مسکن مهر کرمانشاه چرا فروریخت

پایگاه خبری گلونی، مهرداد دهقانی: با اینکه دانشگاه‌های ایران کلی مدرک مهندسی عمران صادر کرده‌اند، هنوز طراحی و اجرای بسیاری از مسکن ایرانی‌ها و سازه‌ها ایراد دارد. قدیمی‌ها می‌گفتند «به کارهای گران، مرد کار دیده فرست» اما ساخت و ساز را به نابلدها سپردیم و حال باید عزادار عزیزانمان باشیم.

به سراغ یکی از طراحان سازه رفتم و با نشان دادن چند تصویر از ساختمان‌های تخریب شده در زلزله‌ی اخیر، از وی پرسیدم که به چه علت چنین ساختمان‌هایی که اسکلت بتنی یا فلزی دارند، آسیب دیده‌اند؟ پاسخ‌های مهندس «مسعود بابایی» راجع به هرکدام از تصاویر را بخوانید تا به عمق فاجعه ساخت و ساز در ایران پی ببرید:

باتوجه به این که سازه نسبتا مقاوم و اسکلت ساختمان دارای مقاومت لازم بوده، تلفات و خسارات ایجاد شده ناشی از عدم رعایت مهار جانبی دیوارها و ضوابط اتصال آن‌ها به سازه رخ داده است. این تصاویر، لزوم دقت بیشتر مهندسان ناظر به رعایت جزئیات مهار قسمت‌های غیرسازه‌ای در ساختمان را نشان می‌دهد.

 

 

در این سازه مهاربندها اجرا نشده لذا زلزله باعث کج شدن و خرابی سازه شده است.

در این تصاویر، ساختمان دارای قاب خمشی بتنی می‌باشد ولی متاسفانه عدم رعایت فاصله بین میلگردهای عرضی (خاموت‌ها) در محل اتصال تیر و ستون و ناحیه بحرانی باعث تخریب اتصال تیر وستون و در نتیجه تخریب کل ساختمان شده است.

در این عکس ما در پشت ساختمان تخریب شده، یک سازه فولادی با مهاربندهای ضربدری را می‌بینیم که به نظر سالم می‌باشد و اتفاق خاصی برای آن نیفتاده است.

یک ساختمان فولادی با مهاربندهای برون‌محور را می‌بینیم که به‌دلیل تعداد کم مهاربند و مقطع ضعیف بادبند ساختمان ابتدا مقاومت کرده ولی با زیاد شدن نیروی زلزله مهاربند ضعیف و کمانش کرده و در ساختمان ایجاد خسارت کرده. ولی با این وجود به‌دلیل داشتن مهاربند ساختمان فروریزش نکرده است و همین بادبند ضعیف نیزمقاومت خوبی نشان داده است البته تیر بادبند نیز به‌خوبی طراحی شده است و مقاومت لازم را نشان داده است.

در این عکس یک ساختمان آجری با سقف طاق‌ضربی را مشاهده می‌کنید که به‌دلیل عدم وجود کلاف‌های افقی و قائم، ساختمان تخریب شده است و در قسمت راه پله نیز انحنای زیادی برداشته ولی تخریب نشده است.

پایان پیام

کد خبر : 57266 ساعت خبر : 7:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57266
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات