اشترانکوه محتاج صداقت است

اشترانکوه محتاج صداقت است

پایگاه خبری گلونی، مجید دریکوند – دانشجوی دکترای تنوع زیستی و زیستگاه‌ها: تخریب و بهره‌کشی بیش از ظرفیت برد در مناطق حفاظت شده ماحصل سفیدنمایی سیستماتیکی که محیط زیست با آن درگیر است و امروز بیش از هر زمانی خود را نشان داده است. پارادوکس ساخت جاده در اشترانکوه دیگر به مرحله‌ای کسل‌کننده و یاس‌آور رسیده است. حال و روز اشترانکوه، امروز حاصل مدیریتی تحمیلی و غیر متخصص است که الفبای مدیریت مناطق حفاظت شده را نمی‌داند.

هر چند که در تحلیل‌ها می‌خوانیم که به جای پرداختن به موضوع احداث جاده در اشترانکوه باید به موضوع آلودگی گهر و گردشگری مسوولانه در آن پرداخت، اما عقلانی نیست موضوعی که پرونده‌اش نزدیک به چهار دهه روی میز تصمیم گیری است را اینچنین کم اهمیت جلوه داد. بالاخره تکلیف احداث جاده در اشترانکوه چه می‌شود؟ شکی نیست که اگر همین اعتراضات کوتاه و بلند فعالین محیط زیست نبود شاید برخی تا به حال کل اشترانکوه را معامله کرده بودند!

اشترانکوه محتاج صداقت است

آلودگی گهر و افتضاح گردشگری در اشترانکوه چیزی از اهمیت پرداختن فعالین به موضوع جاده اشترانکوه نمی‌کاهد و این‌‌ همان رسالتی است که فعالین محیط زیست روی آن هم قسم شده‌اند. این تنگناهاست که سره را از ناسره جدا می‌کند و پایبندی فعالین را بر سر اعتقادات و رسالت‌شان محک می‌زند.

امروز نه فقط گهر و اشترانکوه، که جای جای ایران و محیط زیست آن نیازمند نگاه تخصصی و جسارت ایستادن در مقابل سهم خواهان است. ذره‌ای کوتاهی و ضعف، منفعت‌طلبان را جسور‌تر خواهد کرد. محیط زیست به همه تعلق دارد و نباید توسط فرد یا نگاه خاصی مصادره گردد.

دریغ از آنانی که باید ببینند و چشم خود را بسته‌اند. کافی است آگاهانه ببینیم. شفاف ببینیم. به دور از هیاهو و منفعت طلبی و مصلحت اندیشی و رفاقت‌های زودگذر ببینیم. کافی است فقط ببینیم!

محیط زیست‌مان امروز محتاج صداقت است.

پایان پیام

کد خبر : 48323 ساعت خبر : 1:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48323
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات