مشاوره تحصیلی در آفساید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد مصطفوی؛ معاون مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نیازمند تزریق ۳۰هزار مشاور به مدارس هستیم گفت: «در حال حاضر به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک ساعت نیروی مشاور به مدارس تعلق می‌گیرد.»

برای سردرگمی‌های دانش‌آموزان باید بیشتر وقت بگذاریم، به‌تظر می‌رسد که پیش‌فرض ذهنی بسیاری از ما این‌است که مشاوره جواب نمی‌دهد؛ وقتی که بیکاری سرنوشت مشابه دانش‌آموزان امروز و دانشجویان فرداست اما همین مشاوره‌ها می‌تواند آگاهی ببخشد و همین آگاهی‌هایی که به دیر به دانش‌آموز می‌رسد می‌تواند سرنوشتش را تغییر دهد. دانش‌آموزان و والدین آنها در بیشتر موارد از استعدادهای خود غالباً بی‌خبرند. نظام آموزشی عادت نکرده که به این استعدادها فرم و شکل بدهد. دانش‌آموزان در بسیاری از موارد به‌صورت تصادفی در مسیر بروز استعدادهایشان قرار می‌گیرند و این در حالی‌است که همه آنها ممکن است به یک اندازه خوش‌شانس نباشند. باید آنها را به پایش خودشان عادت دهیم و از همه مهتر اینکه فضای مشاوره تحصیلی را با آرامش و اطمینان بیشتری در اختیار آنها قرار دهیم.

مشاوره‌های تحصیلی می‌تواند آمار بیکاران آینده را تغییر دهد. می‌توان با همین مشاوره‌ها نیاز بازار کار و سطح توانایی دانش‌آموزان را سنجید و به سمت رشته‌ای منطبق بر توانایی‌ها هدایتشان کرد. امسال قرار است در آستانه سال جدید تحصیلی؛ با ۱۷هزار و ۵۰۰ مشاور در سطح مدارس به استقبال بازگشایی مدارس برویم. از مجموع نیروهای مشاوران تحصیلی ۷۰ درصد در دوره متوسطه اول، ۲۰ درصد در دوره متوسطه دوم و ۱۰ درصد در دوره ابتدایی مشغول ارائه خدمت هستند و متوسطه اول در اولویت قرار دارد. نیازسنجی دانش‌آموزان می‌تواند برای ارائه بهترین خدمات به آنها مفید باشد. مشاوره‌های تحصیلی انگیزه‌های هدف‌گزاری تحصیلی در دانش‌آموزان را بیدار می‌کند.

تحقیقات میدانی و جست‌وجوهای هدفمند اینترنتی درباره بازار کار رشته‌های تحصیلی و روش‌های کسب مهارت‌های آموزشی شغلی پیش از ورود به دانشگاه می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا جلوی خودخواهی والدین در تحمیل رشته‌های مختلف را بگیرد و آنها را مستقل، واقع‌بین و آینده‌نگر بار بیاورد. ما به این سه مشخصه اصلی برای رشد نیروهای جوان جامعه بیشتر از هر چیز دیگری نیازمندیم. بگذاریم مشاوره‌های تحصیلی از آفساید نظام آموزشی در بیایند.

پایان پیام

کد خبر : 54030 ساعت خبر : 11:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54030
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات