عاشیق نباید فراموش بشود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس حوزه هنری آدربایجان غربی در خصوص جایگاه موسیقی عاشیق در این استان گفت: «سال‌های سال است که موسیقی عاشیق، هنر فولکور آذربایجان غربی بوده و با نام ارومیه ثبت ملی شده و هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده و موسیقی جدیدی وارد آن نشده ولی کم‌کم این هنر به فراموشی سپرده شده است. حوزه هنری با سرمایه گذاری در این بخش و تشکیل کانون مستمر سالانه برای حفظ این موسیقی در صنعت عاشیق تلاش کرده تا آن را تبدیل به پایگاه مردمی و تخصصی هنر موسیقی عاشیق کند و در تلاش هستیم کانون انجمن فعال موسیقی را در استان ثبت کنیم.»

موسیقی یکی از ابزار زنده نگه داشتن فرهنگ و پیشینه هر سرزمین است. همان‌قدر که ورود سبک‌های موسیقی جدید خوب است ارج نهادن به موسیقی‌های سنتی هم باید همواره و در موازات آن‌ها صورت بگیرد. کار خوب حوزه هنری آذربایجان که برای این موسیقی کرده قابل قدردانی است. هر استانی باید در جهت حفظ موسیقی بومی‌اش قدمی بردارد.

درست مثل یک وسیله عتیقه که در موزه نگه می‌دارند و سال‌ها قدمت دارد موسیقی‌های سنتی و قدیمی هم با گذشت هر روز از عمرشان با ارزش‌تر می‌شوند.

تکرار نکردن موسیقی‌های قدیمی باعث به فراموشی سپردن آن‌ها می‌شود. خیلی طبیعی است نسل‌های امروزی کمتر موسیقی محلی مربوط به دیار خودشان را گوش می‌دهند اما می‌شود با فرهنگ‌سازی و حتی به روز کردن آن سبک‌های قدیمی جایی برای آن‌ها بین سلیقه‌های امروزی باز کرد.

به امید روزی که در همه استان‌های ایران گروه‌هایی تشکیل شود صرفا جهت حفظ و نگه‌داری سبک‌های موسیقی سنتی که هرکدام شناسنامه و پیشینه‌ای دارند.

پایان پیام

کد خبر : 71584 ساعت خبر : 7:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=71584
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات