«ساسات» در کتابخانه پیروزی نقد و بررسی شد

«ساسات» در کتابخانه پیروزی نقد و بررسی شد

به گزارش گلونی از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، عصر ۲۴ دیماه ، نشست نقد و بررسی کتاب «ساسات» اثر رضا ساکی، با حضور دکتر اسماعیل امینی منتقد ادبی و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه کتاب در حالی در کتابخانه عمومی پیروزی با استقبال زیادی روبرو گردید که نویسنده اثر اعلام کرد این تعداد علاقه‌مند حتی در جمع‌های کتابخوانی حوزه هنری هم سابقه نداشته است.

با دیدن فضای کتابخانه پیروزی حالم خوب شد

«رضا ساکی» در این جلسه در ابتدا از استقبال زیاد مخاطبین به حوزه کتاب و اینکه ۲۴ نفر از مدعوین کتاب را مطالعه کردند ابراز خرسندی کرد و گفت: از اینکه دوستان پیگیر کتاب و کتاب‌خوانی هستند و از فضایی که در کتابخانه پیروزی برای احترام به کتاب دیدم حالم بسیار خوب است. وی با اشاره به تالیف‌ها و کارهای جدیدش افزود: هرروز صبح ساعت ۱۰ از رادیو جوان برنامه‌ای در مورد محیط زیست با رویکرد طنز دارم و همچنین با نشر قاف نیز برای انتشارکتاب جدیدم در حال همکاری هستم.

تلاش کردم سادگی و روان بودن قصه ها حفظ شود

ساکی با اشاره به کتاب ساسات ادامه داد: تلاش کردم تا سادگی و روان بودن قصه‌ها حفظ شود و به همین دلیل از توصیفات اضافه خودداری کردم.

به کاستی های کتاب واقفم

وی در عین حال تصریح کرد: گاهی اوقات برخی از اتفاقات کتاب و قصه‌ها آن طوری که میخواهید در نمی‌آیند البته من به عنوان یک نویسنده همچنان در حال تجربه کردن هستم و در حالی که وقتی این کتاب چاپ شد من از آن گذشتم و به سراغ کارهای دیگرم رفتم اما همچنان به کاستی‌های کتاب واقفم. این طنز نویس و روزنامه‌نگار که تاکنون کتاب های دیگری همچون منتقدی از شوروی سابق، بابا باتری‌دار می‌شود و سمساری را نوشته است یادآور شد: در نگارش طنزو کمدی اگر قدری طنز را کش بدهید کار از دستتان خارج می‌شود و من تلاش کردم تا موقعیت کمدی قصه‌ها از دستم در نرود.

برخی ها تصور می‌کنند قصه‌های این کتاب بخشی از خاطرات من است!

ساکی با بیان اینکه برخی از مخاطبین تصور می کنند شاید این قصه‌ها بخشی از خاطرات من باشد خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان این قصه ها خاطرات من نیست بلکه اتفاقات ذهنی است ولی سادگی قصه‌ها خیلی ها را برآن داشته که تصور کنند شاید اینها بخشی ازخاطرات من بوده!

به دنبال شوخی با الفاظ نبودم

نویسنده کتاب ساسات افزود: هیچ شوخی لفظی در این کتاب پیدا نمی‌کنید چرا که اصلا به دنبال شوخی با الفاظ نبودم.

«ساسات» در کتابخانه پیروزی نقد و بررسی شد

«اسماعیل امینی» منتقد ادبی و صاحب کتاب‌هایی همچون جلسه شعر، دکتر بازی، لبخند غیرمجاز هم در این جلسه گفت: در حال حاضر در شرایط مساعدی زندگی نمی‌کنیم چرا که هم آب و هوا و هم بلاهایی که خودمان در محیط زیست ایجاد کردیم و هم برنامه‌های آزمون خطاهایی که معمولا در زندگی هر کدام از ماها وجود دارد زندگی را به کام‌مان تلخ کرده است اما چراغ امید روشن است چرا که با نسلی مواجهه هستیم که نسبت به دانایی حساسیت پیدا کرده و کتاب می‌خواند و می‌نویسند در حالیکه در دوران نوجوانی ما این مسائل خیلی رایج نبود و این جور چیزها کاراضافی محسوب می شد!

نشست‌های کتاب خوانی امیدوار کننده است

وی تاکید کرد: نشست‌های کتاب‌خوانی و نقد و بررسی کتاب‌ها امیدوار کننده است و اگر قرار است تحولی در جامعه ایجاد شود بی‌شک نه به دست سیاستمداران بلکه از دل کتابخانه‌ها و کلاس‌های دانشگاهی خواهد بود.

طنز در مجامع علمی جدی گرفته نمی شود

‌امینی، علاقه خود را زبان و ادب پارسی و بیشتر در حوزه شعر اعلام کرد و گفت: حوزه کاری من پژوهش و نوشتن بر نقد ادبی و نظریه‌های طنز است این درحالی است که طنز در هیچکدام از مجامع علمی جدی گرفته نمی‌شود.

هیچ کس مافوق نقد نیست

این منتقد ادبی که سابقه عضویت در شورای عالی شعر و داوری جشنواره های ادبی و فرهنگی را دارد ادامه داد: وقتی قرار است اثر ادبی را نقد کنیم منظورمان نقدی نیست که در سیاست و در مطبوعات رایج است. این درحالی است که معتقدم هیچ کس مافوق نقد نیست به جز خداوند متعال. منظور ما از نقد ایراد گیری از اثر ادبی نیست بلکه آن را می‌خوانیم و تفسیر می‌کنیم تا در این تفسیر برخی از نشانه ها آشکار گردد و آنگاه است که مشخص می‌شود آن اثر چقدر خلاقانه و یا چقدر تکرار کارهای گذشته بوده است.

کار طنز ایجاد خنده نیست

دکتر اسماعیل امینی با بیان اینکه طنز اصطلاحی است که برای همه چیزهایی که نسبتی با خنده دارند به کار می‌رود افزود: اساسا کار طنز ایجاد خنده نیست بلکه ترسیم وضعیت مضحکی است که به شیرینی بیان می‌شود این که این بیان منجر به خنده بشود یا نشود خیلی اهمیتی ندارد. طنز معمولا یک وضعیت غیرمعقول را بیان می‌کند و گاهی ممکن است خیلی هم شیرین نباشد بلکه بسیار تلخ باشد.

در داستان با انسان غیر تیپیکال روبرو هستیم

نویسنده کتاب عضو زورگیر با اشاره به حکایت و داستان ادامه داد: ما در حکایت‌ها، با تیپ‌هایی از پیش شناخته شده روبرو هستیم و چون تیپ‌ها از قبل برای مردم مشخص هستند لذا نتایج آن هم از پیش برای مخاطب آشکار است اما ما در داستان با انسان واقعی که تیپیکال نیست و خصلت‌های قابل پیش‌بینی ندارد روبرو هستیم و به همین جهت هم هست که نتایج آن قابل پیش‌بینی نیست. به گفته این استاد دانشگاه، در داستان ، داستان‌نویس هیچ نتیجه‌‌ای نمی‌خواهد بگیرد و فقط تجربیات انسانی را روایت می‌کند به نحوی که مخاطب نیز در بخشی از این روایت‌ها؛ خودش را شریک می‌داند.

این کتاب می‌توانست بهتر از این باشد

وی اضافه کرد: نویسنده اثر ساسات در این کتاب می‌خواهد وضعیت ناگوار انسان را در مواجهه با واقعیت ترسیم کند که در این مورد نیز موفق بوده است. اما این کتاب می‌توانست بهتر از این باشد زمانی که روایت از طریق گفت‌وگو، توصیف، گره‌افکنی و تعلیق پیش می‌رفت مثل قصه‌ای که در مورد آل است اما در جاهایی که اینگونه نیست و نویسنده بیرون ایستاده و فقط گزارشگر است چون درگیر عاطفی با موضوع ایجاد نمی‌شود تاثیرگذاری زیادی ندارد اما اگر نویسنده این قصه‌ها را هم با تکنیک‌های داستانگویی به پیش می‌برد، مخاطب را درگیر عاطفی بیشتری می‌کرد. به گفته او ، هنرمند باید ساده‌ترین اتفاقات و کوچکترین تجربه انسانی را به گونه‌ای بیان کند تا برای هر کسی که می‌خواند درگیری عاطفی ایجاد کند.
امینی خاطر نشان کرد: وقتی ما با طنزهایی مواجهه می‌شویم که از زندگی حرف می‌زند فکر می‌کنیم مهم نیست و تصورمان این است که طنزی مهم است که از مضحکه سیاست حرف بزند این درحالی است که معتقدم زندگی مهمتر از سیاست است و کار هنرمند این است که مردم را به این موضوع ها توجه دهد.

طنز نویس لحظات شیرین و تلخ را به یاد ما می آورد

‌‌این منتقد ادبی با بیان اینکه طنز نویس لحظات شیرین و تلخ را به یاد ما می‌آورد و برای ما جاودانه می‌کند یادآور شد: بازتاب‌های پلیدی‌ها و دشواری‌ها در چیزهای روزمره در این کتاب به خوبی دیده می‌شود. امینی تصریح کرد: معمولا هنرمند و طنز‌نویس یک موضوع جزئی را قاب می‌گیرد و طوری تعمیم می‌دهد تا یک اتفاق بزرگتر را نشان دهد.

طنز نویسی کار سختی نیست

وی با بیان اینکه طنز نویسی کارسختی نیست گفت: آنانی که معتقدند طنز نویسان همیشه با خطراتی همچون بگیر و ببند و بازداشت مواجهه می شوند کاسب کارانی هستند که می خواهند بعد از دو بار به زندان افتادند به خارج از کشور بروند تا  وطن فروشی کنند.

در پایان نیز از طرف مرضیه یگانه مسئول کتابخانه پیروزی، هدایایی به نویسنده و منتقد اهدا گردید و کتاب «مروری بر تاریخچه و تفکرات سازمان مجاهدین خلق» اثر وحید خضاب نیز برای نقد و بررسی جلسه آینده اعلام گردید.

«ساسات» در کتابخانه پیروزی نقد و بررسی شد
«ساسات» در کتابخانه پیروزی نقد و بررسی شد

پایان پیام

کد خبر : 71595 ساعت خبر : 7:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=71595
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات