کوبلای خان را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کوبلای خان (۱۲۱۶-۱۲۹۴) یکی از باهوش‌ترین و با فرهنگ‌ترین رهبران مغول در آسیا بود. او بر مردمی حاکم شد که تا آن زمان دیده نشده بود به کسی وفاداری نشان بدهند. کوبلای نوه چنگیزخان بزرگترین فاتح مغول بود که امپراطوری بزرگی تاسیس کرد. او رهبر گروهی از قبایل بدوی اسب‌سوار بود. چنگیزخان از کودکی آرزوی فتح چین را که به وسیله اجدادش آغاز شده بود در سر داشت در سال ۱۲۷۹ به آرزوی خود رسید و امپراطوری‌اش را در کامبالاک یا پکن فعلی برقرار کرد و با پایه‌گذاری سلسله یوآن تا سال ۱۳۶۸ در چین حکومت کرد.

کوبلای در اثر تلاش خود برای توسعه امپراطوری خان بزرگ بیشتر موفقیت خود را مرهون فرمانده کل خود سرکرده بزرگ «بایان» بود. بایان را صد چشم لقب داده بودند زیرا قادر بود تمام جوانب یک وضعیت جنگی را قبل از تنظیم و اجرای نقشه ببینند. کوبلای هم امیدوار بود که ژاپن را فتح کنند اما مغول‌ها که اسب‌سواران شگفت‌انگیزی بودند ملاحان خوبی نبودند بنابراین تاخت و تاز و تهاجم‌شان با بدبختی پایان یافت. با این حال قلمرو او به سراسر آسیا کشیده شده بود از اقیانوس آرکتیک تا مالی پنینسولا و از کره تا آسیای صغیر و مرز مجارستان.

کوبلای خان شیوه زندگی چینی‌ها را پذیرفت و بودایی را مذهب رسمی کرد. سراسر زمین‌ها و مرزهای حکومت او برای گسترش بازرگانی و دانش بین شرق و  غرب باز بودند. معروفیت او باعث شد که دانشجویان، ماجراجویان، بازرگانان و نمایندگان سرزمین‌های به دیدار او بروند. مارکوپولو جهانگرد ونیزی نیز یکی از آن اشخاص بود که به مرکز چین سفر کرد و ۱۷ سال را در خدمت کوبلای گذراند و کتابب نوشت که درخشش آتش زدن درباره کولایی را توصیف می‌کنند. این کتاب کمکی برای کاشفان بعدی بود که عاقبت منجر به کشف امریکا گردید.

پایان پیام

کد خبر : 56582 ساعت خبر : 8:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56582
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات