آئین طلب باران در میان لرها

آئین طلب باران در میان لرها

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عکس «بانوی باران» کاری از «منوچهر تتری» است، این عکس در فستیوال “فتو رات صربستان” فستیوال عکس‌های موسیقی دار به عنوان عکس برتر معرفی شده و در جشنواره‌های جهانی عکس کشور اتریش و چندین جشنواره عکس در ایران حضور برتر و جوایزی به خود اختصاص داده است.

مراسم طلب باران در شهرستان «دره‌ شهر» ایلام بارو طلو نام دارد و یکی از آیین‌های مردم لر در استان ایلام است.

آئین طلب باران در میان لرها

مراسم بارو طلو بدین صورت است که یک بانوی باکره زیبا و رشید را برفراز بلندی در حالی که زیباترین لباس‌ها را به تن کرده است می‌برند تا رقص طلب باران را به اجرا درآورد.

رقص و ملودی لری خاصی ویژه این کار که بی‌شک یکی از باستانی‌ترین آیین‌های لری است با همه سادگیش اجرا می‌شود که پیوندهایی با فرهنگ اسطوره آناهیتا فرشته آب‌های پاک جهان دارد.

در رقص طلب باران سرنا نوازی با دست زدن‌ها همراه است، رقص طلب باران یک رقص تقدسی و ستایشگر است و ستایش با رقص و حرکات موزون گونه‌ای از عبادات در پیشگاه معبود است آنچه در معابد برهمائیان شبه قاره هند دیده می‌شود.

لرها بر این باورند که این رقص دورترین ابرها را به تماشا وا می‌دارد و ابرها عاشق این فرشته زمینی می‌شوند و چون دسترسی به آن ندارند به گریه او را طلب خواهند کرد و باران خواهد آمد.

دره شهر

دَرّه‌شهر یکی از شهرهای غربی ایران و در کوهپایه کبیرکوه از رشته کوه‌های زاگرس و مرکز شهرستان دره‌ شهر است.

این شهر در ساحل جنوبی رودخانه سیمره و در جنوب شرقی حوزه جغرافیایی استان ایلام واقع شده‌است و از شرق و جنوب شرقی با لرستان و خوزستان و از شمال، شمال غرب و جنوب غربی با دیگر شهرستانهای استان ایلام همسایه است.

این شهر یکی از مراکز مهم موسیقی لری است. مردم دره شهر به زبان لری سخن می‌گویند و زبان آنها به زبان مردم پلدختر و اندیمشک نزدیک است.

پایان پیام

کد خبر : 73238 ساعت خبر : 9:49 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=73238
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات