“ملت” در پنجمین روز فیلم فجر تحت تاثیر ۳ نشست

پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها در حالی به پایان رسید که نشست‌های پرسش و پاسخ‌ها بیشتر با حاشیه همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه سه فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی، «امپراتور جهنم » پرویز شیخ طادی و «عرق سرد» سهیل بیرقی نمایش داده شد و در میان آن‌ها فیلم هومن سیدی با بیشترین تحسین و فیلم شیخ طادی با بیشترین انتقاد روبرو شد.
«مغزهای کوچک زنگ زده» اولین فیلم روز پنجم جشنواره بود که زندگی یک خانواده حاشیه نشین را روایت می‌کرد که فرزندانش بچه‌های بی‌سرپرست را از کودکی بزرگ می‌کردند تا همگی در تولید و توزیع مواد مخدر کار کنند.

این فیلم اگر چه تلخی‌ها و سیاهی‌ها و خشونت زیادی را نشان می‌داد و حتی ادبیات گفتاری شخصیت‌ها نیز خشن بود، به گفته کارگردانش با امید به پایان می‌رسد.

یکی از صحنه‌های متاثرکننده این فیلم لحظه کشتن دختر خانواده توسط برادرش بود که به شدت فیلم “خانه پدری” را به یاد می‌آورد ولی هومن سیدی گفت با وجود اینکه می‌داند چنین صحنه‌ای در آن فیلم هست اما هنوز آن را ندیده و مطمئن است که عیاری صحنه‌ای شاهکار را خلق کرده است.
نوید محمدزاده بازیگر این فیلم‌ در نقش یکی از فرزندان این خانواده است که به لحاظ موقعیت فیلم “ابد و یک روز” را به یاد می‌آورد و تلاش شده با گذاشتن دندان و جلو آوردن فک چهره متفاوت‌تری داشته باشد تا شخصیت فیلم هم در نحوه حرف زدن و رفتار متمایز باشد.

با این حال وقتی در نشست پرسش و پاسخ او از این باب مورد پرسش قرار گرفت که با توجه به بازی در فیلم‌های “عصبانی نیستم”، “ابد و یک روز” او با نقش‌های عقده‌ای و عصبی به تکرار افتاده است، نه تنها این موضوع را قبول نکرد بلکه تاکید کرد که باید این سه فیلم با هم دیده شوند تا مشخص شود همه فرق دارند و گونه‌های متفاوتی از خشونت را نشان می‌دهند.

او که با مدل مویی متفاوت به پردیس ملت آمده بود همان ابتدا گفت که بازیگر است و این مدل مو جزو گریم نقش محسوب می‌شود هرچند غیر از آن هم دوست داشت با این مدل بیرون بیاید.

محمدزاده سپس با کنایه به بحث‌ها و واکنش‌ها و دشنام‌های عده‌ای در صفحات مجازی گفت: ببینیم بعد از این در اینستاگرام چه می‌شود.
دیگر بازیگر این فیلم فرهاد اصلانی بود که پس از به تکرار افتادن در نقشهای مرد دو زنه و خیانتکار، این بار رییس و سردسته خلافکاران و به قولی چوپان بود که بازی خوبی را در «مغزهای کوچک زنگ زده» ایفا کرد.
از دیگر بازی‌های خوب این فیلم به فرید سجادی حسینی که پیش از این در “فروشنده” اصغر فرهادی هم نقش پیرمرد را بازی کرده بود باید اشاره کرد و همچنین لادن ژاله وند که در زندگی واقعی یک کارتن خواب بود و هومن سیدی با پرس و جویی که برای اطلاعات بیشتر و نیز یافتن نقش مادر خانواده داشت به این زن رسد که در کمپ زندگی میکرد؛ زنی که می‌گفت بدش نمی‌آید اکر باز هم از این نوع کارها به او پیشنهاد شود اما آنقدر تجربه خوبی را در این فیلم داشته که دیگر آرزویی جز بغل کردن خدا ندارد.
نشست پرسش و پاسخ “مغزهای کوچک زنگ زده” از نشستهای شلوغ جشنواره بود که تعداد زیادی از عوامل فیلم هم در آن حضور داشتند و اگر چه هومن سیدی تا انتهای جلسه که بیشتر جو مثبتی هم نسبت به فیلم وجود داشت، با متانت و آرامش پاسخگوی سوالات شد،اما در آخر وقتی که زمان جلسه تمام شده بود، بحثی میان یکی دو خبرنگار با مجری نشست ها (محمود گبرلو) پیش آمد که سوال مهمی باید پرسیده شود و هومن سیدی هم که متوجه شد سوال درباره کپی بودن فیلم است به اعتراض بلند شد و گفت فیلم من از تمام فیلمهای دنیا کپی شده اس.
البته آنچه پیش آمد باعث ناراحتی تعدادی دیگر از خبرنگاران هم شد که سعی کردند از سیدی دلجویی کنند.

فیلم دوم این روز “امپراتور جهنم” پرویز شیخ طادی بود که پیش از نمایش حضور علی نصیریان به عنوان یکی از  پنج بازیگر قدیمی سینمای ایران توجه همه را به خود جلب کرد، هر چند او در نشست پرسش و پاسخ فیلم هم حضور داشت اما به دلیل اینکه گفت کسالت دارد تا آخر جلسه نماند.
البته با توجه به میمیک معمول این بازیگر خیلی هم نمی شد مطمئن شد که آیا اخمی که در چهره او دیده می‌شد را باید به نارضایتی‌اش از فیلم نسبت داد یا خیر.
این فیلم از معدود فیلم‌هایی بود که پس از پایان در چهار سالن نمایش داده شده با تشویق چندانی همراه نشد و بیشتر کسانی که از سالن ها بیرون می آمدند از نمایش آن در جشنواره و اصرار گروه بر این موضوع ابراز تعجب می‌کردند. این موضوع در نشست نیز پرسیده شد که محمد خزاعی توضیح داد: فیلم دچار حذفیات زیادی شده ولی با این حال، گروه می‌خواستند همین هم به نمایش درآید.

وی که فیلم‌ “به وقت شام” را هم به عنوان تهیه کننده در جشنواره دارد، با طعنه گفت: آنهایی که تلاش کردند این فیلم سال گذشته به جشنواره نرسد آسوده بخوابند که این فیلم (امپراتور جهنم ) دیگر خنثی شده است.
“امپراتور جهنم” قرار بود سال گذشته در بخش غیررقابتی جشنواره حضور داشته باشد که تهیه کننده و کارگردان با انتشار نامه‌ای در اعتراض به راه نیافتن فیلمشان در بخش رقابتی از جشنواره انصراف دادند و حضور امسال شان باعث انتقاد عماد افروغ عوض هیات انتخاب جشنواره سی و پنجم هم شد.
اما سومین فیلم روز پنجم جشنواره «عرق سرد» سهیل بیرقی بود که به ماجرای زندگی یکی از زنان تیم ملی فوتسال اشاره داشت که به دلیل اجازه ندادن شوهرش نتوانست برای شرکت در مسابقات از کشور خارج شود.

این فیلم با بازی باران کوثری در نقش کاپیتان تیم ملی همراه بود که خوب می‌شد دریافت در فیلمی بازی کرده که موضوع آن از دغدغه‌های او به عنوان یک زن هنرمند است. در کنار او امیر جدیدی و سحر دولتشاهی نقشهای متفاوتی را ایفا کردند و شاید حتی شانس کاندیدا شدن برای دریافت جایزه را هم داشته باشند.
جدیدی در “عرق سرد” نقش همسر این بازیکن را دارد که خودش یکی از مجریان معروف تلویزیون است و با طرز بیان و ظاهری که دارد برخی مجریان خوش سیمای برنامههای خاص تلویزیون را هم به یاد میآورد.

نشست این فیلم با طرح پرسشهایی‌ درباره برخی جزئیات فیلم همراه بود ولی در بخشهایی هم بر سر قانونی که حق زن را طوری در اختیار همسرش قرار می‌دهد که حتی از حضور در یک مسابقه‌ ملی محروم می‌شود بحث شد و  لیلی رشیدی دیگر بازیگر این فیلم در پاسخ به نقطه نظری که از کارگردان می‌خواست فمینیست نباشد و از ساز مخالف زدن زنها حمایت نکند چون این مرد است که به خواستگاری میرود گفت که بهتر است از یک قانون عقب افتاده حمایت نشود.

در این‌ نشست همچنین یکی از مجریان زن تلویزیون تایید کرد که برخی همکارانش به اندازه شخصیت مجری این فیلم بی رحم هستند.
ساعتی پس از نمایش این فیلم در پردیس ملت شایعه شد که همسر سابق نیلوفر اردلان بازیکن تیم ملی از این فیلم برای پرداختن به زندگی شخصیاش شکایت میکند گرچه باران کوثری تاکید داشت که هیچ دیداری با این بازیکن نداشته تا خودش آن نقش را خلق کند.
محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی روز گذشته پیش از اکران فیلم “عرق سرد” به سینمای رسانه‌ها سر زد و از بخش‌های مختلف دیدن کرد.
همچنین سعید راد از جمله هنرمندان مطرح روز پنجم جشنواره بود که فیلمی نداشت ولی در پردیس ملت به تماشای فیلم نشست.

پایان پیام

کد خبر : 79305 ساعت خبر : 1:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=79305
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات