افزایش اشتغال در حوزه گردشگری در دولت یازدهم

افزایش اشتغال در حوزه گردشگری در دولت یازدهم

توسعه صنعت گردشگری یکی از برنامه های دولت یازدهم برای افزایش درآمدزایی و اشتغالزایی در کشور بوده است؛ این مساله  با دیپلماسی موفقت آمیز دولت و بهبود روابط بین المللی تسریع پیدا کرد و در پایان فعالیت دولت یازدهم شاهد کارنامه موفقیت آمیز دولت در این بخش هستیم. افزایش ۷۰ درصدی تعداد گردشگران خارجی موجب توسعه و تقویت صنعت گردشگری در کشور و به تبع آن ایجاد فضای امیدوارانه برای فعالان این حوزه شد و شاهد افزایش اشتغالزایی در حوزه گردشگری بودیم.

افزایش اشتغال در حوزه گردشگری

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بر اساس گزارش ها تعداد راهنمایان تور رشد ۶۶ درصدی و  تعداد تمدید کارت راهنمایان گردشگر افزایش ۴۷ درصدی داشته است.  همچنین صدور مجوز( بند ب) تور گردانی افزایش ۳۵ درصدی داشته است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سازمان میراث فرهنگی پروانه های بهره برداری دفاتر خدمات مسافرتی نیز با افزایش رو به رو بوده است و یک چهارم  از کل پروانه های بهره برداری دفاتر خدمات مسافرتی پس از انقلاب در چهار سال گذشته بوده است.

کارشناسان حوزه گردشگری با اشاره به جهت گیری صحیح دولت یازدهم در حوزه گردشگری معتقدند این روند باید در دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا کند و همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم. به گفته آنها افزایش اشتغالزایی در این حوزه نشان دهنده تقویت فضای امید برای فعالان حوزه گردشگری و قرار گرفتن قطار گردشگری روی ریل توسعه است.

رشد۶۶ درصدی تعداد راهنمایان تور

در دولت تدبیر و امید تعداد راهنمایان گردشگری در کشور از ۳۵۸۴ نفر به ۵۹۶۹ نفر رسیده است و  این موضوع بیانگر رشد ۶۶.۵ درصدی نسبت به دولت قبل است.  این مطلب نشان دهنده این است که تعداد افراد بیشتری تمایل به انتخاب شغل راهنمای تور پیدا کرده اند و با بستر سازی که صورت گرفته است این انتخاب را برای این افراد فراهم کرده است و این عمل گامی در جهت بستر سازی برای افزایش اشتغال در این حوزه را فراهم کرده است.

افزایش ۴۷ درصدی تعداد تمدید کارت راهنمایان گردشگر

همچنین در حوزه تمدید کارت راهنمایان گردشگر نیز شاهد روند افزایشی بودیم. بر این اساس تمدید کارت راهنمایان گردشگر در این دوره با افزایش ۴۷ درصدی رو به رو بوده است. تمدید کارت گویای این مطلب است که بستر سازی دولت تدبیر و امید برای توسعه گردشگری در جامعه منجر به تقویت امید به بهبود این حوزه در بین کسانی شده است که پیش تر در این حرفه بوده اند.

به نوعی می توان گفت با مقایسه روند تعداد تمدید کارت در یک دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵، در دولت یازدهم بیشتر تمدید کارت نسبت به دولت های گذشته، توسط راهنمایان گردشگری صورت گرفته است. این عمل را می توان یکی از نتایج افزایش گردشگران در دولت کنونی دانست که از ابتدا در تلاش برای توسعه آن گام برداشته است.

افزایش ۳۵ درصدی صدور مجوز( بند ب) تور گردانی

از سویی دیگر در حوزه صدور مجوزهای تورگردانی نیز شاهد روند افزایشی بودیم. بر این اساس صدور مجوز ( بند ب) تور گردانی نسبت به دولت دهم ۳۵ درصد و نسبت به دولت نهم افزایش ۱۱۱ درصدی داشته است. همچنین بر اساس آمارها  ۲۵ % کل مجوز های تورگردانی از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون در دولت یازدهم صورت گرفته است.  کارشناسان این رشد را  نشان دهنده بستر سازی و ایجاد امیدی می دانند  که در توسعه صنعت گردشگری برای فعالان این حوزه فراهم شده است. از طرفی این روند صعودی گویای توجه دولت به توسعه این صنعت است.

رکوردشکنی پروانه های بهره برداری دفاتر خدمات مسافرتی

براساس گزارش ها ۲۴ % صدور پروانه بهره برداری  برای  دفاتر خدمات مسافرتی بعد از انقلاب اسلامی،  در دولت یازدهم  صادر شده است و به عبارتی در دولت تدبیر و امید معادل یک چهارم دولت های بعد از انقلاب پروانه بهره برداری صادر شده است. این نمودار به نوعی گویای بستر سازی دولت برای توسعه گردشگری و ایجاد امید به توسعه این صنعت در بین علاقه مندان است و نشان دهنده تدبیر صحیح دولت در راستای حرکت در مسیر اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام است.

افزایش ضریب اشغال اتاق ها در دولت یازدهم

آمارها نشان می دهد ضریب اشغال اتاق در شهرهای پربازدید کشور در دولت یازدهم افزایش چشمگیری داشته است. به عنوان مثال میزان ضریب اشغال اتاق در تهران در دولت دهم ۴۵.۶ درصد بوده است که این آمار به ۷۷.۶ درصد رسیده است یعنی به عبارتی ضریب اشغال اتاق در تهران در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم ۷۰ درصدافزایش یافته است. این آمار در شهر تهران در ارتباط با ضریب اشغال اتاق در مقایسه بین دولت های دهم و یازدهم رشد ۸۱.۹ درصد را نشان می دهد. در ارتباط با استان اصفهان نمودارها گویای این مطلب است که شاخص ضریب اشغال اتاق و ضریب اشغال تخت در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم به ترتیب ۳۶.۶ درصد و ۶۵.۷ درصد رشد داشته است. در اتباط با استان فارس نیز به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران شاخص ضریب اشغال اتاق و ضریب اشغال تخت در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم به ترتیب ۷۸.۵ درصد و ۹۴.۴ درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد تخت های واحد های اقامتی  نیز روندی افزایشی داشته است. بر این اساس روند رشد در دولت تدبیر و امید نه تنها حفظ شده است بلکه سرمایه گذاری ها در این حوزه نیز افزایش محسوسی داشته و بخش هتل داری به عنوان یکی از موضوعات مورد توجه سرمایه گذارن بوده است.

پایان پیام

منبع: پاد

کد خبر : 48877 ساعت خبر : 11:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48877
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات