والدین باید قلیان را در خانه کنترل کنند

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: دادستان عمومی و انقلاب قم از ممنوعیت استفاده از قلیان در قم خبر داد.

دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی استان البرز هم با اشاره به زیان‌های ناشی از مصرف دخانیات، از ممنوعیت استفاده از دخانیات و قلیان در اماکن عمومی خبر داده و تأکید کرد: «اجرایی شدن طرح ممنوعیت استعمال دخانیات و قلیان در اماکن عمومی، با جدیت ویژه دنبال خواهد شد».

فراموش نکنیم فرهنگ استعمال دخانیات آهسته و پیوسته بین جوانان رواج پیدا کرده و در گذر زمان قبح آن ریخته است. پس باید مجموعه قوانینی برای ممنوعیت آن وضع کرد. اگر استعمال دخانیات در ملا عام و در جامعه ممنوع شود به خانه‌ها منتقل خواهد شد و وظیفه والدین است که خانه‌ها را کنترل کنند.

در حال حاضر قهوه‌خانه‌ها و اماکنی که قلیان در اختیار جوانان قرار می‌دهند معمولا مکان‌های تفریحی هستند. اگر بتوان تفریحات سالم‌تر را در جامعه جایگزین این تفریحات کرد، اگر مراکز فرهنگی مختص جوانان و سلایق آن‌ها طراحی شود، اگر نیازهای جوانان شناخته شود و مطابق با آن‌ها برنامه‌ریزی شود خود به خود مراجعه به این پاتوق‌ها کمتر خواهد شد.

می‌توان به جای بیش‌تر کردن ممنوعیت‌ها، خیلی از ممنوعیت‌های سخت‌گیرانه را برداشت و با دید بازتری به جامعه نگریست. تغییر در جامعه یک فرآیند قطعی و مسلم است اما نباید گذاشت این تغییرات در سمت و سوی منفی باشد.

این‌که دادستان استان البرز و قم به این مسئله پرداخته‌اند و بالاخره توجه نشان داده‌اند بسیار نکته مثبتی است. اما باید توجه داشت که دیگر در این مرحله تنها ممنوعیت جواب نمی‌دهد. خیلی مسائل دیگر هم ممنوع شد و از جای دیگر سر باز کرد.

نباید بگذاریم برای استعمال دخانیات هم این اتفاق بیفتد. چه خوب است ابتدا بستر را فراهم کنیم بعد آرام آرام جوانان را از این تفریحات دور کنیم.

البته این تصمیم برای جوان‌هایی که در خانه‌ها امکان استفاده از قلیان و استعمال دخانیات را ندارند مفید است و حداقل می‌شود امیدوار بود درصدی از این مشکل بزرگ را حل خواهد کرد.

پایان پیام

کد خبر : 54921 ساعت خبر : 1:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54921
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات