محصولات تراریخته، بر سر سلامتی مردم معامله می‌کنند؟

محصولات تراریخته، بر سرِ سلامتی مردم معامله می‌کنند؟

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: بهزاد قره‌یاضی به عنوان نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست روی آنتن زنده شبکه خبر، در دفاع از محصولات تراریخته، چنان از این محصولات دفاع کرد که به‌صراحت می‌توان گفت او به نمایندگی از طرفداران این محصولات، در قامت یک مدافع تعصبی ظاهر شد. باید از قره‌یاضی پرسید اگر یک جای کار نمی‌لنگد چرا در مقابل سوالات آزاد عمرانی، عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران، انقدر برآشفته شدید؟ اگر دلایل علمی و مستندی دارید، بدانید که مردمی که هم غم نان دارند و هم از گزینه‌های گزاف بیمارستان‌ها خسته شده‌اند، حق دارند و مشتاق‌اند بداند چه محصولی را سر سفره‌شان می‌برند؟
قره‌یاضی که نگران بی‌پاسخ گذاشتن سوالات عمرانی بود، از مجری، وقت خواست تا بتواند به سوالات پاسخ دهد. البته به نظر نمی‌رسد کسی مخالفان را بی‌جواب بگذارد. زیرا مسائل پنهانی، همیشه طرفدارانی دارد که در زمان و مکان دیگری، به آنها پاسخ خواهند داد. مثل پاسخ‌های عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که تمام‌قد از این محصولات دفاع می‌کند.

محصولات تراریخته، بر سرِ سلامتی مردم معامله می‌کنند؟

باوجود شتاب گرفتن قطار سرطان در ایران، لازم است محققان ایرانی، سکوتشان را بشکنند و مطالبات خودشان را به طور شفاف و جدی برای انجام تحقیقات علمی مطرح کنند. مثل این پرسش‌های کلیدی عمرانی از قره‌یاضی که پرسید اگر شما طرفدار محصولات ارگانیک هستید، آیا یک ریال برای آن هزینه کرده‌اید؟ شما که مسئول بودجه پژوهشی هستید چرا برای انجام تحقیقات، بودجه‌ای را اختصاص نمی‌دهید؟ به گفته عمرانی، «محصولات ترا‌ریخته، ۵ تا ۱۲ برابر در رشد سلول‌های سرطانی تأثیر دارند».
باز هم این ابهام در ذهن ما پررنگ‌تر می‌شود که نکند مافیای محصولات تراریخته آنقدر قدرت گرفته که ترجیح داده‌اند درِ اتاق فکرشان را به روی محققان ببندند؟ تجاری‌سازی محصولات تراریخته قرار است چقدر سود به حساب شما واریز کند که اینطور با غضب و تعصب، پرچم حمایت از محصولات دستکاری شده ژنیتیک را بالا می‌آورید؟ مردم حق دارند بدانند آیا مدافعان این محصولات، ذی‌نفع‎اند؟

قره‌یاضی‌ها موظف‌اند و باید جواب روشنی به مردم بدهند که طبق چه تحقیقاتی، بیماری‌زا بودن محصولات تراریخته را رد می‌کنند؟ صِرف اینکه بگویید تحقیقی وجود نداشته که نشان دهد آنها برای سلامتی، مضر هستند مردم باید باور کنند؟ چطور می‌شود یک عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، می‌گوید: «مسئله تراریخته‌ها به این سادگی که فکر می‌کنید نیست؛ وقتی ۳۸ کشور پیشرفته اروپایی این محصولات را منع می‌کنند، حتماً مواردی را می‌دانند که ما هنوز به آنها نرسیده‌ایم؛ فرانسه، نروژ، ‌هلند، یونان، روسیه، ‌سوئیس، ایتالیا، دانمارک، اتریش، آلمان و بسیاری دیگر از کشورها محصولات تراریخته را کشت و تولید نمی‌کنند».

بحث واردات اقلام تراریخته برای بسیاری از افراد، مشکوک است که نکند کشورهای تولیدکننده، مصرف آنها را موجب سلامتی مردم خودشان نمی‌دانند پس به ایران صادر می‌کنند و یا نکند وارداتی در کار نیست و محصولات توسط ایران تولید می‌شود؟ اینکه چرا ایرانی‌ها باید محصولاتی که ایمنی زیستی درباره‌شان اجرا نشده، را سرِ سفره‌هایشان ببرند، پرسش دیگری ست که باید کسانی جوابش را بدهند که خودشان از این سفره آلوده به ابهام، نان می‌خورند.

قره یاضی در گفتگوی زنده تلویزیونی خودش گفت: «محافلی در صداوسیما شکل‌گرفته که می‌خواهند نشان دهند درباره محصولات ترا ریخته، موافقان و مخالفانی وجود دارد». آقای قره‌یاضی، اگر مخالفانی در مقابل شما ایستاده باشند، به نظرتان اشکالی دارد؟ آیا این موضوع باعث نگرانی شما و هم‌تیمی‌هایتان شده است که آن را زیر سؤال می‌برید؟ مگر ده‌ها موضوع در کشور وجود ندارد که مخالفان و موافقانی داشته باشد؟ اشکالش چیست؟ اینکه کسانی باشند که بتوانند مستدل و علمی صحبت کنند و حاضر نباشند سرِ سلامتی مردم، معامله کنند شما را نگران می‌کند؟

نه سخن عیسی کلانتری و نه هم‌رزمان و نمایندگانش، ما مردم را متقاعد نخواهد کرد. زیرا یک‌طرفه به قاضی می‌روند و لاجرم، راضی هم برمی‌گردند. باید پرسید به کدام مقصد برمی‌گردید؟ جایی که برای مردم پر از ابهام است؟ لازم است وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و تمام متولیان سلامت مردم، ماجرای محصولات تراریخته را پیگیری کنند و تا زمانی که بودجه کافی و مناسبی برای تحقیقات، اختصاص داده نشده، افرادی مثل آقایان عیسی کلانتری و نماینده‌اش قره‌یاضی، با جواب‌هایی مثل تحقیقاتی انجام نشده پس این محصولات، ضرری برای سلامتی مردم ندارد و…، ته قصه را به سود خودشان به پایان نبرند. خودتان اجازه تحقیقات نمی‌دهید بعد هم خودتان مُهر تأیید پای کارتان می‌زنید و تمام؟ حالا به نظرتان مردم باید به صداقت تان مؤمن بمانند؟

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 53181 ساعت خبر : 4:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53181
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات