مرگ درختان در شیراز به علت اشتباه انسانی

مرگ درختان در شیراز به علت اشتباه انسانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، براساس اعلام محمد حق‌نگر، نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز به «شهروند»، تاکنون ‌هزار اصله از درخت‌های زیتون و کاج که در مسیر پروژه ایستگاه پایانی قطار شهری شیراز قرار داشتند، قطع و جابه‌جا شده‌اند. به گفته حق‌نگر، تعداد تمام درختانی که برای اجرای این پروژه باید از مسیر برداشته شوند، شش ‌هزار اصله درخت است، که پنج ‌هزار درخت دیگر هم در ادامه پروژه باید جابه‌جا شوند».

محمد حق‌نگر به خبرگزاری ایرنا گفته بود که این تعداد درخت به دلیل جانمایی اشتباه یک پروژه شهری قطع شده و مسئولان اجرای این طرح باید نسبت به این اتفاق پاسخگو باشند. به گفته وی: «در زمان طراحی ایستگاه پایانی خط دو قطار شهری، به دلیل بی‌توجهی مشاور، شش ‌هزار اصله درخت جابه‌جا و قطع شده است، درحالی ‌که با یک اصلاح هندسی و انتقال ایستگاه از سمت شرق به غرب، می‌شد جلوی این ضایعه بزرگ زیست‌محیطی را گرفت».

با وجود اینکه امکان جلوگیری از اجرای این طرح وجود داشته، طرحی که در آن شش هزار اصله درخت به شکل‌های مختلفی ممکن است از بین بروند یعنی چه در حین جابجایی خشک شوند در حالی که امکان احیای شان وجود نداشته باشد و یا به طور کلی قطع شوند، اما اینکه چقدر آیین‌نامه رعایت الزامات زیست‌محیطی پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها به تصویب برسند یک سوی ماجراست و از سوی دیگر اگر این مصوبه به اجرا برسد، می‌تواند از بروز معضلات زیست‌محیطی، پیشگیری کند و در صورت غیاب توجه به این مصوبه ارزشمند، پروژه های عمرانی می‌توانند باعث دامن زدن به مشکلات محیط‌زیست شهری شوند.

طرح‌هایی در کشور وجود دارند که بعد از اینکه کامل اجرا شدند تازه درباره درست یا غلط بودن‌شان تصمیم‌گیری می‌شود. یعنی درست، زمانی که کار از کار گذشته. پروژه هایی هم هستند که ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، درباره‌شان در زمان مناسبی انجام نمی‌شود و بعد از اجرای بخشی از طرح و با دستور توقف، میزان زیادی خسارت به شکل مستقیم و غیر‌مستقیم به سرمایه‌های کشور (چه منابع طبیعی و چه منابع مالی و …) وارد می شود.

مرگ درختان در شیراز به علت اشتباه انسانی

توسعه و عمران در کنار حفظ محیط‌زیست، اگر چه ممکن است در نگاه اول، یک ایده‌آل به نظر برسد اما با وجود مشاوره‌های تخصصی و کابردی می‌توان طبق استاندارها پیش رفت و تا جایی که می‌شود از ذبح منابع طبیعی جلوگیری کرد و یا میزان خسارات را به حداقل رساند. اتفاقی که درباره این پروژه افتاده است بی‌توجهی مشاور بوده که حالا این محل زیبا به دلیل یک اشتباه، باید به طور کلی جابه‌جا شود. تا زمانی که مشاوران پروژه های شهری، نگاه و عملکرد زیست‌محیطی نداشته باشند، برای افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌هایی اقدام می‌کنند که تبعات سنگینی را به دنبال خواهند‌داشت.

احسان اصنافی، عضو شورای شهر شیراز درباره این پروژه گفته است: «این محوطه نزدیک به ۴٠٠، ۵٠٠‌هزار درخت دارد؛ حدود ‌سال ٧۶ بود که شهرداری شیراز این زمین را خرید و در آن درخت کاشت، در حالی ‌که شهرداری می‌دانست در آینده با اجرای پروژه قطار شهری، درخت‌های کاشته‌شده باید قطع شوند؛ اما به دلیل طولانی‌شدن اجرای پروژه، عمر درخت‌ها هم بالا رفت».

اول، اجرا و بعد ارزیابی طرح، مثل این می‌ماند که اول وسیله‌ای را بخریم بعد ببینیم به دردمان می‌خورد یا نه. البته که طرح‌های کلان، وسعت خسارت‌شان با این مثال ساده، قابل قیاس نیست. شهرداری هم با وجود اینکه می‌دانسته چنین پروژه‌ای باید در دست اقدام قرار گیرد، اما بدون در نظر گرفتن اولویت‌های زیست محیطی، تصمیم به پیاده‌سازی آن گرفته‌است.

پایان پیام

گزارش‌گر: نگار فیض‌آبادی

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

کد خبر : 50143 ساعت خبر : 3:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50143
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات