جزییات بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی اعلام شد

جزییات بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معاون امور استان‌های صداوسیما از جزئیات بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها که قرار است در شهر سنندج برگزار شود، سخن گفت.

نشست خبری علی دارابی(معاون امور استان‌های صداوسیما) به منظور تشریح برنامه‌های بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها که قرار است از ۱۴ تا ۱۶ شهریور در سنندج برگزار شود، امروز (۵ شهریور ماه) با حضور فرجی (دبیر جشنواره)، فاطمی ( رئیس ستاد عالی جشنواره و رئیس مرکز سیمای استان‌ها) و موسوی زاده ( رئیس ستاد جشنواره) برگزار شد.

در ابتدای مراسم از پوستر بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها با شعار فرهنگ بومی و وفاق ملی رونمایی شد.

علی دارابی در این نشست با اشاره به ویژگی‌های فرهنگی هنری استان کردستان اظهار کرد: بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صداوسیما از ۱۴ تا ۱۶ شهریور ماه در شهر سنندج و به میزبانی، مشارکت و همکاری استانداری و صداوسیمای کردستان برگزار می‌شود. این جشنواره به دلیل برگزاری در استان کردستان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. کردستان سرزمین هنر و فرهنگ است. همان طور که می‌دانیم مریوان چندی پیش به عنوان پایتخت تئاترهای خیابانی ثبت جهانی شد. از سوی دیگر کردستان به سرزمین مجاهدت‌های خاموشی و غیرت و وفاداری به ایران واسلام مشهور است.

جزییات بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی اعلام شد

او ادامه داد: در سفر اخیری که به کردستان داشتیم همه چیز برای برگزاری جشنواره آماده است و استانداری و مرکز سیمای کردستان تدارکات بسیار خوبی را در نظر گرفتند. برنامه‌ریزی جشنواره بیستم بلافاصله پس از جشنواره نوزدهم آغاز شد و ۷۰ نفر از داوران که متشکل از اساتید باتجربه هستند، ۲۰۰۰ اثر را در کمیسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند. آثار ارسال شده به جشنواره از ابتدای سال ۹۵ تا بهار ۹۶ تولید شده‌اند.

حذف بخش انیمیشن و اضافه شدن بخش مجازی

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما اقتصاد مقاومتی، بهداشت و سلامت و نشر آثار دفاع مقدس را سه بخش جانبی بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صداوسیما برشمرد و از حذف بخش انیمیشن خبر داد و گفت: در جشنواره امسال بخش انیمیشن را حذف کرده‌ایم چرا که قرار است نخستین جشنواره مستقل انیمیشن را در زمستان امسال برگزار کنیم. این جشنواره مستقل تنها به آثار تولید شده در صداوسیما اختصاص ندارد و تمام آثار تولید شده انیمیشنی را در سرتاسر کشور مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

دارابی با بیان اینکه جشنواره بیستم نسبت به سال گذشته با رشد کمی و کیفی آثار ارسالی همراه است، خاطرنشان کرد: در جشنواره گذشته که دوسالانه هم بود ۱۳۹۵ اثر ارسال شد ولی در جشنواره امسال با وجود حذف بخش انیمیشن بیش از ۲۰۰۰ اثر مورد بررسی قرار گرفت که این موضوع بیانگر رشد کمی و کیفی آثار ارسال شده است.

جزییات بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی اعلام شد

او شعار جشنواره را «شبکه استانی، فرهنگ بومی و وفاق ملی» اعلام کرد و از افزودن بخش فضای مجازی به بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صداوسیما خبر داد.

معاون استان‌های صداوسیما اظهار کرد: در مراسم اختتامیه و افتتاحیه جشنواره امسال از ۴۰ هنرمند ملی و استانی، خانواده محترم شهدای استانی و خانواده برخی از مدیران استانی صداوسیما تقدیر خواهد شد. همچنین از خانواده مرحوم جبرعاملی و مرحوم کردان که از مدیران سابق صداوسیما بودند تقدیر خواهد شد.

دارابی همچنین از برگزاری هفته فرهنگی هنری در استان کردستان خبر داد و گفت:‌ در بخش‌های مختلف استان کردستان هفته فرهنگی هنری را گرامی خواهیم داشت و در این راستا خاله شادونه و عموهای فیتیله‌ای برنامه‌هایی را در این استان اجرا خواهند کرد.

او با اشاره به حضور رسانه‌ها در بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صداوسیما بیان کرد: تیم ۱۲۰ نفره‌ای برای پوشش جشنواره امسال در استان سنندج حضور خواهند داشت که برنامه‌های لازم برای حضور دوستان رسانه‌ای در حال تدارک است. در این راستا برنامه‌ای برای بازدید از استان زیبای کردستان تدارک دیده شده است.

معاون استان‌های صداوسیما همچنین از حضور هنرمندان موسیقی استان کردستان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه خبر داد و این اقدام را قدمی در راستای تقویت فرهنگ بومی استان‌ها برشمرد.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان توضیحاتی درباره برنامه‌های مراکز استان‌های صداوسیما پرداخت و اظهار کرد: در سال ۹۶ نیمی از سیمای مراکز استان‌ها ۲۴ ساعته نبوده است که در حال حاضر تعدادی ۲۴ ساعته شده و تا پایان سال تمام شبکه‌های استانی ۲۴ ساعته خواهند شد. همچنین قرار است مستند «اربعین» که روایت‌گر سفر ایرانیان به کربلا است، ساخته شده و در مرحله تدوین قرار دارد.

معاون امور استان‌های صداوسیما با تأکید بر اهمیت فضای مجازی خاطرنشان کرد: با توجه به ملاحظات فراوان به دلیل اهمیت فضای مجازی در تمام مراکز استان‌ها، معاونت فضای مجازی را تشکیل داده‌ایم. از دیگر برنامه‌های مراکز استانی ما در سراسر کشور ایجاد ستاد برنامه‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است که هم اکنون راه‌اندازی شده و در حال فعالیت هستند. برنامه‌های کارنامه انقلاب در هر استان از جمله اقدامات این ستاد محسوب می‌شود.

جزییات بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی اعلام شد

او از افزایش سه درصدی مخاطبان در صدای استان‌ها و دو درصد در سیمای استان‌ها از سال ۹۵ تا ۹۶ خبر داد و گفت: براساس تحقیقات مرکز آمار سازمان صداوسیما، شبکه‌های استانی چهارمین ترجیح مخاطبان در میان شبکه‌های ملی است. برخی از شبکه‌های استانی ما همانند کردستان بالای ۸۵ درصد مخاطب دارند و حتی برنامه چریکه شو بیش از ۹۵ درصد مخاطب دارد.

دارابی اظهار کرد: در فاصله زمانی سال گذشته تاکنون ۳۰ سریال فاخر در دست تولید داریم که قرار است از شبکه‌های ملی نیز پخش شوند. همچنین برنامه‌های کودک و ویژه برنامه‌های مستند بسیار خوبی در مراکز استان‌ها تولید شده است. بسیاری از تولیدات ما در مراکز استان‌ها برنده جایزه‌های بین‌المللی هستند که این نشان از بالا بودن سطح کیفی آثار استانی دارد.

معاون امور استان‌های صداوسیما بار دیگر به ۲۴ ساعته شدن شبکه‌های استانی اشاره و اظهار کرد: اگر شبکه‌های استانی ما ۲۴ ساعته نشوند نمی‌توانند به هویت اصلی خودشان برگردند؛ چرا که اگر ۲۴ ساعته نباشند مجبور به پخش برنامه‌های شبکه‌های دیگر می‌شوند که این کار باعث دور شدن این شبکه‌ها از هویت اصلی خودشان است. همچنین یکی از برنامه‌های ما این است که بتوانیم شبکه استانی تهران را نیز راه‌اندازی کنیم.

از سریال ۳۰۰ قسمتی چه خبر؟

او در پاسخ به این پرسش که درباره سریال ۳۰۰ قسمتی مراکز استان‌ها که سال گذشته از تولید آن خبر داده بود، گفت: سیناپس ۵۰ قسمتی این سریال توسط فریدون حسن‌پور که به عنوان نویسنده و کارگردان در این پروژه حضور دارند نوشته شده است. هم اکنون در حال فراهم کردن مقدمات تولید این سریال در شهر گیلان هستیم که بعد از اتمام پروژه آقای حسن‌پور در شبکه دو سیما به سرعت کار را آغاز می‌کنیم.

دارابی ادامه داد: این سریال ۳۰۰ قسمتی یکی از بهترین تولیدات صداوسیما خواهد بود. ما باید امروز برای جذب مخاطب بیشتر به سمت قصه‌های جذاب و پرکشش برویم که این سریال می‌تواند نیاز امروز مخاطبان را برطرف کند.

جزییات بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی اعلام شد

فاطمی، رئیس سیمای مراکز استان‌ها و رئیس ستاد عالی بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صداوسیما نیز در سخنانی از رشد کمی و کیفی آثار ارسالی به جشنواره خبر داد و گفت: قرار است در جشنواره امسال از ۲۸ برنامه ترکیبی، ۱۹ مستند، ۱۹ اثر نمایشی و ۸ اثر در بخش ویژه تقدیر شود.

او خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که بیشترین آثار ارسال شده از کوچکترین استان ما یعنی ایلام بوده است. ۳۲ اثر از این شهر، ۲۸ اثر از کردستان و ۲۸ اثر از خراسان رضوی، ۲۶ اثر از چهارمحال بختیاری و ۲۶ اثر از مازندران ارسال شده است.

فرجی دبیر بیستمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌های صداوسیما که سال گذشته نیز دبیر جشنواره نوزدهم بود در سخنانی کوتاه خاطرنشان کرد: بدون تردید جشنواره مراکز استانی صداوسیما یکی از بزرگترین جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شود. تولیدات استانی ما در خیلی از موارد مثال زدنی هستند. باید بدانیم که جشنواره مراکز استانی بسیار جدی و رقابتی است و از درجه کیفی خوبی برخوردار است.

او جشنواره استانی صداوسیما را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌ها و استعدادهای استانی برشمرد.

همچنین موسوی نژاد در سخنانی به بیان توضیحاتی درباره آثار جشنواره بیستم پرداخت و گفت: ۲۸۷ اثر در بخش صدا، ۵۱۰ اثر در بخش سیما، ۵۱۸ اثر در بخش خبر، ۲۰۳ اثر در بخش موسیقی، ۱۰۴ اثر در بخش پژوهش، ۳۵۸ اثر در بخش ویژه و ۳۰۰ اثر در بخش جنبی به جشنواره امسال ارسال شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 52386 ساعت خبر : 1:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52386
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات