بیل گیتس هم دانشگاه نرفت

بیل گیتس هم دانشگاه نرفت

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: زهرا ممتاز قمشه‌ای؛ کارشناس حوزه کار گفت: «تربیت نیروی انسانی در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای است که همه به دانشگاه نمی‌روند. آن‌ها در سالهای اولیه مدرسه، فرهنگ کار و تلاش را می‌آموزند و سپس در پروسه آموزش استعدادیابی می‌شوند و تحت نظام آموزشی مهارت محور آموزش می‌بینند. در کشورهای پیشرفته به بحثهای خلاقیت و کارآفرینی توجه خاصی می‌شود، نیاز بازار کار به طور مداوم از سوی وزارت کار بررسی و لیست مشاغل مورد نیاز اعلام می‌شود. سپس هر کسی بر اساس علاقه، شغل مورد نظر خود را انتخاب می‌کند و به دوره یک‌ساله کالج (فنی و حرفه‌ای) می‌رود و هم‌زمان می‌تواند در بازار کار هم به شکل پاره‌وقت مشغول کار شود.»

اینجا رفتن به دانشگاه یعنی شروع زندگی اجتماعی، انگار تا قبل آن در حساب و کتاب آمار هم به‌زور می‌گنجی. پایت که به دانشگاه باز می‌شود خودت را تمام‌شده می‌دانی، همه عطش‌ات برای یادگیری فروکش می‌کند. کاسه‌کوزه‌ها را بر سر دیگران می‌شکنی. دولت، جامعه و نظام اقتصادی و آموزشی، باید قبل از ورود تو به دانشگاه زمینه اشتغالت را فراهم می‌کرد. همه بی‌سوادی‌های صنعتی و میل به مدرک گرایی‌مان را سالهاست که پشت این بهانه‌ها پنهان کردیم. آن‌ها بهانه‌های جامع‌تری هستند.

آمار می‌تواند پشت ما بی‌کارها در بیابد و نظام آموزشی را به‌خاطر همه کم‌کاری‌هایش توبیخ کند. حالا چند وقتی است که دولت حواسش به کارورزی جوانان و فارغ‌التحصیلان بیشتر جمع شده، اما استقبال از این طرح‌های حمایتی ضعیف است. جوانان دانشجو برای آشتی با صنعت آماده نیستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند هی درس بخوانند و به مدارج علمی بالاتر بروند تا پایه حقوق پایین در مراکز خاص کار کنند.

بیل گیتس هم دانشگاه نرفت

واقعیت این‌است که عمرمان را با این پرتوقعی در جذب شدنمان به‌عنوان نیروی کار هدر می‌دهیم. انگار قرار نیست برای حل معضل بی‌کاری سهم خودمان را انجام بدهیم. برای استارت‌آپ‌ها هنوز آماده نیستیم، ایده‌های خلاقمان را هدر می‌دهیم و نمی‌توانیم برای بازار کار بومی‌اش کنیم. این‌ها همه نتیجه دانش خام است، دانشی که در کنار صنعت صیقل نخورده و بازارهای بومی راه پیدا نکرده. برای گذر از بحران بیکاری باید دانشجوتر باشیم،

برای پژوهش آماده باشیم و نبض بازار کار را هم با حرفه‌آموزی در دست بگیریم. با کپی پیست کردن نتایج تحقیقات دیگران از گوگل قرار نیست آدم‌های بزرگی شویم. باید از خودمان شروع کنیم نه از نسخه‌های تکراری دیگران. نسخه بیل‌گیتس و استیو جابز هم دانشگاه نرفتند ظاهراً در دنیای ما جواب نمی‌دهد لااقل تا وقتی راهمان را در بازارهای صنعتی پیدا نکردیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 50605 ساعت خبر : 11:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50605
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات