روحانی به مردم پناه آورده است

روحانی به مردم پناه آورده است

بارها در سخنان رییس‌جمهوری شاهد بودیم ایشان قسم‌های جلاله‌ای را بر زبان جاری کرده‌اند. این سخنرانی‌ها نشان می‌دهد ایشان با مردم درد دل می‌کند و می‌گوید می‌خواهم یک سری کارها انجام شود اما برخی جریان‌ها اجازه کار کردن نمی‌دهند. از لحن رییس‌جمهوری این موضوع استنباط می‌شود که می‌خواهد مردم را در جریان امور گذاشته و به میدان وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روزنامه اعتماد نوشت: «حسن روحانی پس از نزدیک به دو هفته سکوت سرانجام در همایش حقوق شهروندی نسبت به انتقاد‌ها پیرامون بودجه ٩٧ واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد. «محسن غرویان»، استاد حوزه علمیه قم معتقد است روحانی به مردم پناه آورده و سعی می‌کند حضور مردم در کنش‌های سیاسی را حفظ کند.

رییس‌جمهور در نخستین واکنش به انتقادات مطرح شده درباره بودجه سال ٩٧ در اجلاس حقوق شهروندی گفت جوانان بیشتر انتقاد کنند. چرا سکوت رییس‌جمهوری نزدیک به دو هفته به طول انجامید؟

علت سکوت رییس‌جمهوری می‌تواند دلایلی مختلفی داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل سفرهای خارجی رییس‌جمهوری بوده است که فرصت نشان دادن واکنش به انتقادات را نداشتند اما رییس‌جمهوری در نخستین فرصت که اجلاس حقوق شهروندی بود مطالب خوبی را ذکر کردند. رییس‌جمهوری می‌داند مردم تنها پناه دولت هستند و معتقدند که صحبت‌ها باید با مردم بازگو شود. به همین دلیل روحانی نمی‌خواهد این روحیه مطالبه‌گری در جامعه کم شود و بر انتقاد بیشتر جوانان از دولت تاکید می‌کند. دولت دوازدهم در بودجه٩٧ از خود هزینه کرد و حاضر شد در برابر شدید‌ترین انتقادات قرار گیرد اما بودجه به صورت شفاف داختیار مردم گذاشته شود. در همین راستا رییس‌جمهوری روز گذشته وعده داد بودجه‌ریزی و نظارت بر هزینه‌کرد بودجه در موسسات و ادارات مختلف در سال آینده به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد و این اتفاق مبارکی است. رییس‌جمهوری بر آرمان و اندیشه‌های خود ایستاده است اما شرایط جامعه اقتضائاتی دارد.

روحانی خود را ملزم به تحقق وعده‌ها می‌داند؟

برداشت من از روحیه روحانی آن است که ایشان می‌خواهد به وعده‌های خود عمل کند. همه می‌دانند موانعی در این مسیر وجود دارد و مردم دوست دارند این موانع را رییس جمعهور به صورت شفاف بیان کنند اما رییس‌جمهور بنا بر مصالح کشور در بعضی موارد بعضی مطالب را می‌گوید در برخی موارد به تاخیر می‌اندازد.

سطح توقع مردم از دولت بالا است. آیا این موضوع تبدیل به چالش می‌شود؟

کارشناسان احساس می‌کنند ما به طور کلی از نظر اقتصادی شرایط خوبی نداریم و از وجهه سیاسی تحت فشار هستیم. از موضوعات دیگر می‌توان به بحران آب و وقوع حوادث طبیعی اشاره کرد که دولت را در تنگنا قرار می‌دهد. جامعه باید محدودیت‌های موجود را درک کند. روحانی و دولت تلاش دارند کشور را مدیریت کنند اما موانعی در این راه وجود دارد.

منظور شما از پناه آوردن دولت به مردم چیست؟

بارها در سخنان رییس‌جمهوری شاهد بودیم ایشان قسم‌های جلاله‌ای را بر زبان جاری کرده‌اند. این سخنرانی‌ها نشان می‌دهد ایشان با مردم درد دل می‌کند و می‌گوید می‌خواهم یک سری کارها انجام شود اما برخی جریان‌ها اجازه کار کردن نمی‌دهند. از لحن رییس‌جمهوری این موضوع استنباط می‌شود که می‌خواهد مردم را در جریان امور گذاشته و به میدان وارد کند.

منظور شما این است که دولت قصد دارد با سرمایه اجتماعی خود در مقابل جریان‌های مخالف بایستد؟

دقیقا؛ روحانی سرمایه دیگری جز رای اکثریت ندارد و با این پشتوانه می‌خواهد بگوید تلاش خود را کرده و به دنبال عمل به وعده‌های خود هستم. استنباط من این است که روحانی واقعا برای مردم کار می‌کند و آنچه محقق نمی‌شود، در اختیارات دولت نیست.

فشار‌های زیادی پس از ارایه لایحه بودجه سال ٩٧ به دولت وارد شد. آیا ممکن است این فشار‌ها روند شفاف‌سازی در دولت را متوقف کند؟

امروزه دیگر امکان جلوگیری از شفافیت وجود ندارد. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و دسترسی آسان‌تر به رسانه‌ها جلوگیری از انتشار اطلاعات معنایی ندارد. رییس‌جمهور نیز بارها به شعار دولت در اتاق شیشه‌ای تاکید داشته است. این نشان می‌دهد حسن روحانی نیز به دنبال شفافیت است. روحانی می‌خواهد مردم بدانند که تلاش می‌کند تا وعده‌های خود را محقق کند.

پایان پیام

کد خبر : 63160 ساعت خبر : 8:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=63160
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات