تالاب لپویی مازندران کامل خشک شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: تالاب میانکاله ۲۰ درصد و تالاب لپویی در مازندران کامل خشک شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حسینعلی ابراهیمی صبح جمعه در همایش کنوانسیون تالاب ها در هتل رامسر  با بیان اینکه مازندران یک مجموعه کامل از مواهب زیست محیطی است ، گفت: در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی به دلیل حساسیت و اهمیت تالاب ها در محیط زیست ، ۱۸ کشور دنیا در رامسر  کنارهم نشسته و مهمترین معاهده بین المللی تالاب ها را امضا کرده که امروزه بیش از ۱۷۰ کشور دنیا عضو این معاهده مهم هستند.

ابراهیمی افزود: مازندران دارای ۲۴ تالاب بوده که دو تالاپ متعلق به رامسر است و در این سالها شاید خشک شدن بسیاری از تالاب ها در مازندران بوده و تالاب میانکاله در حال حاضر ۲۰ درصد خشک شده و تالاب لپویی و … به طور کامل خشک شده اند.

مدیر کل  محیط زیست مازندران با  اظهار تاسف از عملکرد نادرست در حوزه آبخیز ، بیان داشت؛ برداشت غیر مجاز از چاههای مجاز، حفر چاههای غیر مجاز یکی از دلایل مهم آسیب دیدن تالاب هاست و در حال حاضر در مازندران حدود ۷۰ هزار چاه مجاز و ۴۵ هزار چاه غیر مجاز  وجود دارد.

وی با بیان اینکه محیط زیست مخالف احداث سد نیست ، خاطر نشان کرد:  در ساخت سدها باید کارشناسی درست در جانمایی ها و مسایل زیست محیط انجام شده و سپس ساخته شود.

این مسئول با بیان اینکه  مازندران هشتمین استان خشکسالی زده کشور است ، اظهار داشت: در سال جاری میزان بارش در مازندران ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و همچنین نسبت به ۵۰ سال گذشته، وسعت جنگلهای مازندران بشدت کاهش یافته است.

ابراهیمی با اشاره کاهش ۷۰ درصدی آورده های رودخانه ادامه داد: تغییرات اقلیمی در همه ادوار اتفاق افتاده اما در این سالها عملکرد ما بگونه ای بوده است که هر تغییر اقلیمی برای کشور ما به مخاطره تبدیل شده است.

وی گفت: ما معتقدیم که دو شاخصه مهن توسعه و محیط زیست باید در کنار هم بوده و به ۸۰ میلیون نفر محیط بان که هدف گزاری سازمان محیط زیست کشور است ، برسیم.

پایان پیام

کد خبر : 78178 ساعت خبر : 2:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=78178
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات