مطالعه تروفه‌ها و نمونه‌های تاکسیدرمی در موزه تاریخ طبیعی پردیسان

مطالعه تروفه‌ها و نمونه‌های تاکسیدرمی در موزه تاریخ طبیعی پردیسان

مدیرکل دفترموزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست از مطالعه و بررسی دقیق تروفه ها و سایر نمونه های تاکسیدرمی شده در موزه تاریخ طبیعی پردیسان برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، مدیر کل دفترموزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست از مطالعه و بررسی دقیق تروفه ها و سایر نمونه های تاکسیدرمی شده در موزه تاریخ طبیعی پردیسان خبر داد و گفت: اطلاعات ثبت شده از نمونه های موجود در موزه و مخزن علمی به صورت بانک اطلاعاتی تدوین می شود.

طاهره افتخاری با اشاره به غنای نمونه های جانوری و گیاهی، سنگ، کانی و فسیل های گیاهی و جانوری آن، مانند موزه های متناظرش در تمام دنیا، خزانه ای ملی برای حفظ سرمایه های زیستی است، اظهار داشت : این موزه، مرکزی است که علاوه بر ثبت و نگهداری نمونه های منحصر به فرد و باارزش، امکان انجام کلیه‌ تحقیقات نظری وکاربردی در زمینه های مختلف علوم طبیعی و تعامل و ارتباط با سایر موزه های ملی و بین المللی را فراهم کرده است.

مطالعه تروفه‌ها و نمونه‌های تاکسیدرمی در موزه تاریخ طبیعی پردیسان

افتخاری با بیان اینکه موزه مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغتِ علاقه مندان و دوستداران طبیعت است، گفت: به منظور تسهیل فعالیت های محققان و دانش پژوهان درموزه ها، لازم است اصول طبقه بندی سیستماتیک و علمی در موزه لحاظ شود تا پژوهشگران بتوانند به راحتی به تحقیق و فعالیت های علمی بپردازند و موزه تاریخ طبیعی باید از این بابت سرآمد و الگوی نمایشگاههای تاریخ طبیعی کل کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: اهمیت اطلاعاتِ نمونه های موزه ای، بر اساس مستند نگاری آنها بر مبنای معیارها و استاندارد های پذیرفته شده بین المللی است.

افتخاری توضیح داد: این فعالیت شامل شناسایی علمی و رده بندی نمونه، محل و تاریخ جمع آوری نمونه، نام جمع آوری کننده و شناسایی کننده نمونه، وضعیت فعلی نمونه،  و سایر مشخصات لازم جهت ثبت در پلاک نمونه می باشد. این داده ها باید در قالب بانک اطلاعاتی در محیطی مناسب، به منظور استفاده کارکنان موزه و اشخاص مجاز نگهداری شود.

وی در ادامه به یکی از برنامه های مهم دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در طی سالهای اخیر، ساماندهی نمونه های موجود در آن اشاره کرد و گفت:این فعالیت با توجه به تنوع و تعدد نمونه های این دفتر که بالغ بر ۸۵۰۰۰ نمونه گیاهی، جانوری، سنگ، کانی، فسیل های گیاهی و جانوری همچنین نمونه های بانک ژن می باشد، به صورت مستمر در حال انجام است.

به گفته افتخاری، کار بازنگری، شناسایی و ساماندهی نمونه های موزه ای، کاری پر زحمت بوده و نیاز به دقت فراوان دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بخش نمایشگاهی و مخزن علمی دفتر موزه، نمونه های تاکسیدرمی شده موزه تاریخ طبیعی و مجموعه ای از تروفه های بسیار با ارزش وجود دارد ولیکن مشکلات جدی در ثبت و نگهداری مشخصات نمونه ها در گذشته وجود داشته است به طوری که تاکنون  اطلاعات اندکی دراین خصوص گردآوری شده و در موارد بسیاری نیز تنها گزارش اداری درباره آنها وجود داشته که حاصل شناسایی و بررسی توسط افرادی بوده که یا در قید حیات نیستند و یا ایام بازنشستگی را در داخل و خارج از کشور سپری می‌کنند.

افتخاری تصریح کرد:  به منظور رفع نابسامانی های گذشته، مطالعه و شناسایی تکمیلی و تهیه اطلاعات نمونه های جانوری موجود در بخش نمایشگاهی ومخزن علمی موزه ملی تاریخ طبیعی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

وی با بیان اینکه در این پژوهش، اقدام به تهیه اطلاعات تروفه های شاخص و بانک اطلاعاتی مربوط به آنها شده است، گفت با تلاش کارشناسان گروه تخصصی موزه و همکاری دو محقق، آقایان دکتر سالاری و مهندس امینی، فعالیت ساماندهی بخش نمایشگاهی و مخزن علمی موزه تاریخ طبیعی در حال اجراست.

به گفته افتخاری، ساماندهی نمونه های موجود شامل، فعالیتهایی از قبیل تهیه وجمع آوری تاریخچه نمونه های تروفه و اطلاعات مهم مربوط به آنها به منظور درج برروی تابلوهای اطلاعاتی موزه وکیوسک های اطلاعاتی است.

وی در خصوص تیم اجرایی پروژه مذکورگفت: این تیم بازبینی وشناسایی تکمیلی نمونه های موجود در مخزن علمی و بخش نمایشگاهی، رکوردگیری نمونه های خانواده گاوسانان را نیز، براساس شاخص های مندرج در دستورالعمل اندازه گیری CIC (The International Council for Game and Wildlife Conservation) انجام داده و امتیازات آنها در شناسنامه نمونه های موزه، درج می شود.

همچنین براساس مطالعات کتابخانه ای منابع داخلی و خارجی، اطلاعات طبقه بندی های مربوط به فهرست سرخ IUCN کلیه نمونه های نمایشگاهی موزه و مخزن علمی، درشناسنامه نمونه ها نیز درج می شود

افتخاری تصریح کرد: دراین راستا با بررسی اسناد به جامانده و کتب و مستندات علمی و بهره گیری از نظرات مشاوره ای اساتید داخلی و خارجی و کارشناسان CIC و مجسمه سازان و تاکسیدرمیست های پیشکسوت دراین حوزه، تاریخچه شکار تروفه های موزه مشخص می شود.

وی با بیان اینکه بررسی و شناسایی تکمیلی نمونه های موجود در موزه و مخزن علمی، اطلاعات ثبت شده به صورت بانک اطلاعاتی تدوین می شود، اظهار داشت:  آمار دقیقی از تعداد نمونه های جانوری، تاریخچه و مشخصات دقیق گونه ها و محل قرارگیری هریک از آنها در موزه ملی تاریخ طبیعی، به منظور سهولت دسترسی و رهگیری، فراهم می کند.

پایان پیام

کد خبر : 60857 ساعت خبر : 11:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=60857
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات