روحانیت به کمک محیط زیست بیاید

روحانیت به کمک محیط زیست بیاید

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: سید حسن خمینی در دیدار خود با متصدیان ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز، اعلام کردند که «مشکلات محیط‌زیستی را جزو دردهای بزرگ بدانیم». ایشان، جشنواره فیلم سبز را بزرگترین ابزار فرهنگی حفاظت از محیط‌زیست در ایران دانستند. همچنین وی، «قوی‌ترین آثار در این حوزه را فیلم‌هایی دانست که قدرت تخیل و تصور را نسبت به آینده محیط‌زیست بالا تر ببرد. در مقابل «توهم» که منشاء بی‌اخلاقی‌ها در زندگی بشر است، «تخیّل» عامل یک زندگی اخلاقی است، چرا که به ما قدرت می‌دهد تا در جایگاه دیگر انسان‌ها و موجودات قرار گیریم و دردهای آنان را لمس کنیم؛ در اینجاست که هنر، ادبیات و سینما جایگاهی ویژه می‌یابد.»

روحانیت به کمک محیط زیست بیاید

بعد از اظهارنظر رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی درباره مشکلات محیط‌زیستی، لازم است تا جامعه روحانیت هم موضوع محیط‌زیست را جدی‌تر بگیرند و بخشی از برنامه‌های خودشان را به آگاه‌سازی جامعه برای حراست از طبیعت؛ گنجینه ارزشمند خدادادی، اختصاص دهند. در این سال‌ها، نشر شایعه و خرافه درباره محیط‌زیست، کم نبوده است. از طرفی، منتقدان و نویسندگان محیط‌زیست، بارها متهم به سیاه نمایی بودند و هستند درحالی‌که واقعا مشکلات وخیم محیط‌زیست، وجود دارند. اگرچه عده‌ای تمایل دارند آنها را نبینند اما میل به انکار، واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

بنابراین ورود جدی جامعه روحانیت، می‌تواند باعث آگاهیِ ‌بخش بزرگی از جامعه شود. جامعه‌ای که روزهایش را در سایه تخریب منابع طبیعی می‌گذراند. البته ناامیدی، دردی را دوا نمی‌کند. آگاهی، قدم اول است و بعد لازم است هرکسی دل در گروی طبیعت دارد امیدوارانه، آستین همت را بالا بزند و به حد وسع برای بهبود محیط‌زیست، اقدامی مفید انجام دهد. اخلاق محیط زیست، می‌تواند موضوع بحث بسیاری از خطابه‌ها باشد. امر به معروف و نهی از منکر متخلفان محیط‌زیست، خواه، مسئولان و یا مردم می‌تواند یادآور این باشد که انسان امانتدار منابع طبیعی است و نه مالک آن.

بی‌شک برای معضلات زیست محیطی، (به اعتقاد سید حسن خمینی)، این دردهای بزرگ، باید درمان‌های بزرگی را هم طراحی و اجرا کرد که بدون هماهنگی و همکاری ارگان‌های مختلف، علاجی صورت نخواهد گرفت. هرقدر دغدغه و عزم ملی برای حل مشکلات زیست‌محیطی، بیشتر وجود داشته باشد، هم می شود دردهای فعلی را بهبود بخشید و هم از بروز مشکلات بعدی، جلوگیری کرد.

 پایان پیام

کد خبر : 50226 ساعت خبر : 3:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50226
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات