام زیست محیطی

برجام زیست محیطی

گردوغبار به یکی از معضلات کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است و این مشکل به دلیل تغییرات در اقلیم آب و هوا و اقدامات مخرب صورت گرفته در سال‌های گذشته تشدید شده است و مشکلات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی را برای مردم کشورها به وجود آورده است. این مشکل در ایران نیز در سال های گذشته تشدید شده است و به همین دلیل یکی از اولویت‌های دولت یازدهم در حوزه محیط زیست رفع این مشکلات بوده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از پاد، اگرچه معضل گردوغبار در ایران تنها ریشه داخلی ندارد و به گفته مسئولان تنها ۲۰ درصد از گردوغبار منشأ داخلی دارند با این وجود دولت یازدهم اقداماتی اساسی هم در حوزه داخلی و هم حوزه خارجی انجام داده است. دولت یازدهم از همان ابتدای روی کار آمدن احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها به عنوان مهمترین عامل کاهش گردوغبار و کاشت نهال برای تثبیت خاک را در دستور کار قرارداد.

برجام زیست محیطی

از سویی دیگر در حوزه خارجی نیز اقدامات زیادی در زمینه مبارزه با این پدیده صورت گرفته است و مجموع این اقدامات باعث شد تا سازمان ملل، ایران را به عنوان میزبان برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار در نظر بگیرد. این کنفرانس از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه با حضور بیش از ۳۰ کشور در سطوح مختلف و سفر چندین وزیر در حال برگزاری است. کارشناسان برگزاری این کنفرانس را نتیجه مستقیم تلاش های دیپلماسی دولت یازدهم برای حل معضل گرد و غبار عنوان می کنند و امیدوارند نتایج خوبی از این نشست حاصل شود. با این تفاسیر می‌توان گفت این کنفرانس، برجامی در حوزه زیست محیطی است.

گری لوییس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده دفتر توسعه ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس اقدامات ایران برای رهایی بخش هایی از کشور از هجوم ریزگردها و طوفان های شن را ستود. وی با اشاره به مشکلات ناشی از این پدیده مخرب در جهان و با تاکید بر این نکته که ایران به خوبی از تمامی آسیب های این پدیده آگاه است گفت: از آنجا که ایران گام های بسیار زیاد و مهمی در زمینه مبارزه با این پدیده برداشته است بنابراین سازمان ملل تصمیم گرفت از ایران بخواهد که این گردهمایی را به عهده بگیرد. وی با اشاره به این نکته که این همایش اولین از نوع خود است، تاکید کرد مشارکت بیش از ۴۰ کشور در سطوح مختلف و سفر چندین وزیر برای شرکت در این همایش یک موفقیت محسوب می شود. لوییس در ادامه اظهار کرد: این همایش در اصل دو هدف عمده تشویق کشورها برای ایجاد یک عزم سیاسی و نیز ارتقا همکاری های بین المللی در این زمینه را دنبال می کند. کارشناسان محیط زیست با بیان اینکه معضل ریزگردها از اهمیت بین المللی بالایی برخوردار است و سازمان های مختلف در جهان با هم افزایی و تعامل در این زمینه می توانند به کاهش عوارض این پدیده و مدیریت بهینه آن دست یابند معتقدند این همایش به دنیا نشان خواهد داد که ایران با جدیت برای حل این مساله کوشش کرده و در واقع اقدامات زیادی صورت داده است.

تدابیر دولت برای مبارزه بین‌المللی با کانون های گردوغبار

با وجود اینکه برخی از منشأ طوفان‌های گردوغبار کشورمان  داخلی است و حدود ۲ میلیون هکتار از بیابان‌های ایران می‌توانند منشأ گردوغبار باشند اما منشأ خارجی گردوغبار ایران با منشأ داخلی آن قابل قیاس نیست به نحوی که ۲۰ درصد گردوغبار کشورمان داخلی و منشأ ۸۰ درصد آن خارجی است. در حال حاضر کشورهای کویت، سوریه، عراق، اردن، عربستان،  افغانستان، ترکمنستان و پاکستان  جزء کشورهایی هستند که در منطقه ما منشأ گردوغبار هستند که به داخل ایران سرازیر می‌شود. دولت یازدهم با توجه به این مساله تدابیری برای مبارزه با کانون های گردوغبار در کشورهای همسایه اتخاذ کرد که برگزاری کنفرانس بین المللی مقابله با گردوغبار و امضای تفاهم نامه با عراق از جمله آنهاست. معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در این باره با اشاره به نقش عراق در ایجاد گرو غبار برای کشورمان گفت: با پیگیری های جدی سازمان حفاظت محیط زیست ایران؛ عراق اعلام کرد که تفاهم نامه ای را به تصویب رسانده است تا ۲۰۰ هکتار از کانون های ریزگرد را برای آموزش توان افزایی کارشناسان عراقی در ارتباط با رویارویی با این پدیده در اختیار ایران قرار دهد. کارشناسان محیط زیست معتقدند این امر رویداد بسیار مهمی محسوب می شود چرا که باید این ظرفیت سازی برای مقابله با چنین پدیده ای ابتدا در عراق صورت گیرد.

برجام زیست محیطی

از سویی دیگر رایزنی و حضور پررنگ ایران برای تصویب قطعنامه در سازمان ملل در خصوص مبارزه با پدیده گردوغبار نیز از دیگر اقدامات اساسی دولت یازدهم در این زمینه بوده است؛ موضوعی که روز گذشته مورد توجه نماینده سازمان ملل متحد قرار گرفت. وی با بیان اینکه نگرانی جامعه جهانی از گسترش پدیده طوفان های گرد و خاک به تصویب چهار قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته منجر شد از نقش ایران در شکل گیری تمام این قطعنامه ها قدردانی کرد.

گام‌های موثر در حوزه داخلی

دولت یازدهم برای از میان بردن این مشکل ابتدا به احیای تالاب های مختلفی که در ایران خشک شده بودند، پرداخت و همچنین به کاشت ۱۰ هزار هکتار نهال برای تثبیت شن های روان اقدام کرد. رئیس سازمان محیط زیست در این باره با بیان اینکه دولت در خوزستان چند اقدام مهم از جمله احیای تالاب هورالعظیم را برای مبارزه با این پدیده اجرایی کرد گفت: این تالاب در دولت دهم به دلیل اجرای طرح های نفتی خشک شده بود و دولت یازدهم در ۱۳۹۳ خورشیدی با هماهنگی که با وزارت نفت انجام داد، موفق شد دریچه هایی را که بر روی هورالعظیم بسته بودند، بازگشایی کند؛ در نتیجه نزدیک به ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب از آن زمان تا کنون وارد تالاب شد و دیگر هور العظیم کانون گردوغبار نیست و ۸۲ درصد آن احیا شده و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های استان از لحاظ معیشت مردم، صیادان، ماهیگیران، گردشگری، تور بافی، نی بافی و گاومیش داری محسوب می‌شود.

برجام زیست محیطی

وی در ادامه به احیای تالاب شادگان در خوزستان اشاره کرد و گفت: دولت طرح حفاظت و احیای این تالاب را اجرا و علاوه بر این طرح ها؛ وزارت جهاد کشاورزی برای تثبیت خاک به کاشت نهال در بیش از ۱۰ هزار هکتار در این سه سال اقدام کرده است. از سویی دیگر احیای دریاچه ارومیه نیز یکی دیگر از اقدامات دولت برای کاهش گردوغبار است.  حسن روحانی، رئیس جمهوری روز گذشته در کنفرانس بین ‌المللی مقابله با گرد ‌ و‌غبار در این باره گفت: اینکه اگر اقدام دولت در راستای احیای دریاچه ارومیه نبود، امروز در غرب کشور نه تنها با طوفان گردوغبار و شن، بلکه با طوفان ریزگردهای نمک مواجه بودیم و حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران که در استان‌های غربی کشور زندگی می‌کنند، ناچار به مهاجرت از این مناطق بودند. دکتر روحانی افزود: تثبیت دریاچه ارومیه یکی از افتخارات مهم دولت یازدهم و یک الگوی با اهمیت زیست محیطی برای منطقه و جهان است.

نتیجه مستقیم تلاش‌های دیپلماسی دولت یازدهم

برجام زیست محیطی

کارشناسان محیط زیست با اشاره به مشکلات اساسی برای حل مشکل ریزگردها در کشور حل این مشکل را در سایه اقدامات مستمر دولت در حوزه داخلی و  دیپلماسی تعاملی با کشورهای همسایه عنوان می کنند و با اشاره به گام های اساسی دولت برای مبارزه با پدیده ریزگردها معتقدند این اقدامات باید به صورت مستمر ادامه پیدا کند.   برگزاری کنفرانس مقابله با ریزگردهای در تهران در حالی در حال برگزاری است که پیش از این  ایران به دلیل به دست نیامدن نتیجه های مناسب از گفت وگوهایی که با کشورهای ترکیه، عربستان و عراق در خصوص سدسازی  های بی رویه و اقدامت مخرب داشته اند، درخواست خود را به سازمان ملل اعلام کرد. از این رو کنفرانس بین المللی گردوغبار نتیجه مستقیم تلاش های دیپلماسی دولت یازدهم برای حل معضل گردوغبار است. گفتنی است شماری هیات بلندپایه از کشورها و سازمان های مختلف جهانی از جمله اریک سولهام رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل و هشت کارگزاری این سازمان از جمله سازمان هواشناسی جهانی در این همایش شرکت کرده‌اند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 45970 ساعت خبر : 1:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45970
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات