برشی چندروزه از تلاش چندماهه وزیر

برشی چندروزه از تلاش چندماهه وزیر

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی نوشت: از نیمه آبان سال گذشته که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده دار شدم، با خود عهد کردم که کوچکترین فرصتی را برای خدمت به فرهنگ از دست ندهم.

از همان ابتدا می‌دانستم که یکی از آسیب‌های جدی مدیریت فرهنگی در دوره‌های مختلف غلبه حاشیه‌ها بر متن و مشغول شدن به مسائل حاشیه‌ای و فرعی به جای وظایف و مسائل اصلی بوده است. به همین خاطر با پیش گرفتن سیاست ثبات و آرامش تا به امروز از ورود به مناقشات پرهیز کرده‌ام و تمام توانم را برای پیشبرد اهداف فرهنگی و ایفای مسئولیت در بخش‌های متنوع و متکثر این دستگاه عظیم به‌کار گرفته‌ام تا به این باور درونی که رسیدن به قله‌های توسعه و پیشرفت از مسیر فرهنگ می‌گذرد، جامه عمل بپوشانم.

برشی چندروزه از تلاش چندماهه وزیر

در روزهای گذشته همچون سایر روزها برنامه‌های متعدد و فشرده‌ای داشتم. اواسط هفته قبل میزبان وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان و هیأت همراه بودم و به اتفاق هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران را افتتاح کردیم. رویدادی که گامی مهم در عرصه دیپلماسی فرهنگی و نزدیکی ملت‌های دو کشور همسایه که از پیشینه و اشتراکات فرهنگی مشترکی برخوردارند، محسوب می‌شود. معتقدم که روابط کشورها مادامی که در سطح دولت‌ها باقی بماند، امکان گفت‌و‌گوی فرهنگی و نزدیکی ملت‌ها امری دشوار خواهد بود، اما اگر این تعامل به سطح نخبگان و اصحاب فرهنگ و مردم تسری یابد، روابط سیاسی و اقتصادی دولت‌ها نیز تعمیق می‌یابد.

روزسه‌شنبه گذشته و در آستانه روز قلم، به همت مؤسسه خانه کتاب مراسم تجلیل از اصحاب قلم برگزار شد که بسیار مایل بودم ضمن حضور در برنامه، عرض اخلاص خودم را به صاحبان قلم ابراز کنم. اما از آنجا که نماینده محترم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی سؤالی در مورد اعطای مجوز نشریات از من پرسیده بود، در خانه ملت حاضر شدم و فرصتی دست یافت تا عملکرد دستگاه فرهنگی دولت یازدهم در بخش مطبوعات را تشریح کنم.

یکی از مظلومیت‌های دولت دکتر روحانی بی‌اطلاعی مردم از کارهایی است که در بخش‌های مختلف صورت گرفته است. در همین بخش مطبوعات موفق شده‌ایم کل فرآیند اخذ مجوز را الکترونیکی کنیم و زمان رسیدگی به آن را از ۵ سال به ۵ ماه کاهش دهیم. یک روز قبل از حضورم در مجلس و در آخرین جلسه هیأت نظارت بر مطبوعات به پرونده ۱۷۱ متقاضی نشریه رسیدگی شد که از این میان با صدور ۱۲۴ مجوز موافقت شد. جالب است که از مجموع ۱۳۸۰۰ مجوزی که از ابتدای انقلاب تاکنون برای نشریات صادر شده، ۶۸۰۰ عنوان یعنی بیش از ۴۸ درصد در دولت یازدهم بوده است.

برشی چندروزه از تلاش چندماهه وزیر

خوشبختانه نمایندگان محترم مجلس پس از استماع سخنان اینجانب، با رأی بالای خود سیاست‌ها و برنامه‌های خدمتگزاران دستگاه فرهنگی دولت را دوباره تأیید کردند. اگر چه آن روز توفیق حضور در جمع بزرگان عرصه قلم از من سلب شد، اما روز چهارشنبه در مراسم نکوداشت قلم در ارتش جمهوری اسلامی حاضر شدم و از اینکه ارتش سرافراز و مردمی، در کنار فعالیت‌های خود به امر فرهنگ اهتمام ویژه دارد لذت بردم. از دوران جوانی تاکنون همواره نظم و انضباط ارتش سرمشق و الگویم بوده و از اینکه در مسیر فرهنگ هم قدم‌های مؤثری برداشته‌اند، به این عزیزان افتخار می‌کنم. خانواده ارتش مقتدر با کمترین چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی مواجه است و این مهم مرهون تلاش مؤثر و علمی بخش عقیدتی- سیاسی آن و توجه به حوزه اندیشه و قلم بوده است. به طوری که در همایش اندیشه و قلم ارتش عنوان شد که بیش از ۶۰۰ اثر در سال گذشته در ارتش به رشته تحریر درآمده است. از دیگر برنامه‌های من در روزهای پایانی هفته گذشته تشکیل شورای سیاستگذاری کنگره مرحوم آیت‌الله آقانجفی از مفاخر علمی و معنوی همدان بود که با حضور امام جمعه معزز، استاندار محترم و برخی مسئولان نهادهای فرهنگی استان فرهیخته‌پرور همدان برگزار شد.

یکی از نیازهای فوری و جدی امروز جامعه ما بازشناسی و بازآفرینی خدمات بزرگانی است که به مراتب رفیع انسانیت، اخلاق، تقوا، علم و دانش دست یافتند تا با معرفی صحیح آنها به نسل امروز حیات فرهنگی ایرانی اسلامی‌مان را تداوم ببخشیم و به ریشه‌های هویتی خود بازگردیم. ما وظیفه داریم تا با استفاده از امکانات جدید و بهره‌گیری از زبان هنر، با نسل جوان امروز ارتباط برقرار کنیم و مسیر سعادت و توسعه مبتنی بر فرهنگ انقلابی و تاریخی این سرزمین را بدرستی نشان دهیم. یکی از زبان‌های مؤثر هنر در روزگار ما سینما و تئاتر است. بویژه بخش سینمای کودک و نوجوان که می‌تواند تأثیر شگرفی بر ذهن و افکار فرزندان مستعد این مرز و بوم بگذارد.

برشی چندروزه از تلاش چندماهه وزیر

سی‌امین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان شامگاه پنجشنبه در شهر فرهنگ‌مدار اصفهان خاتمه یافت و خود را موظف به حضور در این جمع سرشار از صفا و صمیمیت می‌دانستم تا از تلاش همکاران صدیق این حوزه قدردانی کنم. به همین خاطر ساعت ۷ صبح پنجشنبه راهی اصفهان شدم و تا پیش از شرکت در مراسم اختتامیه جشنواره، با آیت‌الله ناصری که از ذخایر علمی و معنوی ما هستند ملاقات کردم و از بیانات ایشان بهره‌مند شدم. از چند طرح و طرح فرهنگی در دست ساخت هم بازدید کردم. با تکمیل و بهره‌برداری از آنها در آینده شاهد رویدادهای بزرگتری در اصفهان خواهیم بود.در جلسه شورای فرهنگ عمومی اصفهان هم شرکت کردم و ضمن استفاده از سخنان مسئولان استان از جمله امام‌جمعه محترم، گزارشی از اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی در سال ۹۶ یعنی سبک زندگی، آسیب‌های اجتماعی، سرمایه اجتماعی و… ارائه کردم و سپس پیرامون وضعیت فرهنگی کشور بویژه در عرصه فضای مجازی سخن گفتم. فضای مجازی امروز بخشی از زندگی روزمره مردم شده و آمار بیانگر اهمیت و ضرورت مدیریت صحیح در این حوزه است.

در این حوزه هم برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان و آموزش آنها امری مهم و غیرقابل انکار است. بخش  قابل توجهی از اوقات فراغت نسل جوان را بازی‌های رایانه‌ای شکل می‌دهد و در این زمینه نیازمند اقدامات جدی هستیم. به همین خاطر روز گذشته در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای شرکت کردم و از نزدیک شاهد توانایی‌های داخلی در این صنعت نوپا بودم. یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی و ارزش‌های مترتب بر آن یعنی درون‌زایی، برون‌نگری و دانش‌بنیان بودن بی‌تردید همین صنعت است و نمایشگاه‌هایی از این دست می‌تواند تعامل فعالان داخلی این عرصه با شرکت‌های صاحبنام خارجی را تسهیل و زمینه استفاده از تجربیات آنها و توانمند‌سازی نیروی جوان و متعهد داخلی را فراهم سازد. دنیای امروز دنیای رقابت، سرعت، شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات است و خوشحالم که امروز یکی از وعده‌های مهم دولت یازدهم در این زمینه محقق می‌شود و به اتفاق برادر عزیزم دکتر واعظی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رونمایی خواهیم کرد.

برشی چندروزه از تلاش چندماهه وزیر

همه این برنامه‌ها و رویدادها تنها یک برش چند روزه از تقویم کاری چند ماه اخیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. حال اگر به جای این همه کار و فعالیت وقت خود را به پاسخگویی به حاشیه‌ها و سنگ‌اندازی‌ها صرف کنیم قطعاً دستگاه فرهنگی دولت از رسالت اصلی خود باز مانده و دچار اختلال می‌شود. اگر عده‌ای با نقدهای غیرمنصفانه و تخریب، در فکر توقف قطار فرهنگ یا انحراف آن از مسیر اصلی هستند ما باید هشیاری خود را بیشتر کنیم و با تکیه بر مبانی دینی و ارزشی خود و توجه به توصیه‌ها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب به‌عنوان قطب‌نمای فرهنگی جمهوری اسلامی، در مسیر گفتمان فرهنگی دولت که در امتداد گفتمان نظام، امام و رهبری است گام برداریم. طی این مسیر بدون تلاش‌های خالصانه همکاران خدوم وزارتخانه در تمام استان‌ها و مدیران و معاونان کاردان آن ناممکن و دست‌نیافتنی است و به‌عنوان عضو کوچک این خانواده بزرگ، باید قدردان این عزیزان باشم.

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / که در طریقت ما کافریست رنجیدن

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 46238 ساعت خبر : 4:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46238
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات