دیشب بعد از زلزله، شب خود را چگونه گذراندید؟

پایگاه خبری گلونی، نیره حاتمی‌کیا: وقت زلزله در حال چک کردن موبایل‌هامون بودیم که بعدش سریال ببینیم. زلزله اومد.‌توی نت چک کردیم و مطمئن شدیم. رفتیم و جای خواب نورارو چک کردیم‌. بعد اومدیم و نشستیم سر سریال دیدن‌مون! بعد هم خوابیدیم!

می‌دونین چرا؟ چون یک سری پیغام صوتی شنیده بودیم از شخصی به نام آقای محمد معصومی که در اون در مورد زلزله صحبت کرده بود. وقوعش رو به واسطه گسل‌های تهران “اجتناب ناپذیر” خونده بود “اما”، این اما خیلی مهمه: به شنونده‌هاش با فکت‌هایی که دیده بودیم (اسکله‌های بتونی و فلزی ساختمان‌ها) اطمینان داده بود که تهران در زلزله دچار Collapse یا فروریختگی نمی‌شه. به همین دلیل، به جای اینکه لحظه زلزله فکر کنین “دیدار به قیامت” و بزنین به دل راه‌پله‌های ساختمان، ساختمون‌تون رو با وسایل ساده‌ای که باعث قطع گاز و برق و آب بشه، تجهیز کنین و در جای امن خونه‌تون پناه بگیرین. منتظر باشین زلزله تموم بشه و بعد به فکر راه‌حل‌های بعدی باشین. دیشب مطمئنم که این فایل بارها و بارها شنیده شد. من تمام مدت این رو برای دوستانم می‌فرستادم و ازشون می‌خواستم به جای ترس کشنده و فزاینده‌ای که دچارش شدن، به خودشون بیان و آرامش خودشون رو حفظ کنن. دیشب تمام شد و صبح ما بیدار شدیم و با اطمینان خاطر، دخترجان رو رسوندیم مهد و سراغ کارهامون رفتیم. هر کسی رو هم که دیدیم این فایل رو شنیده بود. مردم‌آروم شده بودن. حالا قرار بود به دور از استرس، برای سلامتی خودشون و اطرافیانشون تصمیم‌ بگیرن.

حالا اومدم توی نت می‌بینم پر شده از حرف‌های برخی آدم‌ها که این آقای محمد معصومی کاسبه و می‌خواد جنس خودش رو بفروشه! اون اصلا زلزله‌شناس نیست! اون اصلا خبر نداره چی به چیه!
ابن جور موارد من دهانم باز می‌مونه. می فهمین و خودتون رو به نفهمی‌ می‌زنین؟ الان کجای این فایل صوتی بوی تبلیغ محصول می‌داد؟ چند درصد از مردم فکر کردن “بریم از آقای معصومی دستگاه بخریم؟!”
اون آدم دیشب با اون فایل صوتی، چیزی رو به ما گفت که توی این سی و سه سال عمری که از خدا گرفتم، هیچ متخصص زلزله‌ای نگفت. تمام مدت ترس رو به‌ مردم تزریق کردن و فلج کردنشون چه فایده‌ای داشت؟ که مثلا برین دعا کنین زلزله نیاد! زلزله یک اتفاق طبیعیه که رخ می‌ده و “باید که رخ بده”.

من سال‌هاست که مقاله و مصاحبه‌های مربوط به زلزله رو نمی‌خونم. چه از پدر زلزله ایران که آقای عکاشه باشن و چه از خیلی‌های دیگه. مصاحبه‌ای که با این حرف یک زلزله‌شناس شروع بشه ” من صبح به صبح که بیدار می‌شم از خواب، می‌گم خدایا! من و خانواده‌ام توی زلزله نمیریم!” چه بار مثبتی داره؟!

عاقل باشیم! بی شعور نباشیم! به قول یکی از دوستان، اگر مرد علم هستیم، حرف زدن با مردم رو هم یاد بگیریم!

پایان پیام

 

کد خبر : 65704 ساعت خبر : 10:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65704
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات