درختکاری و هشدار درباره منابع آبی در سراسر ایران

فعالان محیط زیست سراسر کشور در قرار سبز هفته نخست زمستان به فعالیت‌های متنوعی برای حفظ محیط زیست پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فعالان محیط زیست سراسر کشور نخستین هفته از دی ماه را با فعالیت‌های مختلفی برای حفظ محیط زیست آغاز کردند.

در شهر شیراز استان فارس نمایندگان تشکلهای محیط زیستی استان فارس به همراه تعدادی از فعالین زیستی در مجاورت پالایشگاه شیراز با پلاکاردهایی مراتب نگرانی خود را از تصویب احتمالی طرح توسعه پالایشگاه مطرح کرده و خواستار پیگیری بیشتر این موضوع توسط مسئولین استان شدند. پایین رفتن منابع آبی بمو در نتیجه افزایش سه برابری آب مصرفی پالایشگاه و آثار منفی آن بر شور شدن آب شرب چاهها و قنات زرقان، عدم توجه به ارزیابی زیست محیطی و عدم پیش بینی توسعه فضای سبز منطقه برای جبران توسعه سه برابری پالایشگاه از موارد عمده ای بود که در این تجمع مد نظر معترضین بود.

در شهر اراک استان مرکزی انجمن های محافظان طبیعت اراک، سبز اندیشان اراک، سبزگستر مرکزی، اوقات فراغت، ادفا، در عملیات اطفاءحریق تالاب میقان اراک حضور داشتند. در این آتشسوزی که بنا بر شواهد غیر طبیعی بود و از ساعت ۱۲ بامداد تا ۱۷ عصر روز جمعه به طول انجامید، حدود ۵۰ هکتار از نیزار های این تالاب طعمه حریق شد.

در شهر گیلانغرب استان کرمانشاه برنامه جنگلانه شهرستان گیلانغرب در محل آتش سوزی سرکش و به مناسبت چهلمین روز درگذشت جانباختگان زلزله استان کرمانشاه توسط انجمن سبز زاگرس و حضور اداره منابع طبیعی گیلانغرب، باشگاه کوهنوردی مهرنگار گیلانغرب، نماینده دبیرخانه انجمنهای زیست محیطی استان و فعالان محیط زیست در روز جمعه اول دی ماه برگزار شد.

در شهر زرقان استان فارس به همت انجمن همیاران محیط زیست زرقان، برای سومین سال متوالی طرح آموزشی مدارس جامع محیط زیست در تمام مقاطع ابتدایی مدارس شهر زرقان اجرا شد. لازم به ذکر است که در سال تحصیلی جاری حدود ۲۷۰۰ دانش آموز از ۱۲ مدرسه مقطع ابتدایی، هم زمان تحت آموزش محیط زیست قرار گرفته و با اهمیت راهکارهای حفاظتی آشنا می شوند.

در شهر کرمانشاه استان کرمانشاه سومین مرحله از توزیع ۳۰۰۰ کیسه پارچه ای مانیز در کرمانشاه به همت سمن پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه و همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری برگزار شد.

در شهر شیراز استان فارس چهارمین سال اجرای طرح ملی جنگلانه روز جمعه ۱ دیماه در شیراز با هماهنگی خانه فرهنگ بوم‌گردان پارس و حضور بیش از ۳۳۰ نفر از دوستداران طبیعت در منطقه‌ی قرق شده‌ی حسین‌آباد برگزار شد. در این برنامه که بیش از ۳۵ کیلوگرم بذر در ۱۳ هکتار بذرکاری شد، انجمن‌ های ایلفا، گروه رفتگران طبیعت فارس، گروه کوهنوردی کهن دیارا، کانون خانه سبز دانشگاه علوم‌پزشکی، کانون خانه سبز دانشگاه شیراز، دانشگاه فرهنگیان، گروه پارس آفرود، هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی استان فارس، گروه کوهنوردی زاگرس صدرا، انجمن حیات وحش پارس، مدرسه طبیعت بوم‌بان، هیئت ورزش‌های همگانی استان فارس حضور داشتند.

در شهر باشت گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد طرح ملی جنگلانه با هدف کاشت نهال و بذر درخت بلوط در شهرستان‌های باشت و گچساران با حضور ۸۵ دانش‌آموز از مدرسه سما در جنگل‌های وزگ که تابستان امسال بخشی از آن دچار آتش‌سوزی شده بود برگزار شد. در این طرح ملی که به کوشش و میزبانی تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس و دبیرخانه جنگلانه استان برگزار شد معاون سیاسی فرماندار و مسئول مشارکت‌های مردمی، معاون فنی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، مدیریت و کارکنان اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، معاونین اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه بویراحمد، رئیس دانشگاه سماء یاسوج، بخشداری، چند گروه کوهنوردی و شخصیت‌های مستقل همیار طبیعت حضور داشتند.

در شهر خرم آباد استان لرستان جلسه هم اندیشی جنگلانه به همت دبیرخانه جنگلانه لرستان در خرم اباد برگزارشد. در این نشست نمایندگان انجمنهای فعال خرم آباد و همچنین نمایندگانی از شهرهای درود، نوآاباد، کوهدشت، بروجرد حضور داشتند و به بحث پیرامون چگونگی برگزاری هرچه بهتر جنگلانه و مشارکت حداکثری مردم پرداخته شد.

در شهر آبدانان استان ایلام بذر کاری در نهالستان اداره منابع طبیعی با همت بانوان طبیعت دوست آبدانان ایلام انجام‌شد.

در شهر دورود استان لرستان برنامه کاشت بذر بلوط در عرصه های جنگلی شهر دورود توسط اعضای انجمن بلوطبان و انجمن سبز اندیشان اشترانکوه و هیئت کوهنوردی شهرستان دورود انجام شد.

در شهر لاهیجان استان گیلان به همت انجمن بوم بانان گیلان جلسه هم اندیشی استحصال آب باران با حضور اساتید متخصص رئیس انجمن سیستم سطوح آبگیر باران ایران و جناب آقای دکتر قدرتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.

در استان ایلام پاکسازی ۵۰ درصد از اراضی جنگلی آلوده به آفت نیمه انگلی لورانتوس در انتهای شرقی کوه قلاجه، مرز بین استان ایلام و کرمانشاه توسط اعضای انجمن ناجی بلوط زاگرس صورت گرفت.

در شهر لاهیجان استان گیلان نشست تخصصی بررسی طرح تنفس جنگل های هیرکانی توسط انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.

در شهر شیراز استان فارس تشکل پاکسازان طبیعت فارس با مشارکت سبزاندیشان کلات سرخ زاگرس و حضور بیش از ۲۵۰ نفر از دلسوزان راستین طبیعت ۷ هکتار زمین سوزانده شده در بام سبز قلات را، با ۲۰ کیلو بذر بادام کوهی احیا کردند. در این برنامه تشکل پاکسازان طبیعت سیوند، کانون وکلای منطقه فارس، باشگاه فرهنگی ورزشی شیراز جوان، گروه کوهنوردی پارس، گروه کوهنوردی گلستان، شورای اسلامی قلات و شورای اسلامی کودیان نیز حضور داشتند. در خاتمه نیز حلقه انسانی برای ایجاد اتحاد و نه به زمین خواری در محدوده ارتفاعات قلات و کودیان ایجاد و فعالان زیستی با دست نوشته هایی پیام خود را به سمع و نظر مسولان استان رساندند.

در شهر مشهد استان خراسان رضوی انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات در حاشیه ابتدایی جاده طرقبه به عنوان صد و شصت و یکمین فعالیت خود اقدام به پاکسازی و فرهنگسازی خود پرداختند.

در شهر آستارا استان گیلان به همت گروه زیستمان، ۸۰ نفر از مردم آستارا برای پنجمین هفته متوالی اقدام به پاکسازی رودخانه مرداب با هدف تبدیل این رودخانه به اولین رودخانه بدون زباله ایران کردند. اجرای زنده موسیقی توسط کودکان در حاشیه این برنامه نیز رنگ و بوی خاصی به این مراسم داده بود. تعداد شرکت کنندگان این برنامه در هفته اول ۱۰ نفر بود.

در شهر لاهیجان استان گیلان جشن‌یلدای مهربانی در فضایی پر از شادی و شور و نشاط با اجرای هنرمندانه کودکان سندرم داون گیلانی توسط کارگروه کودک نوجوان بوم‌ بانان در باغ روشن بهار، لاهیجان برگزار شد.

در شهر یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به همت انجمن محیط زیستی نهضت سبز زاگرس، جشن شب یلدا در کنار مادران سالمند در سرای سالمند آرامش یاسوج برگزار شد.

پایان پیام

کد خبر : 65408 ساعت خبر : 3:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65408
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات