تبخیر و بازچرخانی آب در ایران+بشنوید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، میزان تبخیر آب در کشور ایران و به ویژه در فلات مرکزی آن بسیار زیاد است. ایرانیان در زمان باستان به دلیل همین تبخیر زیاد آب بود که به ایده کاریز یا قنات رسیدند و آب را به زیر زمین بردند تا از تبخیر آن جلوگیری کنند.

یکی از نمونه‌های نبوغ ایرانیان در حفظ منابع آب قنات باستانی «وزوان» استان اصفهان است که بنای اولیه آن به دوران هخامنشی برمی‌گردد. قناتی که یک سد زیرزمینی دارد. این سد بزرگ زیر زمینی درست قبل از مظهر قنات است. ایرانیان باستان آب را پشت این سد در زیر زمین جمع می‌کردند تا از تبخیر آن جلوگیری کنند. ما ایرانی‌ها در طول تاریخ با مشکلی به نام تبخیر آب در کشور مواجه بودیم و حالا هم هستیم و باید فکری برای تبخیر آب به ویژه در پشت سدها کنیم.

نکته دیگر بازچرخانی آب است که باز هم در گذشته‌های دور آن را می‌دانستیم و درباره آن ایده‌های داشتیم اما امروز در شهرهای بزرگ و در کل کشورمان چنین چیزی وجود ندارد و ما آب را بازچرخانی نمی‌کنیم. آب در سیستم خانگی به علت فرسودگی لوله‌ها هدر می‌رود، در کشاورزی به علت کشاورزی سنتی هدر می‌رود و در صنایع هم آلوده می‌شود و تقریباً هیچ کدام از آب‌هایی که در کشور استفاده می‌کنیم بازچرخانی نمی‌شود. چیزی که کشورهای پیشرفته از آن استفاده می‌کنند و با آن منابع آب‌شان را کنترل می کنند.

محسن تیزهوش تحلیل‌گر محیط زیست در گفت‌وگو با برنامه «پی‌نوشت» رادیو جوان درباره مسئله تبخیر آب در ایران و بازچرخانی آن صحبت‌ کرده است. گفت‌وگوی خانم آلیس ساکی را با او بشنوید. این برنامه به تهیه‌کنندگی رضا ساکی از شنبه تا چهارشنبه هر روز ۱۰ صبح به طور زنده از رادیو جوان پخش می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 74172 ساعت خبر : 0:23 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=74172
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات