روز ملی یوزپلنگ ایرانی

روز ملی یوزپلنگ ایرانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در حالی روز ملی یوزپلنگ ایرانی را به رسمیت می‌شناسیم که تخریب زیستگاه، تصادفات جاده‌ای،حضور دام در زیستگاه یوزپلنگ، شکار، خشک‌سالی، توسعه ناپایدار صنعت و معدن، نبود عزم ملی برای حفاظت از حیات‌وحش، جزو عواملی هستند که باعث شدند تا تعداد یوزپلنگ‌های آسیایی که فقط در ایران زندگی می‌کنند به کمتر از ۴۰ قلاده برسد.

سال ۹۵ بود که مرتضی اسلامی، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: «برخلاف چیزی که تصور می‌شود اوضاع یوزپلنگ ایرانی خیلی نگران‌کننده شده است. از مجموع کل یوزپلنگ‌های موجود در ایران که تعداد آنها کمتر از ۴۰ قلاده است، تنها دو قلاده ماده هستند و این یعنی اگر اقدام مفیدی دراین‌باره انجام نشود، قطعا در دهه ۹۰ این گونه ارزشمند منقرض خواهد شد».

از وضعیت تأسف‌بار یوزپلنگ‌ها خبردار می‌شویم وقتی مصاحبه هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را با روزنامه ایران می‌خوانیم که «هر راهی بوده رفتیم، هر جا چانه‌زنی بوده انجام دادیم اما چه کنیم که همه راه‌ها به دفتر پروژه و حتی سازمان ختم نمی‌شود.امروز یا فردا مشخص نیست، اما انقراض نزدیک است و کشوری که روی دریایی از ذخایر نفت و گاز خوابیده برای تأمین ۸۰۰ میلیون تومان بودجه خروج دام از پارک ملی توران بودجه ندارد».

سال ۹۵، کمپین مردمی یوزپلنگ ایرانی با عنوان «نامه نجات» توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی راه‌اندازی شد که طرفداران یوز ایرانی، حمایت خود را از بندهای هفت‌گانه این نامه از طریق امضای اینترنتی به ثبت رساندند. مسئله کمبود بودجه در سال جاری در حالی مطرح شد که وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵، آمادگی خود را برای همکاری در این پروژه اعلام و بیان کرد که «یک میلیارد تومان بودجه جهت فنس کشی مسیر پر خطر مهاجرت یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان اختصاص داده شده است که قرار است به‌زودی عملیات فنس کشی در این منطقه آغاز شود». اما در حال حاضر، یوزپلنگ‌ها برای حیاتشان چشم‌انتظارند تا بودجه قابل قبولی برای فراهم کردن امنیت محل زندگی‌شان، تأمین شود.

تاکنون تصویر یوزپلنگ ایرانی بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال و دو هواپیمای مسافرتی حک شده است که به گفته جوکار، هدف از این کار؛ حداقل آشنا کردن مردم کشور با این گونه با ارزش در خطر انقراض بود که خوشبختانه تا حدود زیادی موفق شدیم زیرا روزانه افراد زیادی تماس می‌گیرند و در مورد یوزپلنگ سوال می‌کنند».

پایان پیام

 

کد خبر : 52826 ساعت خبر : 10:21 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52826
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات