کمر تأمین اجتماعی شکست

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تقی نوربخش؛ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه حاضرم به وزارت بهداشت کمک کنم تا طی چهار ماه برای تمام کشور پرونده الکترونیک سلامت راه اندازی کند گفت: «نظام ارجاع، الزامی قانونی است و باید برای آن سرفصل‌های درسی نوشته شود. اگر همین امروز این برنامه را آغاز کنیم، هفت سال دیگر پزشک خانواده به معنای واقعی آن خواهیم داشت.»

شنیدن این وعده‌ها حتا از میانه راه بیمه سلامت شیرین است اما قبل از دادن وعده‌ها باید ظرفیت بیمه‌ای کشور را هم چک کنیم، قسمت عمده‌ای از شکست طرح در نبودن زیرساخت‌های بیمه‌ای مناسب بود، هرچند به گفته ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت: «بیمه سلامت در عرض ۲ سال توانست ۱۶ درصد از پرداختی جیب مردم را کم کند»، کاری که نظام‌های درمانی قوی در دنیا هم نتوانستند انجام دهند اما طرح تحول سلامت هم نتوانست باعث آشتی بیمه‌ها شود؛ بیمه‌ها با همه توان از تجمیع گریزانند هرچند که به‌نظر می‌رسد طرحی مانند وزارتخانه‌ای برای زیر یک سقف ماندن بیمه‌ها می‌توانست کارآمد باشد و در حد گمانه‌زنی باقی ماند.

راه‌اندازی پرونده سلامت و تأمین منابع مالی نظام ارجاع می‌تواند راه را برای رسیدن به امنیت در بخش خدمات درمانی هموار کند، مکانیسم اثر بیمه‌ها باید بررسی شوند و همه برآیند مالی در بحث تحول سلامت با دقت بیشتری پیگیری شود. بازنگری کتاب تعرفه‌گزاری نباید به یک نمایش تبلیغاتی بزرگ تبدیل شود، باید چاله و چوله‌های طرح تحول سلامت بررسی شوند. علی نوبخت – رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «سازمان بیمه سلامت در اصل بیمه‌گری نمی‌کند، کارهای اداری و تشکیلاتی انجام می‌دهد و دستش به طرف سازمان برنامه و بودجه دراز است. الان هم که ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داده‌اند می‌گویند ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهید. اگر بیمه سلامت قانون نظام ارجاع، پزشک خانواده، راهنماهای بالینی و فارماکوپه اجرا می‌شد از تقاضاهای القائی کم می‌شد. سازمان تأمین اجتماعی که یکی از سازمان‌های برخوردار در کشور بود، زیربار درمان کمرش شکسته است.» باید جلوی پاسکاری‌های سازمانی گرفته شود تا باقی‌مانده رمق نظام تحول صرف خدمت‌رسانی به مردم شود.

پایان پیام

کد خبر : 67259 ساعت خبر : 9:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=67259
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات