جذب ۱۴۰۰ دانشجوی پرستاری از طریق کنکور

جذب ۱۴۰۰ دانشجوی پرستاری از طریق کنکور

حریرچی بابیان این‌که کمبود پرستار ناشی از اشتباهات و محدودیت‌ها در پذیرش دانشجو در این رشته درگذشته است، افزود: افزود: در سال ۹۲ ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی ۲ برابر ظرفیت پذیرش در رشته پرستاری بوده و با اجرای برنامه تحول سلامت ظرفیت رشته پرستاری افزایش یافت و ظرفیت بیمارستان‌ها و آموزش‌های دانشگاهی مبتنی بر بیمارستان را بالا بردیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سخنگوی وزارت بهداشت بابیان این‌که اکثر پرستاران در بخش دولتی بخصوص در شهر تهران به دلیل کمبود نیروی پرستار مجبور به‌اضافه کار اجباری هستند، افزود: طی ده سال گذشته میزان متقاضیان آزمون استخدامی پرستاری در آگهی‌های استخدام پرستار در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران حدود ۵۰ درصد و یا کمتر از این میزان بوده است .

حریرچی بابیان این‌که کمبود پرستار ناشی از اشتباهات و محدودیت‌ها در پذیرش دانشجو در این رشته درگذشته است، افزود: افزود: در سال ۹۲ ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی ۲ برابر ظرفیت پذیرش در رشته پرستاری بوده و با اجرای برنامه تحول سلامت ظرفیت رشته پرستاری افزایش یافت و ظرفیت بیمارستان‌ها و آموزش‌های دانشگاهی مبتنی بر بیمارستان را بالا بردیم.

وی افزود: در حال حاضر به‌جای نیروی بازنشسته پرستار نیروی جدید استخدام نشده است و درخواست استفاده از دانشجوی طرحی رشته پرستاری را دادیم و برای پرستارانی که در مرخصی زایمان هستند هم نیرو درخواست کردیم.

 حریرچی در خصوص تربیت پرستاران بیمارستانی، گفت: پرستاران بیمارستانی جز پرستاران دانشگاهی ما هستند که از طریق کنکور پذیرفته می‌شوند و آموزش آن‌ها بر اساس اصول علمی است .

جذب ۱۴۰۰ دانشجوی پرستاری از طریق کنکور

وی افزود: بر اساس آیین‌نامه‌ای که اخیراً دراین‌باره ابلاغ‌شده است از فضای کلاسی در بیمارستان‌های بزرگ و معتبر کشور برای آ‌موزش دانشگاهی پرستاری بر اساس برنامه درسی دانشگاهی و زیر نظر دانشکده‌ها و بورد پرستاری استفاده می‌شود و امسال ۱۴۰۰ دانشجوی پرستاری از طریق کنکور در بیمارستان‌های بزرگ کشور جذب می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه بر لزوم تأمین و اصلاح فرایندها و زیرساخت‌های لازم در خصوص حذف دفترچه درمان، تأکید کرد و گفت: در حال حاضر در روستاها بهورز و پزشک خانواده روستایی و نظام ارجاع داریم ولی یک‌سوم مراجعه روستاییان به پزشک خارج از نظام ارجاع صورت می‌گیرد و در مراجعات اولیه به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند، بنابراین ثبت این موارد نیاز به زیرساخت دارد که البته یکی از دستاوردهای مابعد از برنامه تحول سلامت ثبت پرونده الکترونیک سلامت در سامانه سیب است.

وی با اشاره به ثبت اطلاعات سلامت ۶۴ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۹۵۰ نفر در پرونده الکترونیک سلامت، گفت: از این تعداد افراد ۱۸ میلیون و ۲۳۶ مورد ارجاع از سطح یک داشتیم و ۱۱۱ هزار و ۶۴۶ نفر کاربر اعم از پزشک، مراقب سلامت و کارورز در حال فعالیت در این خصوص هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت بابیان این‌که ثبت اطلاعات سلامت در تهران مشکل است، گفت: ازآنجاکه سالیان سال مردم مستقیم به پزشک مراجعه کرده‌اند و به مراکز بهداشتی و درمانی تنها در موارد دریافت واکسن مراجعه داشته‌اند به همین دلیل در ثبت پرونده سلامت آن‌ها به‌صورت الکترونیکی مشکل‌داریم .

وی بابیان این‌که در اکثر مناطق روستایی، حاشیه شهر و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پوشش بالای ۸۰ درصدی در ثبت الکترونیک سلامت وجود دارد، افزود: امیدوارم تا انتهای این دولت و یا تا پایان سال برای همه افراد پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شود.

حریرچی بابیان این‌که وزارت بهداشت یکسری خطوط قرمز و اهداف متعالی دارد، گفت: اجرای بسته‌های طرح تحول سلامت، خط قرمز ما است و می‌خواهیم که به بهترین شکل ممکن به مردم ارائه خدمت داشته باشیم.

 حریرچی در پاسخ به سؤالی در خصوص اعتراض‌هایی که در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی ازجمله قزوین درباره پیامدهای بدهی بیمه‌ها به وجود آمده است، توضیح داد: خط قرمز وزارت بهداشت عدول از بسته‌های طرح تحول سلامت است و به مردم اطمینان می‌دهیم، تحت هیچ شرایطی به عقب برنمی‌گردیم و خدمات بسته‌های تحول سلامت در حوزه بهداشت و درمان باقدرت به مردم ارائه خواهد شد.

قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت در خصوص اعتراضات اخیر پاتولوژیست‌ها نیز گفت: سیاست‌های وزارت بهداشت مبتنی بر موازین قانونی است، گروه‌های مختلف حق‌دارند که نظرات کارشناسی خود را اعلام کنند و بهتر است نظرات به نفع سلامت مردم، ارتقا سطح علمی باشد و چنانچه به نفع منافع مالی و صنفی باشد بازهم از این نظرات استقبال می‌کنیم و آن‌ها می‌توانند خواسته‌های خود را در قالب‌های مختلف مثل نامه‌نگاری، مجامع عمومی و یا جلسه مطرح کنند اما اگر این مسائل موجب اختلال در خدمت‌رسانی به مردم شود از طریق موازین قانونی برخورد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره بیماری تب کریمه کنگو نیز گفت: تاکنون ۷۹ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند و پنج نفر نیز براثر این بیماری فوت کرده‌اند اما وضعیت کاملاً عادی و مانند سال‌های گذشته است و جای هیچ نگرانی نیست.

وی گفت: افرادی در فضای مجازی با انتشار اخبار نادرست و کذب مردم را نگران می‌کنند و مثلاً از ورود این بیماری به تهران سخن می‌گویند که بارها تکذیب شده است.

جذب ۱۴۰۰ دانشجوی پرستاری از طریق کنکور

حریرچی بابیان این‌که ممکن است، انتشار این اخبار نادرست موجب کاهش مصرف گوشت و جگر و مواد پروتئینی در بین مردم شود و از جهت دیگری خطراتی را برای سلامت مردم داشته باشد، افزود: البته این، موضوعی است که برخی افراد متصدی در صنوف مرتبط با تولید و توزیع گوشت اعلام کرده‌اند و وزارت بهداشت در این موردسنجشی انجام نداده است.

وی افزود: در مورد گوشت و سایر مواد پروتئینی مرتبط توصیه وزارت بهداشت این است که از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه شود و پس از خریداری حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود، در این صورت مصرف آن خطری ندارند و البته مردم باید توجه داشته باشند که از تماس مستقیم بادام به‌خصوص تماس با خون و ترشحات دامی خودداری کنند.

قائم‌مقام وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که رسانه‌ها در پیگیری و انتشار اخبار باید اولویت‌ها را در نظر بگیرند، گفت : دیابت که بیش از ۱۰ درصد جامعه به‌نوعی با آن درگیر هستند یا چاقی و اضافه‌وزن که بیش از ۵۰ درصد جامعه را درگیر کرده است به‌اندازه بیماری تب کریمه کنگو که فقط ۷۹ نفر مبتلا داشته و فقط ۵ نفربر اثر این بیماری از بین رفته‌اند، اولویت رسانه‌ها نیست.

 حریرچی در ادامه، در خصوص ادامه تبلیغات مضر سلامت در صداوسیما گفت: مطابق ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون اصلاح بخشی از قرارت دولتی و بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، هرگونه تبلیغ خدمات و کالاها در رسانه‌ها باید بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد باشد و انتشار هرگونه تبلیغ خلاف آن ممنوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: درگذشته مواردی از انتشار تبلیغات مضر سلامت در صداوسیما وجود داشته که تذکر دادیم و همکاری مناسبی انجام شد و ازاین‌پس نیز نظارت خواهیم داشت و اگر موردی باشد، تذکر می‌دهیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 46388 ساعت خبر : 5:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46388
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات