ایران در تولید شکر تا سال ۱۴۰۰ خودکفا می‌شود

ایران در تولید شکر تا سال ۱۴۰۰ خودکفا می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی: موفقیت کشور در افزایش ۵۰ درصدی تولید شکر حاصل حمایت‌های رییس جمهوری، همکاری و تلاش بخش صنعت و کشاورزان و تعاملات جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمود حجتی، در مراسم جشن ملی تولید شکر گفت: در دولت یازدهم با ایجاد زمینه های لازم، تولید شکر از ۱.۱ میلیون تن به یک میلیون و ۶۴۳ هزار تن افزایش یافته است.

با توجه به تجربیات، برنامه‌ها و ساختارسازی‌ها و همچنین افزایش بهره‌وری و همکاری صنایع، ما به راحتی می توانیم در تولید شکر طی چهار سال آینده خودکفا شویم.

کشت پاییزه چغندرقند کلید تولید و خودکفایی شکر کشور است چراکه کشت پاییزه چغندرقند، مصرف آب را یک چهارم تقلیل می دهد و تبخیر را به حداقل می رساند، زیرا با تغییر زمان کشت، ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز آبی گیاه از طریق آب باران تأمین می‌شود.

در سال‌های گذشته سطح زیرکشت چغندرقند بیش از ۱۷۰ هزار هکتار بود، اما امروز این سطح به ۱۱۰ هزار هکتار کاهش یافته ضمن آن که مصرف آب در این اراضی بهینه شده است.

صنعت قند و شکر پشتیبان تولید چغندرقند و نیشکر در بخش کشاورزی است، و ما هم تلاش کرده ایم که سیاست ها و نحوه مدیریت مان موجب رونق صنعت قند و شکر شود.

در گذشته در مقابل واردات شکر و برخی دیگراز کالاهای اساسی، بازار رایگان در اختیار صنعت، کشاورزان و کارگران سایر کشورها قرار می دادیم.

از نیمه دوم سال ۸۴ تا اردیبهشت ۸۵ تعرفه شکر پنج بار کاهش و به صفر درصد رسید و همین اقدام موجب شد با وجود نیاز ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تنی کشور به واردات شکر، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این محصول در سال ۸۵ شود وارد و به تبع آن تولید داخلی در سال ۸۶ به ۵۰۰ هزار تن کاهش یابد.

ایران در تولید شکر تا سال ۱۴۰۰ خودکفا می‌شود

به علت سیاست‌ها و سوء تدبیرها در دولت قبل و مشکلاتی که برای صنعت قند و شکر و تولید ملی مان ایجاد شد، چغندرکاران سال بعد مجبور به کاشت سیب زمینی شدند.

در حال حاضر درجه خوداتکایی روغن کشور ۶ تا ۷ درصد است و ما نباید بیش از ۹۰ درصد به واردات این محصول وابسته باشیم.

در راستای افزایش ضریب خوداتکایی کشور در تولید روغن، امسال بیش از ۳ برابر سال گذشته دانه کلزا تولید شده است.

امسال با حمایت دولت و تعامل با سایر کشورها، رکورد تولید کلزا در کرمانشاه با ۹.۵ تن در هکتار در یک مزرعه ۱۰ هکتاری به دست آمد و طبق محاسبات می‌توان از این مزرعه ۴۰ تن روغن در هکتار استحصال کرد.

پایان پیام

کد خبر : 48592 ساعت خبر : 0:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48592
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات