رونمایی از کتاب «واقعیت و خیال در سینمای مستند» در سینما حقیقت

کتاب «واقعیت و خیال در سینمای مستند» با حضور دکتر اسماعیل بنی اردلان، دکتر احمد الستی و سید محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره در آخرین روز یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت -شنبه ۲۵ آذرماه- رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کتاب «واقعیت و خیال در سینمای مستند» با مجموعه مقالاتی از: محمد تهامی نژاد، محمدرضا اصلانی، دکتراحمد الستی، دکتر شهاب الدین عادل، سودابه فضایلی، پوریا جهانشاد، رامتین شهبازی، مسعود سفلایی و… با حضور دکتر اسماعیل بنی اردلان شنبه ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو رونمایی شد.

بنی اردلان با ابراز خوشحالی از چاپ شدن کتاب «واقعیت و خیال در سینمای مستند» گفت: علت اهمیت بحث خیال و واقعیت در این است که هیچ هنری بدون خیال امکان پذیر نیست و تمامی هنرها به خیال نیاز دارند.

او ادامه داد: زمانی که از هنر صحبت می شود خیال در کنار آن قرار می گیرد. البته در تفکر فلسفی حقیقت هم در کنار آنها قرار می گیرد. اگر بخواهیم ساده تر به تاریخ نگاه کنیم از نظر ارسطو حقیقت در همین جهان و در وجود موجودات وجود دارد. وقتی ما این عالم را از طریق حواس خودمان درک می کنیم به داده های مشترکی می رسیم که اگر با عقل به سراغ آنها برویم خیال شکل می گیرد.

بنی اردلان با اشاره به این که سینما هنری است که با خیال سروکار دارد گفت: در فیلم هایی که می بینیم خیال و واقعیت وجود دارد. این که پرسیده می شود سینمای مستند آیا بازنمایی از واقعیت است یا نه؟ جنگی تاریخی است. اولین کسی که آن را مطرح می کند ارسطو است که می گوید، هنرمند کسی است که واقعیت را بازنمایی می کند. خود ارسطو قائل به این است که آیینه گذاشتن در مقابل واقعیت بازنمایی نیست. وقتی به واقعیت نگاه می کنیم نگاه ما هم در آن دخالت می کند. بنابراین ما نمی توانیم بازنمایی عین به عین داشته باشیم.

او با اشاره به این که دخالت باید آگاهانه باشد ادامه داد: ما باید قوای خودمان را و بعد نگاه خودمان را به عالم هستی بشناسیم. وقتی نسبتی با این جهان برقرار می کنیم نگاه ما هم در واقعیت تاثیر می گذارد. این کتاب مقالات ارزشمندی درباره همین تفاوت ها و تعاریف دارد.

پایان پیام

کد خبر : 62075 ساعت خبر : 7:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=62075
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات