ثبت یکصد پل تاریخی لرستان در فهرست میراث ملی کشور

ثبت یکصد پل تاریخی لرستان در فهرست میراث ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: مرحله نخست عملیات ثبت یکصد پل تاریخی استان در فهرست میراث ملی کشور به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلونیبه نقل از ایسنا، غلامرضا سلیمانی اظهار کرد: سالها آرزو داشتیم تا لرستان را به عنوان یک سرزمین پل ساز به جهان بشناسانیم برای همین ثبت ملی و جهانی پل‎های تاریخی این دیار را در اولویت کاری پایگاه پل‎های تاریخی لرستان قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ثبت ملی پل‎های تاریخی استان تا قبل از انقلاب ۱۲مورد و تا سال ۸۸ به ۷۹ پل رسیده بود، افزود: با پیگیری‎های فراوان و برنامه ریزی‎های صورت گرفته، ثبت ۲۱ اثر دیگر را در دستور کار قرار دادیم که بزودی با ثبت ملی این پل‎ها و ثبت در شورای مرکزی، به یکصد پل می‎رسند .

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: با حمایت‎های استاندار و راه اندازی مجدد پایگاه پل‎های تاریخی، شاهد این موفقیت در حوزه ثبت ملی پل‎های تاریخی استان هستیم .

ثبت یکصد پل تاریخی لرستان در فهرست میراث ملی کشور

در ادامه زهرا بهاروند، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت: لرستان سرزمین پر آبی است و وجود رودهای خروشان در آن موجب شده که بیشترین پل‎های تاریخی کشور در این سرزمین ساخته شوند .

وی پل‎های تاریخی کشکان، کلهر، سی‎پله، پلدختر، گاومیشان، زال و شاپوری خرم‎آباد را از جمله پل‎های ثبت شده در فهرست آثار ملی برشمرد و افزود: شناسایی، مطالعه، پژوهش، حفاظت، معرفی و ثبت ملی و جهانی پل‎های تاریخی لرستان از آرزوهای دیرینه همه دوست داران میراث فرهنگی این مرز و بوم است که می‎بایست با برنامه ریزی دقیق و جهت دار به سرانجام برسد .

همچنین علی جعفر مصطفی‎نژاد،مدیر پایگاه پل‎های تاریخی لرستان گفت: برای حفظ یک اثر، نخستین کار ممکن ثبت ملی آن بشمار می‎آید و با ثبت ملی، آثار صاحب جایگاه و متولی می‎شوند و به عنوان یک هویت ملی پا به عرصه ظهور در می‎آورند .

وی اضافه کرد: با اتمام این پروژه و ثبت ملی یکصد پل تاریخی استان، لرستان وارد مرحله جدیدی در راستای سرزمینی پل ساز در کشور خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 49398 ساعت خبر : 4:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49398
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات