دشتی: ۸۵ درصد آثار از اجرای زنده انتخاب شد

نشست پرسش و پاسخ اصغر دشتی قائم‌مقام سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر با حضور پریسا مقتدی مدیر بخش استان‌ها و مرور جشنواره در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این نشست که اداره آن را حمیدرضا ابک مدیر روابط عمومی جشنواره بر عهده داشت ابتدا پریسا مقتدی با اشاره به تغییر روش در انتخاب آثار بخش مرور نسبت به سالهای قبل گفت: همانطور که می‌دانید امسال ۷۰ هنرمند مرتبط با تئاتر از میان حدود ۱۲۰ هنرمند انتخاب شدند.

مدیر بخش مرور ادامه داد: پس از ارتباط با افراد این فهرست، کسانی که زیر هفت اثر را دیده‌اند، کسانی که به هردلیل مایل به حضور در تیم کارشناسی نبودند و یا مایل بودند حضورداشته باشند اما نامی از آن‌ها برده نشود از این فهرست ریزش کرد و درنهایت ۷۰ نفر برای این کار انتخاب شدند. این افراد با دریافت دفترچه‌های مخصوصی که در این خصوص طراحی‌شده بود به انتخاب آثار پرداختند. یکی از شروط حضور این افراد در تیم کارشناسان این بود که هر فرد لازم بود در مورد حداقل ۷ نمایش این بخش رأی دهد؛ بنابراین اگر رأی کسی به ۷ اثر نرسد لازم است فیلم نمایش را ببیند تا به درصد استاندارد لازم در رأی‌گیری برسیم.

در ادامه این نشست اصغر دشتی قائم‌مقام جشنواره به اعلام نتایج به‌دست‌آمده از آنالیز آرای ۷۰ کارشناس بخش مرور پرداخت.

اصغر دشتی درباره میزان آرای کسب‌شده گفت: با توجه به اینکه اولویت امسال ما دردیدن نمایش زنده بود درمجموع ۱۵۵۰ رأی از ۷۰ کارشناس در خصوص ۱۲۷ نمایش کسب شد. از این تعداد ۱۳۴۰ رأی مربوط به آثار زنده و ۲۱۰ رأی مربوط به فیلم آثار بود که درواقع ۱۳٫۵ درصد آرای کسب‌شده از فیلم و ۸۶٫۵ درصد از آثار زنده به شمار می‌رود.بنابراین بیش از ۸۵ درصد آثار از اجرای زنده انتخاب شد.

در ادامه این نشست تجزیه‌وتحلیل‌هایی از آرای به‌دست‌آمده درباره تفکیک کارشناسان بر اساس میزان نمایش‌های دیده‌شده، درصد تفکیک حرفه کارشناسان به‌کل اعضا، نسبت سهم تماشاخانه‌ها در آثار پذیرفته‌شده، نسبت آثار پذیرفته‌شده در بخش مسابقه از آثار تهران و شهرستان‌ها، نسبت سهم تماشاخانه‌های دولتی، خصوصی، دانشگاهی و اداره کل هنرهای نمایشی به‌کل آثار و … ارائه شد.

قائم‌مقام جشنواره در این خصوص گفت: از ۷۰ کارشناسان انتخاب بخش مرور ۱۱ نفر بالای ۳۰ اثر، ۱۲ نفر بین ۲۰ تا ۳۰ اثر، ۱۷ نفر بین ۱۵ تا ۲۰ اثر، ۲۳ نفر بین ۱۰ تا ۱۵ اثر، ۵ نفر بین ۷ تا ۱۰ اثر و ۲ نفر کمتر از ۷ اثر نمایشی را به‌صورت زنده داوری کردند. همچنین در این طرح که از حرف مختلف مرتبط با تئاتر و حتی چهره‌های سیاسی هم حضور داشتند نویسندگان، بازیگران، کارگردانان، منتقدین و روزنامه‌نگاران هرکدام با حدود ۱۱٫۵ درصد بیشترین سهم را داشتند و پس‌ازآن طراحان شامل طراحان صحنه، لباس، گرافیک و گریم درمجموع با ۱۴٫۵ درصد در این رأی‌گیری شرکت داشتند و سیاسیون با ۲٫۸ درصد نیز در شمار کمترین سهم از حضور در این گروه ۷۰ نفره را داشته‌اند.

دشتی درباره سهم تماشاخانه‌ها با توجه به آثار پذیرفته‌شده گفت: درمجموع از ۲۴ سالن و مرکز تئاتری آثار به جشنواره راه یافت که مجموعه تئاتر شهر، با ۳۹۵ رأی و حدود ۲۵ درصد آرا بیشترین سهم و پس‌ازآن به ترتیب ایرانشهر، مولوی، پالیز بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

بنا بر آمار استخراج‌شده تماشاخانه‌های بخش خصوصی ۳۰٫۲ درصد، مجموعه‌های زیر نظر اداره کل هنرهای نمایشی و تماشاخانه‌های زیر نظر شهرداری هرکدام ۲۶٫۶ درصد و بخش دانشگاهی با ۱۶٫۶ از آثار پذیرفته‌شده را به خود اختصاص دادند.

اصغر دشتی در ادامه سه رکن اصلی شیوه انتخاب توسط کارشناسان را تنوع در نسل‌های تئاتری، تنوع در سلایق تئاتری و تنوع در سبک‌های تئاتری اعلام کرد و افزود: این شیوه روش کاملاً جدیدی در انتخاب آثار نیست اما بر اساس نیازهای جشنواره تئاتر فجر طراحی شد و قطعاً در کنار حسن‌هایی که دارد عیوبی هم خواهد داشت. ما خودمان برخی از آسیب‌های این روش را دستی بودن می‌دانیم و با دیجیتالی کردن خطاهای انسانی حذف می‌شود. همچنین لازم است بیش از ۷۰ کارشناس در این فهرست قرار بگیرند و هر کارشناس در حوزه تخصص خود ضریبی را شامل شود تا رأی‌گیری تخصصی‌تری اتفاق بیافتد و همچنین ازنظر من خوب است که نام این افراد هم اعلام شود.

دشتی در ادامه گفت: ما علاقه‌مند بودیم این سازوکار درباره انتخاب آثار شهرستان‌ها هم صورت گیرد که به دلیل کمبود زمان امکان‌پذیر نشد و امیدواریم سال آینده بشود با این روش به انتخاب آثار برسیم.

در ادامه نشست پریسا مقتدی در پاسخ به سؤال درباره سازوکار کسانی که در فهرست کارشناسان قرار داشتند و اثری از آن‌ها متقاضی حضور در جشنواره هستند گفت: یکی از شروط قیدشده در دستورالعمل این کار که همان ابتدا به کارشناسان منتقل شد این بود که کارشناسان حق ندارند درباره نمایش خود رأی بدهند که در دفترچه‌های ارسالی تمام کارشناسان در صفحه مربوط به نمایش خود با اعلام نقششان در آن صفحه در رأی‌گیری آن اثر شرکت نکردند.

همچنین اصغر دشتی در پاسخ به سؤال درباره نتایج به‌دست‌آمده از این نوع نظرسنجی گفت: درنهایت آثاری بودند که ما انتظار داشتیم در جشنواره پذیرفته شوند که در ناباوری دیدیم که رأی لازم را نیاورد و آثاری بودند که ما بعید می‌دانستیم بتوانند رأی لازم را بیاورند اما رأی آوردند و پذیرفته شدند.

پایان پیام

کد خبر : 69029 ساعت خبر : 8:21 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=69029
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات