تب زمین را باور کنیم

تب زمین را باور کنیم

تحقیقات نشان می‌دهد: تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۳۰ منجر به مرگ ۶۰ هزار نفر در سراسر دنیا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کلید این مرگ ومیرها همین حالا خورده‌است. واقعیت این‌است که ما برای زندگی در این زمین گرم آماده نیستیم. زنگ خطر انتقام زمین از همه آنهایی که به حال خود رهایش کردند به‌صدا درآمده‌است.

خبر خوب این است که بالاخره گرم شدن زمین را باور کردیم همین که دو تا اتوبان شلوغ را در یک تاکسی با کولر خاموش و ترافیک گره‌خورده طی می‌کنیم و گرمازدگی را با همه سلول‌ها باور می‌کنیم یعنی صدای زمین را شنیده‌ایم و پیامش را دریافت کردیم.

خبر بد این است که برای این تغیرات آماده نیستیم. سال‌ها باید بگذرد تا بحران آب و فاجعه از بین رفتن پوشش‌های گیاهی‌ مناطق زندگی‌مان را باور کنیم. هرچقدر که فرهنگ‌سازی‌ها را هم قوی کنیم انگار گوش خیلی‌ها برای شنیدن آخرین راه‌های نجات سنگین است.

تب زمین را باور کنیم

ما ملت دقیقه نود هستیم تا وقتی با مشکلات چشم در چشم نشویم باورش نمی‌کنیم. اهل پیشگیری و اینها هم نیستیم. مردانه به دل خطر می‌زنیم اما وقتی که دیر شده. بعدها وسط روزمرگی‌هایمان در پیری از حسرت‌ها برباد رفته‌مان می‌گوییم. گاهی باید آینده را در حال استمراری‌مان ببینیم. تغییرات اقلیمی می‌تواند ما را به کشتن بدهد وقتی خورشید تمام قد می‌تابد و منابع حیاتی‌مان ته کشیده اند دیگر برای باور کردن حال وخیم زمین خیلی خیلی دیر است.

باید رٶیا ساختن برج‌های چهل طبقه را فراموش کنیم، بگذاریم سفره آب‌های زیر زمینی نفس بکشند، اصول سدسازی را دوباره دوره کنیم، درختان را معجزه‌ زندگی روی زمین بدانیم، با نسخه‌های طبیعی پیش از مدرنیته، زمین را نجات دهیم. سونامی تغییرات اقلیمی در راهند و ما برای ایستادن در برابر ویرانی‌های آن ضعیف هستیم. خودمان را یکی از آن ۶۰ هزار نفری بدانیم که تا ۲۰۳۰ بیشتر فرصت ندارند برای زندگی کردن. نجات زمین، نجات خودمان است! مثل همیشه خودخواه باشیم. راه‌های زنده ماندن ما از همان میانبر شنیدن صدای زمین می‌گذرد.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

 

کد خبر : 49059 ساعت خبر : 9:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49059
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات