بررسی وضعیت غاز پیشانی سفید در آذربایجان غربی

بررسی وضعیت غاز پیشانی سفید در آذربایجان غربی

کارشناسان گروه بین المللی غاز پیشانی سفید کوچک پتری لمپاد و تونی اسکلین از کشور فنلاند و توماس آرواک از کشور نروژ به منظور بررسی وضعیت گونه در آذربایجان غربی به ایران عزیمت کردند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، با شروع فصل سرما پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی مهاجرت دستجمعی خود را شروع می‌کنند.

در بین این پرندگان گونه ای با ارزش از لحاظ بین المللی به نام غاز پیشانی سفید کوچک وجود دارد. این گونه از جمله گونه‌های حفاظت شده جهانی بوده و در حال حاضر جهت حفاظت از آن کارگروهی بین المللی به نام کارگروه حفاظت و تدوین برنامه عمل گونه غاز پیشانی سفید کوچک زیر نظر موافقتنامه پرندگان آبی مهاجر آفریقا- اوراسیا (UNEP/AEWA) تشکیل شده است که وضعیت گونه را در سطح جهان بررسی می کند.

بررسی وضعیت غاز پیشانی سفید در آذربایجان غربی

کشور ایران نیز که یکی از اعضاء آن کار گروه است هر ساله پذیرای جمعیت کثیری از این گونه در فصل مهاجرت است. یکی از اصلی ترین مکانهای مسیر مهاجرت این پرنده در سد ارس و حاشیه رودخانه منتهی به آن است.

به دلیل همین اهمیت و لزوم سرشماری جمعیت این پرنده سه نفر از کارشناسان عضو کارگروه درخواست بازدید از منطقه و بررسی شرایط منطقه و همچنین سرشماری گونه مذکور را داشتند که پس از اخذ تاییدیه های لازم به ایران اعزام شدند.

کارشناسان گروه بین المللی غاز پیشانی سفید کوچک پتری لمپاد و تونی اسکلین از کشور فنلاند و توماس آرواک از کشور نروژ به منظور بررسی وضعیت گونه در آذربایجان غربی به ایران عزیمت کردند.

 از دلایل اصلی عزیمت آنها بررسی وضعیت زیستگاهی غاز پیشانی سفید کوچک در ایران بود که خوشبختانه در زمان حضور آنها ۷۶۱۲ غازپیشانی سفید کوچک تنها در حاشیه سد ارس شمارش شد که در سایت www. Piskulka.net  که سایت رسمی و جهانی ثبت غاز پیشانی سفید کوچک است، ثبت شد. این سرشماری با نظارت دفتر حیات وحش و آبزیان داخلی و کارشناسان استان آذربایجان غربی صورت گرفت.

در راستای اهداف و سیاست های کلان سازمان به منظور حفاظت از تنوع زیستی و با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع محیط زیست از دیدگاه مقام معظم رهبری و دولت یازدهم، تدوین برنامه عمل حفاظت و مدیریت غاز پیشانی سفید کوچک نهایی و اجرای آنها به استانهای ذیربط ابلاغ شده است.

پایان پیام

کد خبر : 69696 ساعت خبر : 8:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=69696
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات