مرگ هزاران ماهی بر بستر تیره

ناخوشی‌های «تیره» گویا این روزها تمامی ندارد و حالا این رودخانه بستر مرگ هزاران قطعه ماهی شده است؛ ماهی‌هایی که بر لب آب تشنه جان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، وقوع خشک‌سالی‌ در استان لرستان و کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و بارندگی‌ها، دست رودخانه‌ها را برای آب‌رسانی خالی‌ کرده است به‌طوری‌که در رودخانه «تیره» این روزها آب چندانی باقی نمانده است.

این وضعیت رودخانه «تیره» در حالی است که فعالیت پمپ‌های آب غیرمجاز هر آنچه از مایه حیات «تیره» بوده را بلعیده تا هرروز بر عمق بحران زیست‌محیطی در این رودخانه بزرگ استان افزوده شود.

مرگ هزاران ماهی بر بستر «تیره»

استمرار وضعیت بحرانی رودخانه «تیره» این روزها مرگ هزاران قطعه ماهی در بستر این رودخانه را به دنبال داشته است که البته تنها دلیل آن خشک‌سالی این رودخانه نیست بلکه هجوم موتور تلمبه‌های غیرمجاز حیات آبزیان در این رودخانه را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

رودخانه «تیره» که دیگر مانند گذشته جوش‌وخروش خود را ندارد این روزها مستعد هرگونه بحران و فاجعه زیست‌محیطی است و این امر زندگی آبزیان و حیات‌وحش منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

یکی از اهالی منطقه رودخانه «تیره» دورود در سخنانی بابیان اینکه در حال حاضر آب بستر رودخانه کاهش پیداکرده است اظهار داشت: هم‌اکنون این رودخانه در حال خشک شدن است.

وی بیان کرد: با خشک شدن این رودخانه همه ماهیان رودخانه تلف‌شده‌اند.

یکی دیگر از اهالی این منطقه با اشاره به فعالیت موتور تلمبه‌های آب در رودخانه «تیره» دورود گفت: در حقیقت اکثر این موتور تلمبه‌ها به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند.

دوستداران محیط‌زیست به نجات ماهیان آمدند

الهام برنا معاون محیط‌زیست لرستان در این رابطه در سخنانی بابیان اینکه در فصل خشک‌سالی شاهد کاهش دبی پایه اکثر رودخانه‌های استان به‌خصوص رودخانه‌هایی که دبی متوسط و کم و همچنین مصارف بالایی دارند هستیم اظهار داشت: این امر موجب پایین آمدن دبی رودخانه‌ها می‌شود.

وی بابیان اینکه در این راستا طی روزهای گذشته شاهد کاهش آب رودخانه «تیره» دورود بوده‌ایم عنوان کرد: به دلیل کمبود آب آبزیان داخل رودخانه دچار مشکل شدند.

معاون محیط‌زیست لرستان با اشاره به فعال شدن یک کمپین دوستداران محیط‌زیست برای نجات ماهیان رودخانه «تیره» ادامه داد: در این راستا این کمپین ماهیان را به سراب بالادست رودخانه منتقل کرده اند.

ضرورت جمع‌آوری پمپ‌های آب غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها

برنا در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت پمپ‌های آب غیرمجاز در رودخانه‌های استان گفت: متأسفانه ما هرساله با این مشکل مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه در این رابطه کارگروهی در آب منطقه‌ای استان وجود دارد و محیط‌زیست نیز عضو این کارگروه است افزود: دادستان طی سال‌های گذشته دستور جمع‌آوری این پمپ‌های غیرمجاز آب را صادر کرده و امسال نیز امیدواریم عملیاتی شود.

معاون محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: محیط‌زیست نیز در این رابطه همکاری لازم را با آب منطقه‌ای دارد و هرجایی که این امر مشاهده شود به آب منطقه‌ای گزارش‌های لازم را می‌دهد.

موتور تلمبه هایی که آب «تیره» را سر کشیدند

رئیس اداره محیط‌زیست دورود با اشاره به خشک شدن رودخانه «تیره» این شهرستان اظهار داشت: متأسفانه تعدادی از موتور تلمبه‌های فعال در این رودخانه غیرمجاز است.

امیر حسین ذلقی با تأکید بر ضرورت ورود شرکت آب منطقه‌ای لرستان برای پیگیری این موضوع تصریح کرد: در این رابطه شرکت آب منطقه‌ای باید به‌صورت قاطع ورود پیدا کند.

وی تأکید کرد: باید برخورد قاطع با موتور تلمبه‌های غیرمجاز داشته باشد.

آب منطقه‌ای: علت خشکی «تیره» کاهش منابع آب است

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان دورود نیز در این رابطه در سخنانی بیان کرد: کاهش منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی موجب خشک‌سالی رودخانه «تیره» شده است.

صادقی نیا با تأکید بر اینکه علت اصلی خشک شدن رودخانه «تیره» دورود کاهش منابع آب زیرزمینی و سطحی است گفت: البته ما منکر فعالیت موتور تلمبه‌های غیرمجاز نیستیم.

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان دورود بابیان اینکه در این راستا اخطارهای لازم را به صاحبان این موتور تلمبه‌های غیرمجاز داده‌ایم گفت: این اقدام با هماهنگی فرمانده انتظامی صورت گرفته و امیدواریم به نتیجه برسد.

پایان پیام

منبع: مهر

کد خبر : 45684 ساعت خبر : 0:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45684
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات