درختی بکاریم که آبیاری نخواهد

درختی بکاریم که آبیاری نخواهد

ما دنبال درختانی هستیم که بعدا نیازی به آب نداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی  موسسه متارخ به مناسبت نکوداشت روز جهانی درخت، نشتی با حضور فعالان زیست محیطی، تنی چند از اهالی فرهنگی و چند نفر از اعضای شورای شهر برگزار کرد.

مظفر افشار پدر بلوط ایران در خصوص شرایط زیست‌محیطی و ارتباط آن با زندگی انسان‌ها گفت: سالم‌بودن ما به آب، خاک، درخت برمی‌گردد که خدا را شکر انجمن‌های زیست‌محیطی شهر خرم‌آباد حقیقتا در این حوزه کارهای خیلی زیادی انجام دادند، تلاش همه در جهت سبز بودن شهر خرم‌آباد است.

درختی بکاریم که آبیاری نخواهد

وی ادامه داد: سالم‌بودن ما به آب، خاک، درخت برمی‌گردد که خدا را شکر انجمن‌های زیست‌محیطی شهر خرم‌آباد حقیقتا در این حوزه کارهای خیلی زیادی انجام دادند، تلاش همه در جهت سبز بودن شهر خرم‌آباد است، خدا را شکر کارهای خوبی هم در سطح شهر با همت عزیزان دلسوز شورای شهرمان که الان حضور دارند انجام شده است. افشار تاکید کرد: پشتوانه قوی سازمان پارک‌ها و شهرداری ما هستیم، ما باید بیشتر در این راستا گام برداریم، حقیقتا هرکسی برای شهرما کار کند، به نام از او اسم خواهیم برد، اکثر انجمن‌ها در عمل خودشان را نشان داده‌اند.

افشار یادآور شد: هرچه برگ درخت پهن‌تر باشد اکسیژن بیشتر بیرون می‌دهد و گازهای سمی بیشتری می‌گیرد و حالا خوشبختانه ما درخت‌های بلوط را پرورش داده‌ایم که برگ پهنی دارد، البته به ‌جزء بلوط زالزالک وحشی، مرو، گلابی وحشی، کلنگ یا بَنه، پسته کوهی و تالک؛ داغداغان را هم داریم، طول عمر این چهار گونه ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ سال است.

وی افزود: در ۵۵ کیلومتری خرم‌آباد ضلع‌غربی ۸۰ پهلو در محدوده سفیدکوه به طرف چگنی، درخت ۱۳۵۰ ساله داریم، همچنین درمحدوده بسطام نیز درختی ۹۰۰ ساله وجود دارد بنابراین ما می‌توانیم در این راستا هم برای ثبت جهانی این گونه‌ها گام برداریم.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: بلوط‌هایی که ما در سال اول کاشتیم در سال اول ۱۲ -۱۰ روز یک بار آب دادیم، در سال دوم ۱۸-۱۷ روز یکبار آبیاری کردیم، سال سوم تابستانی سه الی چهار بار آب داده‌ایم، متاسفانه بعضی از مدیران دید درازمدتی ندارند، فقط اکثرا این فکر را دارند که من دو سال یا چهار سال مدیر هستم، پس یک درختی کشت کنم که سریع در این یکی الی دو زود بازده باشد.

افشار خاطرنشان کرد:، ما باید بروی درختان بومی خود کار کنیم، البته یک بار در شهرداری که جلسه‌ای داشتیم بعضی ازعزیزان فرمایش می‌کردند که درخت مثمر زیبا نیست؛ این درحالی است که ما دنبال درختان مثمر هست، درواقع ما دنبال درختانی هستیم که بعدا نیازی به آب نداشته باشند.

درختی بکاریم که آبیاری نخواهد

وی اضافه کرد: ولی ما باید این بلوط را در جایی کشت کنیم که دست‌رسی آب به آن کم است، ما باید بیشتر و وقت خود را برای این درخت بگذاریم، هیچ عیبی ندارد که این درخت کُند رشد می‌کند، ما فکر ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر در درخت‌کاری هستیم، امروز ما درختی داریم که دو هزار سال عمر دارد، در واقع ما باید به دنبال درختی باشیم که در آینده نیازی به آب نداشته باشد.

افشار با ا بیان اینکه مسئولان ما نباید به فکر پست و میز خود باشند زیرا این سمت‌ها زودگذر است، تصریح کرد: ما باید از خود اثری به یادگار بگذاریم، این پست، میز و مقام گذرا است، شادروان علی‌محمد ساکی، شاید نسل جوان وی را ندیده باشند اما کارهای ایشان را دیدند و از ما بیشتر تعریف ایشان را می‌کنند. او اظهار کرد: خوشبختانه امروز کمربند سبز آغاز به کار کرده است، در طرح باغ شهر قرار شد که به هرخانوار دو تا نهال داده شود، امیدوارم آقای مهندس اسداللهی، آقای مهندس جلالوند در این راستا این برنامه را حتما پیاده کنند،. در این میان ما نهال را از نهالستان خود می‌گیریم. یعنی همانند آنچه پارسال به کرمانشاه، ایلام و عراق دادیم.

وی در پایان گفت: امروز تولید نهال ما بالا است، در حال حاضر دوهزار نهال کشت شده است یک قسمتی را در نظر بگیریم، برای نمونه در حال حاضر که در کوه جهاد کار می‌کنیم، اگر موافق باشید در همان جا خانواده‌ای دو نهال را اهداء کنیم، در واقع نفری دو نهال را می‌توانیم از آن‌جا بگیریم.

پایان پیام

کد خبر : 69808 ساعت خبر : 6:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=69808
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات