زرین دست: بعد از فیلمبرداری «سرو زیر آب» وزن کم کردم

علیرضا زرین دست گفت: بعد از فیلمبرداری «سرو زیر آب» ۸ کیلو وزن کم کردم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این فیلمبردار سینمای ایران که مهمان حامد عنقا شده بود درباره ویژگی‌های منحصر به فرد فیلمبرداری «سرو زیر آب» تازه‌ترین ساخته‌ی محمدعلی باشه آهنگر توضیحاتی ارائه کرد.
این هنرمند در ابتدا با اشاره به مقوله جنگ تصریح کرد: جنگ عوارض و ترکش‌های مختلف دارد؛ در خط مقدم کشور متخاصم، دشمن محسوب می‌شود و به همین دلیل از کشورمان دفاع می‌کنیم که البته این دفاع کردن یک قیمت دارد و قیمت آن هزاران شهید است.
وی اضافه کرد: در میان هزاران شهید، پیکرهایی هستند که شناسایی آنها کار بسیاری دشواری است. بعضی از آنها بخش‌هایی از بدن مانند سر را ندارند. خیلی از شهیدان پلاک ندارند؛ به همین دلیل عده‌ای به صورت داوطلب به پیکرها ظاهر و فرم می‌دهند و سپس به بستگانشان تحویل میدهند، این داوطلب‌ها بسیار ارزشمند هستند زیرا دست به کار نادر و استثنایی می‌زنند.
زرین دست با اشاره به فیلم «سرو زیر آب» که به موضوع تفحص شهدا مربوط است، اظهار کرد: باشه آهنگر کارگردان فیلم مدت‌ها برای این فیلم تحقیق و پژوهش انجام داده است. در «سرو زیر آب» جزئیاتی از تفحص شهدا را که در نهایت منجر به شناسایی پیکر می‌شود، می‌بینیم، خطایی که در این تفحص صورت می‌گیرد، ساختار کلی فیلم را تشکیل می‌دهد.
فیلمبردار فیلم‌هایی همچون «جشن دلتنگی» که امسال در جشنواره حضور دارد، اشاره کرد: وقتی درباره خود جنگ صحبت می‌کنیم از فلز سخن گفته‌ایم زیرا در جنگ هیچ گاه از عنصر نرم استفاده نمی‌شود و شروع و پایان جنگ با آهن است.
زرین دست درباره «سرو زیر آب» ادامه داد: ترکیب، کنتراست و نورپردازی به گونه‌ای در این فیلم انجام شد که به مرور زمان و پس از گذشته ۱۰ دقیقه از فیلم، تماشاگر تحت تاثیر قرار بگیرد. بدون تردید این تصاویر را بنده به تنهایی خلق نکردم و نیروی دیگری نیز در این تصویرها به کمک من برای خلق آنها آمده است. طراحی صحنه کار خیلی درخشان است که کمک کننده زیادی به تصاویر است.
وی از تعامل ویژه خود در فیلم “سرو زیر آب” با کارگردان اثر گفت و اظهار کرد: سر صحنه‌های فیلمبرداری تقریبا با هم حرف نمیزدیم و یا خیلی کم حرف میزدیم. انرژی که برای حرف زدن باید صرف میکردیم برای خلق کردن پلان می گذاشتیم اما قبل از فیلمبرداری، مراوده و گفتگوهای زیادی را انجام میدادیم، این رابطه‌ای که به عنوان کارگردان و فیلمبردار داریم، از فیلم «فرزند خاک» به وجود آمده است که به نظرم فیلمنامه بینظیری دارد، در واقع فیلمنامه آن را می‌توان یک بار دیگر ساخت.
فیلمبردار سینمای ایران از ابتکارات خود در این فیلم گفت و بیان کرد: وسیله‌ای ساختم که می‌توانستیم دوربین را در آن بگذاریم و بسیاری از پلان‌ها از این طریق فیلمبرداری شده است.
وی فیلمبرداری فیلم «سرو زیر آب» را کار بسیار سختی دانست و اظهار کرد: وقتی فیلمبرداری این فیلم را شروع کردم ۸۳ کیلوگرم بودم اما وقتی تمام شد، به ۷۵ کیلو رسیدم اما در فیلم «جشن دلتنگی» فیلمبرداری بعد از پایان فیلمبرداری وزنم تغییری نکرد. سکانس هایی که در سوله در فیلم «سرو زیر آب» فیلمبرداری شده است در زمان زمستان سال گذشته بود؛ اگر بیرون دما سه درجه بالای صفر بود داخل آن سوله پنج درجه زیر صفر بود.
در ادامه حامد عنقا به تعریف و تمجید از زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران پرداخت و اظهار کرد: شب گذشته از آقا زرین‌دست عزیز بیشتر درباره فیلم «جشن دلتنگی» صحبت کردیم. استاد زرین دست، فیلم محمدعلی باشه آهنگر را هم در جشنواره امسال دارند و تعریف‌های زیادی درباره فیلمبرداری این کار شنیده‌ایم. به طور حتم شبی که درباره این فیلم صحبت کنیم، بیشتر از فیلمبرداری زرین دست در این کار سخن خواهیم گفت.

پایان پیام

کد خبر : 79335 ساعت خبر : 1:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=79335
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات