مرگ دشت الشتر در سکوت مسئولان لرستان+فیلم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اگر به تازگی از جاده خرم‌آباد _ نورآباد عبور کرده باشید حتما شیرهای آب پاش متعددی می‌بینید که تقریبا تمام ساعات شبانه روز مشغول آبیاری مزارع سیب‌زمینی در دشت الشتر هستند.

سیب‌زمینی یکی از آب‌بر ترین محصولات کشاورزی است و در تقسیم‌بندی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان موظف به تولید سالانه هشتصد هزار تن سیب‌زمینی است. اما واقع امر آن است که در اثر برداشت بی‌رویه آب؛ دشت بهار استان همدان که مرکز کاشت سیب‌زمینی است دیگر توان تولید مقرون‌به‌صرفه خود را از دست داده و همچنین تکرار کاشت این محصول سبب بروز آفات ویژه‌ای شده است.

حال سیب‌زمینی‌کاران بهار و همدان با اجاره‌ی زمین‌های الشتر و نورآباد به بهایی اندک، کاشت این محصول آب‌بر را به منابع آبی لرستان تحمیل کرده‌اند.

بهمن ابراهیمی مستند‌ساز لرستانی به گلونی گفت: ممکن است مسئولین لرستان به خاطر ایجاد اشتغال و یا انعکاس آمار تولید بر این موضوع چشم ببندند و یا کشاورزان لرستانی نیز که به دلیل مشکلات مالی همیشه به سود کم و زود رس قانعند از ناچاری به اجاره‌ی زمین و آب تن بدهند، اما با دیدن ویدیویی که آسیب سیب‌زمینی‌کاری به منابع آبی بهار و همدان را با آمارهای دقیق و رسمی نشان می‌یدهد، پی خواهیم برد که چه آینده‌ای در انتظار دشت الشتر است.

ابراهیمی افزود: فراموش نکنید که دامنه‌های شمالی الوند هم در گذشته و هم اینک بسیار پرآب‌تر از دشت الشتر بوده و هستند.

پایان پیام

کد خبر : 48226 ساعت خبر : 2:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48226
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام.متاسفانه چند سالی است که کشاورزان غیر بومی از استان های همدان.خوزستان.مرکزی و اصفهان مبادرت به اجاره بهترین زمین های استان میکنند و با توجه به تجربه تلخ واگذاری چندین دشت و روستا در گذشته به استان های اصفهان و مرکزی و در حالیکه در برخی شهرستان ها اقدام به خرید مزارع کرده اند ترس جدای دوباره این مزارع نیز وجود دارد.و نکته دیگر استفاده از کارگران اهل افغانستان در شهرستان های شرقی استان می باشد و این در حالی است پسران همین کشاورزان در شهرهای دیگر کشور مشغول حاشیه نشینی و کارگری با مزد ناچیزند.چون در نگاهشون کارگری در فلان شرکت عسلویه و ساوه و تهران و البرز کلاسش از کار روی بهترین زمین های این استان بالاتره.