پرجنگل‌ترین استان‌های ایران کدامند

پرجنگل‌ترین استان‌های ایران کدامند

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از شرکت بین‌المللی پردازش اطلاعات نقش کلیک، امروزه اهمیت جنگل‌ها بر کسی پوشیده نیست. جنگل، هدیه خدایی و نخستین دوست بشر به شمار می‌رود. هیچ‌یک از پدیده‌های طبیعت به‌اندازه جنگل در زندگی آدمیان نقش اساسی و سازنده ندارند.

بر اساس تعریف سازمان جنگل ها و مراتع ایران جنگل، زمینی (اعم ازخشکی و آبی) است که عمدتاً از درخت و درختچه همراه با سایر رستنی‌های خشبی و علفی خودرو پوشیده شده باشد مشروط به آن که مساحت آن کمتر از نیم هکتار و تاج پوشش درختی آن به طور طبیعی کمتر از پنج درصد نباشد. برخی از فواید درختان عبارتند از: تولید اکسیژن، جذب گرد و غبار، گاز کربنیک و دیگر گازهای شیمیایی موجود در هوا، جلوگیری از نفوذ سر و صدا و تشدید آلودگی‌های صوتی در شهرها.

جنگل‌های ایران که ۸/۸ درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهند، از نظر مدیریتی به دو گروه جنگل‌های شمال و جنگل‌های خارج از شمال تقسیم می‌شوند. جنگل‌های شمال به تمام ناحیه رویشی هیرکانی و خزری اطلاق می‌شود؛ و جنگل‌های خارج از شمال نیز در ۴ ناحیه رویشی دیگر قرار دارند.

پرجنگل‌ترین استان‌های ایران کدامند

* تراکم تاج پوشش در جنگل‌های (خارج از شمال) انبوه بیش از ۵۰ درصد، در جنگل‌های نیمه انبوه ۲۵ تا ۵۰ درصد و درجنگل‌های تنک ۵ تا ۲۵درصد است.
* تراکم تاج پوشش در جنگل‌های(شمال) انبوه بیش از ۷۰ درصد، در جنگل‌های نیمه انبوه ۴۰ تا ۷۰ درصد و درجنگل‌های تنک ۱۰ تا ۴۰ درصد است.

حجم سرپای جنگل‌های شمال کشور، حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب و جنگل‌های خارج از شمال حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است. کارشناسان ارزش اقتصادی جنگل های کشور را ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.  سرانه جنگل در کشور ۱۷/۰ هکتار است در حالی که سرانه جهانی جنگل ۶۲/۰ هکتار است. مقایسه این آمار ضرورت توجه به حفظ، احیاء و توسعه جنگل‌های کشور را نشان می‌دهد. در همین راستا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را تا کنون اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد تا ضمن کاهش فشار و جلوگیری از برداشت بی‌رویه، اقدام به حفاظت و احیاء جنگل‌ها نماید.

پرجنگل‌ترین استان‌های ایران کدامند

بلوط در ایران از مهم‌ترین و فراوان‌ترین گونه‌ درختی موجود در غرب کشور، به ویژه در منطقه زاگرس است. مناطق جنگلی زاگرس از لحاظ منابع آب و خاک یکی از غنی‌ترین مناطق جنگلی کشور است که در سال‌های اخیر بر اثر خشکسالی، آفات، آتش‌سوزی و قاچاق چوب خسارات جبران‌ناپذیری دیده است. بر اساس آخرین آمار و بررسی‌های صورت گرفته در استان‌های زاگرس‌نشین تاکنون بخش عظیمی از جنگل‌های این منطقه بر اثر بیماری زوال بلوط خشکیده یا در معرض خشکیدگی قرار گرفته است. خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان بیشتر بوده است.

پایان پیام

کد خبر : 56782 ساعت خبر : 1:36 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56782
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات