استاندار جدید لرستان بومی است

استاندار جدید لرستان بومی است

پایگاه خبری گلونی، سلیمان میرزاپور رشنو: چرا در این روزها بومی بودن مسئولین، دغدغه برخی افراد شده است؟

حجم مطالبی که در نقد انتصابات اخیر استاندار جدید لرستان انتشار یافته، تا کنون بی‌سابقه بوده است. برخی از این نقدها به حدی دور از انصاف است که سکوت در برابر آن را جایز ندانستم.

بنده شناختی (به جزء سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان که در فضای مجازی قابل دسترسی است) از استاندار جدید لرستان جناب آقابی دکتر خادمی ندارم و هدف این نوشتار، دفاع از تخصص و مدیریت ایشان نیست، اما اینکه توان افراد را با توسعه یافتگی زادگاهشان بسنجیم به دور از خرد است. اینکه بگوییم به دلیل اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد استان محرومی است و مدیران برخواسته از مناطق محروم توانمند نیستند، بی‌انصافی است، مگر لرستان چقدر توسعه یافته است؟

قصد توهین ندارم اما همه خوب می‌دانیم بخش زیادی از اعتراض‌ها، به دلایل شخصی، حزبی و تعلقات طایفه‌ای است و نه دلسوزی برای لرستان؟

اگر مدیر بومی را معادل معنای عوام آن در نظر بگیریم، هر مدیری که متولد خارج از مرزهای سیاسی استان لرستان باشد، غیر بومی است و این قضیه در مورد شهرستان‌ها هم صدق می‌کند. یعنی مسئولان فلان شهرستان همگی متولد آن شهرستان باشند، موضوعی که عملا امکانپذیر نیست.

استاندار جدید لرستان بومی است

مدیر صرفا بومی با مدیر بوم‌گرا بسیار فاصله دارد، مدیر بوم‌گرا لزوما استان و یا شهر محل خدمتش، زادگاه او نیست، اما در تصمیمات و برنامه‌های خود همواره به جغرافیا و فرهنگ منطقه توجه دارد. یک مدیر بوم‌گرا، زادگاهش نه تنها لرستان بلکه پهنه زاگرس و سایر استان‌های لرنشین نیز می‌تواند باشد. مدیری که به طبیعت و کلیت فرهنگ منطقه آشنا باشد و به آن احساس تعلق می‌کند.

سال‌ها قبل استانداری از یکی از استان‌های بیابانی در لرستان مشغول به خدمت شد، زمانی که مدیر اداره جهاد کشاورزی گزارش خشکسالی را ارائه نمود، استاندار مذکور به شدت مخالفت کرد و توجیه وی این بود که بارش به اندازه کافی بوده است، وی بارش لرستان را با زادگاهش مقایسه کرده بود که بارش سالانه آن کمتر از ۲۰۰ میلیمتر است. طبیعتا بارش ۴۰۰ میلیمتر سالانه برای ما خشکسالی و برای آن استاندار گرامی سال پر بارشی است. مطمئنا مدیر مذکور اگر از بختیاری، کرمانشاه و یا کهگیلویه و بویراحمد بود، می دانست که خشکسالی در منطقه وجود داشته یا خیر.

به طور کلی یک مدیر توانمند که استان محل زندگی وی به لحاظ طبیعی و حتی فرهنگی تمایز چندانی با لرستان ندارد، مشکل ساز نبوده و برعکس مدیری که زاده لرستان است و دل در گرو طایفه، باند و …. دارد، آفت است.

در لرستانی که لر شقه شقه شده و همدلی بین مسئولان وجود ندارد، مسئول صرفا بومی لرستان (بر اساس تقسیمات سیاسی) بودن، دردی را دوا نمی‌کند. اداراه‌ای را سراغ دارم که مدیر مثلا بومی، افرادی از طایفه‌اش را در اداره مذکور استخدام نموده و برای اینکه توجهی جلب نشود، برخی افراد فامیلشان را هم تغییر داده‌اند.

در لرستان حتی حزب هم معنایی ندارد، چرا که هنگامی که پای تیره و طایفه به میان می‌آید، حزب نیز فدا می‌شود. قصد بنده تخریب طایفه هم نیست، چرا که این تقسیم‌بندی اجتماعی می‌تواند بستر توسعه نیز باشد، اما با توجه به روند پیش رو، ما نه به لرستان آرمانی بلکه به ترکستان می‌رویم.

استاندار جدید لرستان بومی است

برخی طوایف دیروز، امروز قومیت می‌شوند، برخی به آنچنان خودباوری طایفه‌ای رسیده‌اند که خود را نژاد برتر می‌دانند، کافی است عضو چند کانال و گروه مجازی در چند شهر لرستان شوید، متاسفانه اشاعه موج نفاق و تفرقه به خوبی قابل درک است، حتی افتراق به مناطق مختلف شهری (شمال و جنوب)کشیده شده است. در فضایی اینچنین مدیران بومی (که صرفا زادگاهشان لرستان است)، بومشان طایفه و تیره و … خواهد بود.

در آخر همانطور که در ابتدا هم گفته شد، مدیر بوم‌گرا و نه صرفا بومی در تصمیمات و برنامه‌های خود همواره به محیط و فرهنگ منطقه توجه دارد و سرشار از حس تعلق و دلبستگی به لرستان و کل محدوده لرنشین ایران است. بنابراین اولا نمی‌توان گفت که استاندار لرستان غیر بومی است، چرا که زادگاه ایشان فاصله جغرافیایی و فرهنگی چندانی با لرستان ندارد، دوم اینکه فعلا نمی‌توان در مورد استاندار جدید و اقدامات او، اظهار نظری نمود، چرا که شناخت بیشتر و دقیق‌تر، مستلزم زمان است. امیدواریم این استاندار بومی و هم‌تبار، بوم‌اندیش نیز باشد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 61492 ساعت خبر : 8:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=61492
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات