در گرما سوار ماشین نشوید

در گرما سوار ماشین نشوید

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: این روزها محال است در تاکسی، فروشگاه، پارک، اتوبوس و… این جمله را نشنوید: “هوا چقدر گرم شده!” معمولا طوری هم با تعجب ادا می‌شود که گویی زمین به شکل کاملا غافلگیرانه و بی‌دلیل شروع کرده به گرم شدن. اگر یک زمانی بود که با آمدن اسم تابستان، گلیم پهن شده‌ی گوشه حیاط و رختخواب‌های زیر پشه‌بند جذاب‌ترین صحنه‌ای بود که در خاطرمان نقش می‌‌بست. حالا اسم تابستان که می‌آید خبری از دور هم نشستن‌ها در خنکای نسیم شبانه نیست.
بلکه آدم یاد درجه کولر گازی می‌افتد و قبض برق که برای خودش رکوردی می‌زند در این گرمای طاقت‌فرسا.
بعضی استان‌های خاص که به دلیل موقعیت جغرافیایی از همان روز ازل تکلیف‌شان با هوا مشخص بود. به اقتضای همین جغرافیای خاص هم شرایطی را برای مردم آن‌جا تعریف کرده‌اند. شرایط کاری، تحصیلی، تفریحی و …

در گرما سوار ماشین نشوید
چند سالی‌ست که دیگر دمای هوای بالا در تابستان فقط مختص این استان‌ها نیست و بسیاری از شهرهای مرکز کشور هم دچار این گرمای وحشتناک شده‌اند. درحالی‌که ابدا آن شرایط خاص برای این مناطق تعریف نشده. و همین عدم تعادل سبب به وجود آمدن اختلال می‌شود.
تا به حال به دلیل این گرما که سال به سال شدیدتر می‌شود فکر کرده‌اید؟ نمونه‌اش همین اتومبیل‌هایی که زبان‌مان مو درآورد بس که خواهش کردیم تک سرنشین نرانید اما هنوز سر که می‌چرخانی دور و اطراف پر است از همین تک سرنشین‌ها.
یا مثلا آسیبی که به محیط زیست می‌زنیم یکی دیگر از دلایل تغییر شرایط جوی مناطق و گرم‌تر شدن زمین است. هدر دادن آب هم که برای همه ما واضح است و نیازی به یاداوری ندارد.

در گرما سوار ماشین نشوید
نتیجه این رعایت نکردن‌ها می‌شود همین تعطیل شدن تفریحات تابستانه، نشستن در خانه و تماشای در و دیوار. به‌هرحال این پایان راه نیست و این پروسه گرم‌تر شدن زمین کماکان ادامه دارد. حالا اگر کمی نگران شدید و می‌خواهید کاری کند راه حل صرفه‌جویی است. صرفه‌جویی در مصرف برق، قطعا لزومی ندارد هاله صورتی رنگ دور سقف خانه مدام روشن باشد یا صبح تا به شب سماور خانه بجوشد. صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در آب، در کشت‌هایی که سبب آسیب رساندن به خاک و سفره‌های زیرزمینی می‌شود. صرفه‌جویی در استفاده از وسایل نقلیه شخصی و چندین مثال دیگر که اگر هرکدام از ما مسئولانه به آن‌ها نگاه کنیم شاید بتوانیم جلوی این تغییرات ناخوشایند را گرفته و حداقل از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم.
باور کنید اگر حالا که دود این رعایت نکردن ما بلند شده و به چشممان نشسته فکر چاره نباشیم روزی می‌رسد که دیگر هیچ راه برگشتی وجود نخواهد داشت و دستی دستی زمین را قربانی استفاده‌های نابه‌جای‌مان می‌کنیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 45603 ساعت خبر : 0:34 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45603
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات